Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

3fas motor+bilgenerator

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

valmetman (trådstartaren)

#1 » 17:16:34, 13-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är det genomförbart att ta en 3 fas elmotor och en kraftig bilgenerator med inbyggd regulor och använda den som starthjälp sålunda att mellan startobjektet och skapelsen ha ett bilbatteri som buffert.
Hur mycket varv behövs på elmotorn vid hurudan remskiva.
Hur räknar nan ut diameter på motorns remskiva om man vet generatirns diameter och elmotorns varvtal och generatorn behöver hur mycket varv för att ladda skapligt.
valmetman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:25:12, 17-01-2013
Maskintyp: Traktor



torbjorn_forsman

#2 » 17:46:59, 13-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilgeneratorn är inte så lämplig för starthjälp eftersom spänningen sjunker kraftigt vid plötsliga strömstötar (precis som med alla andra separatmagnetiserade elmaskiner med en fältlindning med hög induktans, om man plötsligt börjar belasta generatorn så tar det tid för magnetflödet att växa till även om regulatorn drar på full magnetiseringsspänning omedelbart). Men, som sagt, med ett bra bilbatteri emellan kan det fungera bättre.

Lämpligt är nog i detta fall då verkningsgraden inte spelar någon större roll, att låta generatorn gå med 50-70 % av dess tillåtna maxvarvtal, dvs omkring 5000 r/min för de flesta växelströmsgeneratorer för bil. Om det är en äldre Bosch-generator så står varvtalet då den ska kunna ge märkström på typskylten, dock inte i r/min utan r/s så du får räkna om (multiplicera med 60)

Vid remtransmissioner så blir ju förhållandet mellan varvtalen lika med 1 / förhållandet mellan remskivornas diameter. Om du t ex vill ha en utväxling på 3:1 så ska förhållandet mellan diametrarna vara 1:3. Detaljer står i varje gammal ingenjörshandbok (t ex någon teknologibok från skolan, Karlebo Handbok, Peder Lobbens "Handbok för mekaniker" etc).

Låt oss ta ett räkneexempel: Antag att generatorn vill ha 5000 r/min och att dess remskiva är 70 mm i diameter. Du har en trefasmotor som går 1400 r/min. Då blir alltså varvtalsförhållandet 5000/1400 = 3,57:1 . Motorns remskiva ska således ha en diameter som är 3,57 x generatorremskivans diameter, alltså 3,57 x 70 = 250 mm.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

QV_

#3 » 20:51:14, 13-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är sedan bilgeneratorn på 100A så kan den lämna 14V x 100A = 1400 watt = 2hk.
Nu har varken generatorn eller elmotorn 100% verkningsgrad så en elmotor på 3 eller 4 hk går det åt.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se