Batteripolen nernött
- Volvot24
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak
Re: Batteripolen nernött
PÄ nÄn bil har jag sÄgat upp en större springa i kabelskos förskruvningar till batteripoler, sÄ att de inte bottnar nÀr man skruvar Ät.
KÀmpigt pÄ dagens bilar med kÀnslig elektronik vid glapp. Dessutom kan det Ät pipan om generatorn gÄr obelastad.
.
Senast pÄ min 9-3:a
.
KÀmpigt pÄ dagens bilar med kÀnslig elektronik vid glapp. Dessutom kan det Ät pipan om generatorn gÄr obelastad.
.
Senast pÄ min 9-3:a
.
Det gÄr upp, det gÄr ned, pÄ havet...

-
- Fler Àn 10 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Volvo BM T700
Har fortfarande inte hittat nÄgon hÄllbar lösning, provade att linda koppartrÄd och sedan dra fast kabelskon och det fungerade ett par dagar. NÀr jag sedan kollade pÄ polen sÄ var den Ànnu mer nernött och det hade oxiderat ordentligt runt kabelskon. Klippte till tunna bitar av bly som jag sparat frÄn stosen pÄ skorstenen nÀr jag plÄtade in den samma sak dÀr jag kunde dra Ät kabelskon ordentligt och det funkade ett par dagar innan det slÀppte med samma resultat som tidigare Ànnu mer gods hade dÄ försvunnit pÄ minuspolen och mer grön oxid. Har ocksÄ bestÀllt alla sorters blyhylsor frÄn TEMU och dom har mÄnga varianter, men nÀr jag tryckte ner dem pÄ minuspolen var det för stort glapp antagligen skulle jag behöva fila det lilla som ÄterstÄr av polen helt rund för att fÄ pÄ dom men har inte vÄgat.
Jag har inte lyckats fÄ tag pÄ nÄgon representant för Tudor hÀr i Sverige endast ÄterförsÀljare och dom Àr bara intresserade av att sÀlja nya batterier, ett sÄnt hÀr kostar 3500-4000 kronor. Jag Àr definitivt inte nÄgon miljökramare men nog mÄste det vÀl vara en stor miljövinst för samhÀllet om man kan fixa en batteripol pÄ ett sÄ pass dyrt batteri och som dessutom innehÄller mycket giftiga metaller och syror. Jag har alltid uppfattat Tudor som ett bra mÀrke men om de inte ens har en generalagent i Sverige Àr det vÀl sÄ att dom blivit uppköpta av nÄgot utlÀndskt bolag som numer sÀtter ett Tudor klistermÀrke mÀrke pÄ sina egentillverkade batterier pÄ samma sÀtt som KTM har gjort med Husqvarna motorcyklar.
Jag har inte lyckats fÄ tag pÄ nÄgon representant för Tudor hÀr i Sverige endast ÄterförsÀljare och dom Àr bara intresserade av att sÀlja nya batterier, ett sÄnt hÀr kostar 3500-4000 kronor. Jag Àr definitivt inte nÄgon miljökramare men nog mÄste det vÀl vara en stor miljövinst för samhÀllet om man kan fixa en batteripol pÄ ett sÄ pass dyrt batteri och som dessutom innehÄller mycket giftiga metaller och syror. Jag har alltid uppfattat Tudor som ett bra mÀrke men om de inte ens har en generalagent i Sverige Àr det vÀl sÄ att dom blivit uppköpta av nÄgot utlÀndskt bolag som numer sÀtter ett Tudor klistermÀrke mÀrke pÄ sina egentillverkade batterier pÄ samma sÀtt som KTM har gjort med Husqvarna motorcyklar.
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
Tudor Àr https://www.exidegroup.com/se/sv/brand/tudor men jag vet inte vad de ska kunna göra. Tror inte de pysslar med polreparationer.....
Det bÀsta Àr nog att gjuta en ny pol. Ser ju inte allt för mÀrkvÀrdigt ut pÄ de videos man sett. En del sÄgar av och gjuter pÄ men jag hade nog armerat med nÄn indragen plÄtskruv eller nÄt som man gjuter över.
Det bÀsta Àr nog att gjuta en ny pol. Ser ju inte allt för mÀrkvÀrdigt ut pÄ de videos man sett. En del sÄgar av och gjuter pÄ men jag hade nog armerat med nÄn indragen plÄtskruv eller nÄt som man gjuter över.
- Turbodiesel
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: John-Deere
Gissningsvis Àr plasten överhettad, och det lÀcker syra vid polen. DÄ blir kabelskor och annat bara dagar gammalt.
-
- Fler Àn 10 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Ferguson TEA
LÀrde mig gjuta batteripoler nÀr jag gick pÄ fordonsprogrammet 1998. Var nog en lite daterad kunskap redan dÄ.
Vill minnas att formen var en plÄtremsa med en slangklÀmma runt, var lite skrÀmmande att hÀlla flytande bly pÄ ett batteri men det gick utan problem.
Men som tidigare sagt, lÀcker batteriet sÄ Àr det nog ingen mening.
Vill minnas att formen var en plÄtremsa med en slangklÀmma runt, var lite skrÀmmande att hÀlla flytande bly pÄ ett batteri men det gick utan problem.
Men som tidigare sagt, lÀcker batteriet sÄ Àr det nog ingen mening.
- Stridis2
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624 - Ort: NordvÀstra SkÄne
Jag vill minnas jag sett i nÄgon gammal dokumentation att man förr i tiden tÀtade runt polerna med beck??? Vad skulle kunna vara lÀmpligt material i dag?
Det sÀgs att man Àr vuxen nÀr man pratar mer om vad man har gjort Àn vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
Det finns en trÄd om gjutning med lite tips
Gjuta ny batteripol?
Gjuta ny batteripol?
- Volvot24
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
Kallasfalt torde funka utmÀrkt.Stridis2 skrev:Jag vill minnas jag sett i nÄgon gammal dokumentation att man förr i tiden tÀtade runt polerna med beck??? Vad skulle kunna vara lÀmpligt material i dag?
.

- Volvot24
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
.
Ang rubriken.
SjÀlv har jag aldrig drabbats av detta.
Vad Àr det som sliter?
Ett flitigt i- o urlyftande av batteri, eller lyft av en polsko, för att bryta?
Vore det dÄ inte bÀttre med en ordentlig batteriavskiljare?
Ang rubriken.
Vad Àr det som sliter?

- rospigg
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69 - Ort: Uppland
En liknelse i trÄden fÄr mig att tÀnka pÄ en annan liknelse:
"Vill du bli en vinnare, gör som KTM, köp Husaberg"
"Vill du bli en vinnare, gör som KTM, köp Husaberg"
-
- Fler Àn 10 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
Tack för tipset, lÀste det det för ett par veckor sedan men fattade inte hur, nu nÀr jag lÀser det igen inser jag att det Àr genialt, Jag har bestÀllt och fÄtt hem ett antal olika poler av olika material av bly och rostfritt frÄn Temu som verkar passa, ska försöka slipa och jÀmna ner den gamla polen sÄ att det förhoppningsvis gÄr att gÀnga ned en ny pol. Undrar om det finns risk för att det börjar Àrga mellan nya och gamla delen?atlashjul skrev:Beror vÀl lite pÄ hur den Àr nött,, Ett tunt kopparrör kanske.. Annars kan det gÄ att sÄga av pol om den Àr riktigt dÄlig. Gör samma pÄ ett annat med ok pol borra igenom samt gÀnga i batteriet om de finns gods i polfÀstet (Àr olika med det.) sÀtta dit med skruv.. Eller gjuta ny pol med kolstav, risk att bly rinner ner i batteriet om man vÀrmer för mycket..
- bonnen513
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 sÄld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt pÄ is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2 - Ort: TĂ€mta
skadade kabelskor sÄ det blir varmt sÄ polen smÀlterVolvot24 skrev:.
Ang rubriken.
Vad Àr det som sliter?
-
- Fler Àn 10 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
Tack för tipset Atlas, nu förstÄr jag vad du menar och det Àr genialt, jag har redan bestÀllt batteripooler frÄn Temu och dom kostar bara nÄgon 10:a, ska försöka slipa ner gamla polen och borra in en gÀnga i botten och se om det gÄr att fÀsta
- atlashjul
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol) - Ort: VĂ€rmland
atlashjul skrev:
Beror vÀl lite pÄ hur den Àr nött,, Ett tunt kopparrör kanske.. Annars kan det gÄ att sÄga av pol om den Àr riktigt dÄlig. Gör samma pÄ ett annat med ok pol borra igenom samt gÀnga i batteriet om de finns gods i polfÀstet (Àr olika med det.) sÀtta dit med skruv.. Eller gjuta ny pol med kolstav, risk att bly rinner ner i batteriet om man vÀrmer för mycket..
Tack för tipset, lÀste det det för ett par veckor sedan men fattade inte hur, nu nÀr jag lÀser det igen inser jag att det Àr genialt, Jag har bestÀllt och fÄtt hem ett antal olika poler av olika material av bly och rostfritt frÄn Temu som verkar passa, ska försöka slipa och jÀmna ner den gamla polen sÄ att det förhoppningsvis gÄr att gÀnga ned en ny pol. Undrar om det finns risk för att det börjar Àrga mellan nya och gamla delen?
Ăr inte utbildad akademiker eller va fan det heter.. SĂ„,, inte lĂ€tt Ă„ skriva kort och lĂ€ttförstĂ„tt.. Ska man trĂ„ckla in minsta lilla detalj i en förklaring, sĂ„ kanske det lika förbannat blir oförstĂ„eligt i slutĂ€ndan Ă„ Ă€ndĂ„ mer bortkastad tid och lĂ€sa lĂ€nge.

Ăr det inget fel pĂ„ batteriet sĂ„ brukar det inte oxidera utan anledning. Men fĂ„r ju inte va dĂ„lig kontakt mellan delarna..
-
- 1 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Volvo BM L120G
Lite sent för trÄdskaparen, men kan kanske hjÀlpa nÄgon annan.
Jag hittade just gjutformar till batteripoler pÄ Amazon för 140 kronor.
Har tidigare racklat med egna lösningar pÄ gjutformar med i alla fall hyffsat resultat, ska bli intressant att pröva dom hÀr.
https://www.amazon.se/-/en/HEIBTENY-Pie ... c-5_BM8Cei

Jag hittade just gjutformar till batteripoler pÄ Amazon för 140 kronor.
Har tidigare racklat med egna lösningar pÄ gjutformar med i alla fall hyffsat resultat, ska bli intressant att pröva dom hÀr.
https://www.amazon.se/-/en/HEIBTENY-Pie ... c-5_BM8Cei