Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistens forbrytelsesregister

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

RCL-mätare

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

SwedEh (trådstartaren)

#1 » 11:55:32, 01-10-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite nu och då i olika trådar nämns att en RCL mätare är en bra grej ibland när vissa saker inte fungerar som man önskar. Man kan förstås köpa en, som finns till olika priser där många verkar kosta en rätt hyfsad slant. Nu har ju inte alla möjlighet att lägga ut små förmögenheter på måstehaprylar och då finns möjligheten att knåpa ihop nåt själv.

En gång i tiden, då BBS:er fortfarande var stora, 14400bps var snabbt och sökningar på internet gav typ tolv svar , var jag faktiskt rätt så duktig på elektronik. Tyvärr faller mycket man inte underhåller i glömska, även om en del riktlinjer finns kvar.. Minns att jag vid nåt tillfälle satte ihop en krets, en rätt enkel sak kommer jag ihåg, men sen sviker minnet. Kan hända att jag även använde nån av alla trevliga mätinstrument och sånt jag hade inom räckhåll på den tiden.

Frågade Google om det fanns nån man med enkla medel kan bygga själv och förutom en massa annonser om allt möjligt ovidkommande och färdiga mätare för en halv månadslön hittade jag b.la det här: https://www.strobbe.org/rcl-meter/ Kikade lite och priset är helt okej, dvs lite rotande i braochhalådan, eller rättare sagt lådorna..
Vill inte uttala mig om det är nåt att satsa på utan överlåter det till nån som har bättre koll på dylika saker.
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

Towil

#2 » 12:51:20, 01-10-2024

Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator

Sverige

torbjorn_forsman

#3 » 22:44:36, 01-10-2024

Eller också håller man utkik efter något begagnat. Den jag brukar använda (egentligen jobbets) är en HP 4263A , från sent 90-tal någon gång. Tror den kostade 23000 när den var ny men det är ju 25 år sedan, viss värdeminskning borde begagnatnasarna kunna räkna med.
Vill man vara riktigt old school kan man sikta in sig på en mätbrygga istället - Philips "Philoscop" , Heathkit IT-11 eller liknande. Men räkna med att sådana apparater är så gamla att de kräver en renovering innan de blir användbara.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

G-son

#4 » 23:12:25, 01-10-2024

torbjorn_forsman skrev:Vill man vara riktigt old school kan man sikta in sig på en mätbrygga istället - Philips "Philoscop" , Heathkit IT-11 eller liknande. Men räkna med att sådana apparater är så gamla att de kräver en renovering innan de blir användbara.

Råkade få tag i en Heathkit IT-28 för några veckor sedan, har visat sig vara mycket ett mycket bättre instrument än jag trodde när jag såg den. Fungerar som den är, men helt klart dags för en översyn nu sisådär 50 år efter den byggdes.

Bild
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg

Sverige

Återgå till [Allmänt] El/elektronik