Lite nu och då i olika trådar nämns att en RCL mätare är en bra grej ibland när vissa saker inte fungerar som man önskar. Man kan förstås köpa en, som finns till olika priser där många verkar kosta en rätt hyfsad slant. Nu har ju inte alla möjlighet att lägga ut små förmögenheter på måstehaprylar och då finns möjligheten att knåpa ihop nåt själv.
En gång i tiden, då BBS:er fortfarande var stora, 14400bps var snabbt och sökningar på internet gav typ tolv svar , var jag faktiskt rätt så duktig på elektronik. Tyvärr faller mycket man inte underhåller i glömska, även om en del riktlinjer finns kvar.. Minns att jag vid nåt tillfälle satte ihop en krets, en rätt enkel sak kommer jag ihåg, men sen sviker minnet. Kan hända att jag även använde nån av alla trevliga mätinstrument och sånt jag hade inom räckhåll på den tiden.
Frågade Google om det fanns nån man med enkla medel kan bygga själv och förutom en massa annonser om allt möjligt ovidkommande och färdiga mätare för en halv månadslön hittade jag b.la det här: https://www.strobbe.org/rcl-meter/ Kikade lite och priset är helt okej, dvs lite rotande i braochhalådan, eller rättare sagt lådorna..
Vill inte uttala mig om det är nåt att satsa på utan överlåter det till nån som har bättre koll på dylika saker.