Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Tempmätare 24v/12v

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

robin.gustavsson (trådstartaren)

#1 » 21:55:45, 10-01-2025
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan man sätta en universal 12v tempmätare med tillhörande givare i ett fordon med 24v system? Sätter givetvis instrumentet via en 24/12v omvandlare. Tänker mest på värdet från givaren hur det blir?

Skickat från min SM-A556B via Tapatalk
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort/område: gävleborg
Sverige
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414



torbjorn_forsman

#2 » 22:11:32, 10-01-2025
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det bör fungera bra. Kretsen med tempgivaren matas ju bara från mätaren, och har inget alls med fordonets systemspänning att göra.

Tänk dock på att det kan hända att en 24/12 V-omvandlare kräver en viss minsta belastning för att fungera bra, och det är inte säkert att tempmätarens lilla strömförbrukning räcker till för detta. Kan vara lämpligt att koppla upp omvandlare, tempmätare och givare på bänk innan installation, och kolla att det hela fungerar bra och att omvandlaren ger ifrån sig stabil och rimlig spänning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort/område: Västernorrland
Sverige
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

robin.gustavsson (trådstartaren)

#3 » 22:34:59, 10-01-2025
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack. Då provar jag så får vi se hur det går.

Skickat från min SM-A556B via Tapatalk
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort/område: gävleborg
Sverige
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

Alrik

#4 » 01:01:51, 11-01-2025
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns givare som tar spannet 6-24V. Sen beror de på hur lätt de är att hitta med rätt gäng osv.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort/område: Uppland
Sverige
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Turbodiesel

#5 » 01:15:07, 11-01-2025
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den normala givartypen (termistor) bryr sig inte om spänningen, det är instrumentet/mätaren som måste anpassas. Givare & instrument måste matcha.

Oie har billiga universal 24V tempmätare, med medföljande givare. (åtm tidigare)

Det borde även finnas på marinsidan.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort/område: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

robin.gustavsson (trådstartaren)

#6 » 14:02:53, 11-01-2025
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det vart en icke fråga det här för min del, tempmätaren jag trodde jag hade liggandes var tydligen en vaccummätare, så jag får helt enkelt beställa en 24v från oie istället. Ska bara hitta nå lämplig plugg på motorn där givaren kan sitta, nå tips på en td70a? Hittar inte nån orginalgivare äns.

Skickat från min SM-A556B via Tapatalk
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort/område: gävleborg
Sverige
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

torbjorn_forsman

#7 » 15:07:12, 11-01-2025
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde rimligtvis sitta i termostathuset eller nära termostathuset på toppen. Stor chans att det, i likhet med många andra Volvomotorer, är gänga 5/16 UNF och konisk tätningsyta. Originalgivaren bör se ungefär likadan ut som den som sitter på en Volvo personbil från 70-80-talet, t ex 140 eller 240.

Tänk på att om givaren är en "enpolig" typ som ska jordas via gängan, så bör man om möjligt försöka få tätt UTAN att använda tätningsmassa, gängtejp, blånor eller något annat som kan vara elektriskt isolerande.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort/område: Västernorrland
Sverige
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Alrik

#8 » 15:35:59, 11-01-2025
  • Överför markerat ord till lexikonet

N86 och F86 har även TD70. Tror precis som Torbjörn att de bör sitta i termostathuset.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort/område: Uppland
Sverige
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

robin.gustavsson (trådstartaren)

#9 » 19:00:30, 11-01-2025
  • Överför markerat ord till lexikonet

Där satt den lille fan.
Ny lyckades jag följa kabeln och hitta en dålig skarv + att jag upptäckte att mätaren saknade ström så nu tror jag att det ska funka utan byte. Lyckades även få liv i amperemätare och convertertemp. Oljetryck slår i bott och likaså bromstryck. Men dom är onödig då jag har oljelampa och mekanisk lufttrycksmätare.

Så det är kan sammanfattas som en rätt onödig tråd men tack för hjälpen och det kanske kan hjälpa nån annan i framtiden.
Bild

Skickat från min SM-A556B via Tapatalk

4 personer gillar det här inlägget.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort/område: gävleborg
Sverige
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


Materialexperten Sverige AB

ATL

Lantmannen