Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Några tips om ny batteriladdare önskas - EJ Ctek!

37 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

autorep

#31 » 22:45:25, 22-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:...varför använder de PVC klädda kablar till vinterutrustning?...
Fick en Biltema kupé värmare. Slapp investera själv, men... sladden är ju precis som MN skriver; mjuk och flexibel likt armeringsjärn i kyla...
:snow: Hm!... :aaargh:


Undrar lite försynt var elsäkerhetsverket anser om artiklar med PVC isolerad sladd, vilka är avsedda för bruk i kyla... vid stark kyla spricker PVC'n o eletronerna släpps fria ut i naturen var de kan hitta på en massa ofog...
:huh:

Brukar byta PVC skräpet till gummikabel (när jag ids) - av någon outgrundlig anledning så tycks det som om gummikabel inte riktigt når ända fram till armeringsjärnens mjukhet och flexibilitet
:vissla:
Kanske skola tips tillverkarna vilka använda PVC isolerade sladdar och kablar om detta besynnerliga fenomen som påträffas hos gummiisolerade elektrontransportörer?
:skratta3:



Seriöst:
- det finns inget J: :djaevul: än stelfrusna kablar (gäller även Defas motorvärmarkablar ! :ohnej: ) :aaargh:


Därför att det är billigare att tillverka och så är det med allt kina skit man köper på skittema, jula, rusta osv......
Även kvalitets märken har ju gött över till det för att få ner produktions kostnaden antingen för att tjäna mer.
Och det är bättre att göra plast av oljan än att köra upp den.

"Gummi växer ju som svampar i skogen bara att plocka" haha :mrgreen:
Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering med mira centronic.
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Motorbromsning 1300hp/ 14000rpm ÄR igång :)
http://Www.autorepmek.com
https://www.facebook.com/autorepmek

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
autorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:09:32, 06-08-2009
Ort: karlskoga
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Audi s6 2007 V10 :) såld
Flödes bänk för toppar
Cylinder borrmaskin x2
Sunnen cv 616
Sunnen mbb 1800 auto stroke
Sunnen an 600 cylinder hone
Origo tig 4300iw ac/dc ta24- fotpedal
Dta 300 ac/dc tig- fot pedal
Kemppei Master mls 2500 MEX
ESAB Origo mig c340 pro
Lincoln electric idealarc R3R 500 amp på skroten
Tos FA 5 B fräs
Cholet 550 svarv
Abrasive 3B planslip
CNC Fräs Mas mcv 32
Mira centronic ventilfräs x2st
Ventilslip malte månson m25 x2 sålda
Ny ventilslip Kwik-way SVS II Deluxe
Schou 1500H vevaxelslip
New way
K-line Styrningar
Fördelar bänk
Bromsbänk motor, ej rullande
Gen & Startmotor bänk
FL 611
TGB 40 Såld
Verkstadskärra 2 Såld
Leksaker
Bandvagn 202 Såld
ninja 1000 1988 med 1996 zzr 1100 motor Kawa Till salu Såld
Zx12r 2001 Kawa Såld
VCDS HEX-CAN
LARM innom hus och utomhus
Securitas Direct + Kameratjänsten Observer Direct



CTEK

#32 » 09:02:02, 10-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jonthe83 skrev:Cteks laddare är utvecklade av ett företag som heter SM Power, sedan utvecklade de Ladac och nu senast Modernum. Modernum är alltså 3:e generationens "Ctek". Medans Ctek sedan många år tillbaka inte lagt en krona på utveckling av sin "gamla" produkt. Upp till 10A för under tusenlappen...


Det stämmer att CTEK hade ett samarbete med SM Power för cirka 15 år sedan rörande design av kraftomvandlare. Sedan detta samarbete avslutades har dock en rad nya laddare utvecklats i egen regi för att möta nya krav från marknaden. En av de viktigaste egenskaperna hos en batteriladdare är det regelverk som styr laddning av olika typer av batterier i olika skick, den ladd-algoritm som används i CTEK's laddare är utvecklad av CTEK under många år och omfattas av en rad patent.
CTEK
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:45:03, 23-04-2014
Maskintyp: Ej angivet

rallejohansson

#33 » 15:48:59, 13-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Lånar tråden då den behandlar biltemas laddare 37-736, 25 Ampere och 12/24 V.


Köpte denna laddare till båten där vi har ett kylskåp som är över 20 år gammalt( läs : äter ström ).
Hade tidigare en mindre biltema laddare, 8A som nog fungerat men tycker den blev lite onödigt het inne i ackuutrymmet och sommarvärmen.

Den där 25 A laddaren börjar alltid laddandet med att köra " REP " mode för att efter en stund övergå till normal laddning.
Har inte haft ngt negativt att säga om den.

MEN:-
Nu har grabben en båt med en 80Ah AGM acku och den ville inte ta emot laddning med en mindre laddare.(Ctek)

Så vi satte stora 25 Amperaren dit.Den började då ladda " REP " nästan genast.

Och efter några timmar så började infotavlan på laddaren att visa " felkod 004" tror jag det var, dvs enligt manualen så tror laddaren att där är kortslutning i nån cell i ackun.Lite beskt detta då ackun inte ens är två år gammal.Och dyr.

Så vi testade laddaren på en annan ca 4 år gammal acku som också tidigare matat kylskåpet.

Samma sak men snabbare resultat nu,samma felkod.

Och här mätte vi spänningen när ackun stod på " REP " mode , den var så hög som 15, 88 Volt.

Verkade helt sjukt för högt så jag kollade för säkerhets skull med Fluken, samma värde .
Även koll med gammalt oscilloskop visar över 15 volt spänning som ligger på hela tiden, alltså inga pulser alls.


Kan ni experter belysa detta och svara på följande:

- är inte det en väldigt stor risk att man förstör elektronikenheter i lite modernare bilar om man använder dylik laddspänning ?

.- vad tål elektroniken i bilar som max spänning?

- kan man justera ngt inne i laddaren? ( har haft upp den och sett att där vid utgången av plus och minus kablarna finns två flervarvs trimrar , vad justerar dessa nåntro?)Tror de är på 20kOhm




"vad vore livet utan spänning sa elektrikern" men detta verkar lite mycket eller .............
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

rallejohansson

#34 » 15:29:26, 14-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollade spänningen idag på nytt.På gamla kylskåpsackun.

Och nu var den 16,33 volt efter nån minut.Sjönk sedan till 15,8 .

:sad:

En kort fråga ; vid vilken spänning brinner bilars styrsystem upp?
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

MN (trådstartaren)

#35 » 09:27:50, 25-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Liten rapport om Victronladdaren. Funktionsmässigt OK men kablarna är samma piss som de gamla Ctek jag har/hade. Bilden på "indiska reptricket" nedan är vid +2, inte -30... :aaargh:
Noterar också att en radioapparat inom 2 m när laddaren är igång plockar upp ett brus och regelbundet klickande. Kör jag laddaren på bilbatteriet i Chevan när jag poppar lite (har ett 500W slutsteg till basarna) så kommer det ett lågfrekvent brum i basarna. Inbillade mig att EU direktiv stipulerade hur mycket elprylar får störa andra men CE kanske betyder China Export här också?

Slutsats: Köp ej.

M


Bild
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

qqq

#36 » 11:16:11, 25-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där är en talande bild... :thummar:
Helt j-vla obegripligt att man säljer en sk kvalitetsprodukt i norden med plastsladdar som blir styva i (lätt) kyla...
Vad blir blir besparingen med att använda plast istället för gummi ? En krona per apparat ? :screwy:
På en laddare som i sin tur kostar i konsumentled 600-1000 kr...
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Turbodiesel

#37 » 00:11:24, 26-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är en av laddarna jag väntat på (har diskuterat avsaknaden av multispänning (6-12-24V) tidigare i någon tråd)

En Telwinprodukt vilket betyder att den bör fungera åtminstone garantitiden ut :grin: vet inte om den tål vatten, men det gör å andra sidan inte ctek heller (det kommer in, men inte ut)


Har inte klämt & känt på den än, så jag vet inte om jag kan rekommendera den egentligen.


Såg den i något reklamblad som dök upp i verkstaden, men länkar till första bästa träff: http://www.verktygsproffsen.se/produkt/ ... v-6-12-24V


Ser nu att det finns betydligt fler intressanta laddare hos Telwin, det får kollas närmare vartefter :thumme:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron