Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Tellstick net och Raspberry PI

414 inlägg • Sida 15 av 28
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

philosomatika

#211 » 18:06:35, 12-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har även börjat på en Planlösnings variant! :grin:

Dock har jag ju en del dö tid att göra saker på, Men istället så brukar orken tryta för mig ganska ofta.

Bild
Användarvisningsbild
philosomatika
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:52, 31-07-2012
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland M135 -97



Ulf (trådstartaren)

#212 » 08:40:33, 13-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ju nice ut!

Jag har som sagt inte tiden att pyssla så mycket. Sitter vid datorn 8h på jobbet, samt jobbar en del hemifrån.
Suget att sitta mer framför datorn är inte speciellt stort, även om jag vill greja med mina hemmaprojekt.
Set är bara dom mer akuta grejorna som jag fixar! Det är mycket c# just nu...
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Ulf (trådstartaren)

#213 » 15:03:27, 15-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På annandagen var vi (en son, två barnbarn och Lilla M) till Leo's Lekland!
På vägen dit passerade vi Biltema och en stor verktygslåda inhandlade.

Tål inte tunga grejor, enligt omdömena, men jag tror att den passar mina behov perfekt.

Det ska inte vara så mycket i... Lödstation, nätagg, diverse braatthagrejor samt några få elektronik projekt.
Jag kan plocka ner det jag pysslar med och ställa undan. Jag kommer att slippa få allt nerraffsat i olika plast påsar som sprids för vinden över ägorna!

Nu kanske det räcker med lite inspiration, och inte piska som motivation, för att jag lättare ska pyssla lite.

Förra veckan var det sorgens vecka..., min gamla nslu2 har gått hädan! Detta efter 13-14 års tid i drift 7/24.
Det är disken som har packat. Som tur var så tog jag en backup på lite perl-skript för någon vecka sedan!
Nu skramlar dom efter lite handpåläggning på en PI-3. Det är det skriptet som styr ljuset hemma.
Vi får se om det blir en ny disk i, tyvärr är det ju inte en raket precis. Hmnar nog i bra-att-ha-lådan!

Sen är det lite annat som borde vara sorgligheter, men jag får det inte till det, det är väl det som skapar huvudbry.
Kanske återkommer om detta.
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Ulf (trådstartaren)

#214 » 20:28:42, 25-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Halvt stressad har jag under några kvällar totat ihop min nya snusugn. Startade en sats i går kväll i gäststugan. Kollade efter fyra timmar, allt ok.
Men i morse, skit, något har ballat ur! Lådor och snus var bara aska. Ugnen måste saneras, likaså stugan på lukt!
F------N!!!!!!!!!!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

philosomatika

#215 » 11:37:21, 26-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ulf skrev:Halvt stressad har jag under några kvällar totat ihop min nya snusugn. Startade en sats i går kväll i gäststugan. Kollade efter fyra timmar, allt ok.
Men i morse, skit, något har ballat ur! Lådor och snus var bara aska. Ugnen måste saneras, likaså stugan på lukt!
F------N!!!!!!!!!!


Aj då det lät ju mindre roligt! :sad:

Vad hade du som värme element & hade du någon sorts av termostat å lådorna vad var dom gjort av?
Användarvisningsbild
philosomatika
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:52, 31-07-2012
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland M135 -97

Ulf (trådstartaren)

#216 » 11:53:29, 26-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är miniugnens egna, undre element. Givaren 15mm från elementet.
Troligen är det en säkerhetsfunktion som ballat ur. Den funkar så att om den inte får ngn temperatur på 10sek så ska SSR:en blockeras och det blir ingen spänning till elementet. Samma sak om temperaturen går över 100 grader med skillnad att då startar den inte upp igen. Troligen den första som k-kat ur!

Går man in i stugan och vänder så stinker kläderna som om man varit på krogen innan rökförbudet...
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

igelkottar

#217 » 12:02:29, 26-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:sad: :shake_hands: :shake_hands:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Ulf (trådstartaren)

#218 » 17:48:27, 27-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är koden analyserad.
Det finns ett läge som signalen drar SSR:en och håller den dragen när givarna felar.
Detta är väldigt osannolikt, längre kablar till givarna (ds1820, 1-Wire) kan vara en orsak, men de låg längre ifrån annat än i den gamla ugnen... och totalt sett så var de faktiskt längre!

Letade i lådorna, fann en modul med MAX 31855 och plats för 8 givare, det får bli ny kod! Ny ugn beställd, jag orkar inte sanera den gamla. Det räcker med gäststugan!
Dessutom så får det bli ett etsat kort, strip-kort är inte kul när det är trångt!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Ulf (trådstartaren)

#219 » 10:22:28, 29-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pillade lite igår kväll, 3st k-typ givare är avlästa.

Tyvärr kommer inte kortet med MAX-kretsen att få plats i lådan, utan den får bli inne i ugnslådan.
Men en liten upptäckt är att sprintf inte funkar i Arduino-miljön när det gäller float :sad: .
Så det enkla:
Kod: Markera allt
sprintf(
      buf,
      "Sensor %d = %5.2f",
      sensornum,
      temp);


Får bli
Kod: Markera allt
char buf[6];
dtostrf(temp, 5, 2, temp_str)
sprintf(
      buf,
      "Sensor %d = %5s",
      sensornum,
      temp_str);

Nu ska det inte vara mer än en decimal senare, men just för att få det att fungera.
Ett litet strul dock, jag glömde ansluta GND...
Att det gick som det gick kan nog även bero på att jag använde det gamla programmet.
De använda pinnarna var inte optimalt mot stripkortet... Dessutom gjort i hast, utan större planering.
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Ulf (trådstartaren)

#220 » 21:17:21, 14-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

philosomatika skrev:
Ulf skrev:Halvt stressad har jag under några kvällar totat ihop min nya snusugn. Startade en sats i går kväll i gäststugan. Kollade efter fyra timmar, allt ok.
Men i morse, skit, något har ballat ur! Lådor och snus var bara aska. Ugnen måste saneras, likaså stugan på lukt!
F------N!!!!!!!!!!


Aj då det lät ju mindre roligt! :sad:

Vad hade du som värme element & hade du någon sorts av termostat å lådorna vad var dom gjort av?
Såg en fråga som jag missat.
Lådorna är av plast och det är de undre elementen i en miniugn som används. I den gamla som var mindre så var det de övre och de undre som användes.
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Ulf (trådstartaren)

#221 » 02:28:27, 03-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har det pillats lite igen!
Sätter upp allt på bredboard oc använder arduinon ditekt.
Men ändå, mycket sladdar för "hello, world"...
Nja, det är lite mer än så. Tre tempgivare, tre knappar samt backlight vid knapptryckning som släcks efter tio sekunder. Nu är det bara över text layouten. Själva regleringen vet jag hur jag ska få till. Och det kommer bli ett par spärrar mot varmgång!!!Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180303/249ca0fdf37a867a1d95f31264c9fe4b.jpg
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Ulf (trådstartaren)

#222 » 00:33:47, 04-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderar på en uvbox....
Tänkte köra med negativ film.
Men det där med lysrör....
Kan man ha en 40W reaktor till 4st 8W lysrör? Ska alla ligga i serie, eller ska det vara två par i serie parallellt? Kam inte ett jota om detta....
Funderar oxå på uvledstrip, kanske göra så att jag kan exponera båda sidor samtidigt.
Håller på att klura på en jigg för dubbelsidigt, som alltid ger bra resultat. Vet hur jag vill ha det, men jag testar tankemässigt om det håller hela vägen. Delar är snott från proffstillverkning.
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Ulf (trådstartaren)

#223 » 13:10:12, 06-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jooo, då ryker det ur skallen, jag har tänkt....

En platta av MDF, större än ett A4, eftersom det är lämpligt då det kommer att skrivas ut på, just A4 och jag kommer att behöva styrpiggar.
Sedan läggs OH-utskrifterna på varandra och passas in. En ram, lika stor i yttermått som plattan och med styrhål för piggarna. "Hålet" i ramen mindre än A4. I ramen finns även tex fyra hål för styrning av ett hålverktyg, modell de stansar som gör hålen med ett hålslag.
Två glasskivor med matchande hål som stans-hålen, den ena med styrningar monterade.

Nu bör det bara vara att lägga botten-OH i styrningarna, måtta till och placera kretskortet, på med övre OH och sedan den andra glasskivan. Styrningarna i glasskivan är lämpligen gängade i änden så att det blir enkelt att nypa ihop så att kortet inte far runt.

Sedan in i den dubbla exponeringsboxen...

Har jag tänkt rätt månne...?
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Towil

#224 » 14:06:27, 06-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte funderat på tonertransfer istället för mindre egna kort. Eller tillverka i kina för de mera komplicerade. håller man sig till max 10x10cm är kintilverkade billiga.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Ulf (trådstartaren)

#225 » 14:58:35, 06-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, jag har testat tonertransfer (TT), men jag är inte helt nöjd med resultatet.
Kina, visst, men så billiga är dom inte, och nu med avgifter, nej.
Jag kollade med kortet jag har på G, 82x82mm dubbelsidigt, ca 450 spänn för 10 st plus Postnord, förvisso genom-pläterade, men ändå.

I ungdomen så var det negativ fotoresist som gällde, det blev hyfsade resultat med de grejor man hade då.
Utskrifter på OH gör det bättre idag. Positiv resist, nej, blir ofta alldeles för grynigt i banorna.
Det är dessutom lättare att skrapa bort än att fylla i...

Sen vill jag ha korten hyfsat snabbt, gärna natten till lördag...

När man ser en del, bla på tuben, som tycker att dom har väldigt bra resultat, så är det porer i ledningsbanorna.
Jag skaffade förresten en billig laminator, det kanske blir bättre med den för TT, annars hade jag tänkt att ha den för negativ film.
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se