dc_lindberg skrev:Bilder på applikationer där de som jämfört visar på skillnaden vilken de söker förklara med ord...
"En bild är värd mer än 1000 ord"...
Problemet i kyla som du påpekar hörde jag redan om xenon vs halogen. Många som fick -svåra- problem med "nedisning" av xenon-strålkastare på 90-talet (enligt vad de påstod - såg aldrig en enda bild som bekräftade eller dementerade påståendena).
Håller -helt- med dig om synpunkterna om ljusspridning.
Har Hella 3003 compakt på moppen - de är kraftigare centrum än Hella 1000 Rally - men, det är inte körbanan som är det med intressanta; det är vägrenen 150-200m bort vid 90km/h som spelar roll (de där otäcka monstren, möss, råttor och annat knytt på 400-800kg rådjurs o älgstek i vildsvinslag...).
Gällande arbetsbelysning så är det snöslunga ff.a. som gäller för min del, men även gräsklippare, sopmaskin, o.dyl. å då är det jämt brett nära ljus som spelar roll. Fick se 2x15W LED arbetslampa (Jula/Biltema-ngt) på en Belos 284:a - kanonbra ljus, i garaget... Hur ljuset såg ut vid arbete med maskinen såg jag aldrig. Frågan hänger kvar hos mig "hur bra är det ljuset egentligen, och hur skiljer sig kvallitén på det jmf med xenon och halogen?"
Som sagt, en bild säger mer än ord
har lite blandat xenon och led på maskinerna här hemma och skulle jag göra om allt skulle jag ha xenon på allt.
led är lite glest i ljuset och jag känner hur jag får konsentrera mig för att se "riktigt bra" trots att det är hur ljust som helst(kanske finns andra led?)
fördelen med led är att dom är extremt tålig för vibrationer och dom drar ju så lite ström att det bara är att härja fritt utan tanke på relä och generator.
xenon drar även lite mer just vid start men jag tycker ljuset är fylligare,lättare att planera med skopan tex då skuggningarna inte blir lika skarpa.
har xenon både på skoter och snöslunga men där skulle rekommendera led pga den begränsade tillgången på ström samt vibrationer.
annars är det väl lite som vanligt med sånt här,,smaken är som baken.