Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Bromsa 3-fas motor

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

DennisCA (trådstartaren)

#1 » 00:05:31, 22-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har för mig att jag skulle ha läst att det går att motorbromsa en 3-fas motor genom att man kör likström igenom lindingarna. Jag undrar om det stämmer, är det så motorbromsar funkar rent av, eller funkar dom på nån annan princip eller flera olika? Har också hört att en annan metod att bromsa 3-fas motorer är genom att byta om två lindningar så motorn går åt andra hållet, tills den stannat iaf. Finns det andra elektriska metoder för motorbromsning? Finns det något enkelt man kan koppla till en existerande installation med kontaktor?
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner



backmouse

#2 » 00:23:11, 22-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att bromsa eller låsa motorn finns det versioner med broms.
En fjäder avsätter bromsbelägg mot en skiva. Normalt monterad vid fläkten (n-sida)
Bromsen släpps med en spole som lyfter bromsen. Spänning från ena fasen när motorn startar matar spolen.
Ganska ovanlig idag.
Det man använder är en frekvens omriktare. Kan köra motorn på olika hastighet och acceleration. För att bromsa måste den ha ett bromsmotstånd eller kunna återmata effekt till nätet.

Tror att det idag även finns mjukstartare som kan bromsa.
Man kan säker mixtra ihop olika lösningar, men ännu inte sett något som funkar i daglig kommersiell drift.

Skaffa en frekvensomriktare. Det bästa du kan hitta är en ABB ACS800, men så kostar dom en del. Finns buget versioner oxå.
backmouse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:59:50, 23-07-2011
Ort: Västmanland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR38
Volvo FL618
Scania 144 -530

DennisCA (trådstartaren)

#3 » 00:38:02, 22-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade exempel på det jag talar om, mkt lättare att hitta saker på engelska. DC injection braking heter det då, ser intressant ut:
https://www.youtube.com/watch?v=AyCJjNyyE00
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA (trådstartaren)

#4 » 00:51:38, 22-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såhär tänker jag, efter kontaktorn och mellan motorn lägger man en 3-polig omkopplare. I ena läget är alla tre faser kopplade som vanligt, i det andra läget är två av faserna kopplade till likström och den tredje helt bortkopplad. Så genom att vrida på omkopplaren tar man bort strömmen från motorn och för in likström i två av lidningarna för bromsning. Detta är en simpel simpel och lite dålig version som har säkerhetsbrister, men teoretiskt borde det funka eller?
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Stridis2

#5 » 20:11:41, 22-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi hade en mycket klurig och duktig elektriker på jobbet som byggde en nödbroms på en liten maskin på det viset. Han styrde likströmen med ett tidrelä, och det var inte lång tid som behövdes. Dock blev strömmen hög, trots att motorn var på kanske en hästkraft, så ha det i beaktande under konstruktionen.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

ph7

#6 » 20:31:36, 22-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

I stället för likspänning, kan man inte bara kortsluta motorn :klia: kanske blir för hög ström? Koppla in 3st byggstrålkastare, ju starkare lampor desto snabbare stopp.vad vet jag, kunde va kul å testa. eller så tar jag en sväng på cykeln fast det är halt ute :snow:
En sa äta fort å länge, då blir en tvärmätt
Användarvisningsbild
ph7
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:12, 25-11-2012
Ort: Töreboda i norra Skaraborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hemma:
IHI 18J minigrävare
Baraldi FB500 minilastare
HVA Rider 850H

DennisCA (trådstartaren)

#7 » 00:42:05, 23-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Vi hade en mycket klurig och duktig elektriker på jobbet som byggde en nödbroms på en liten maskin på det viset. Han styrde likströmen med ett tidrelä, och det var inte lång tid som behövdes. Dock blev strömmen hög, trots att motorn var på kanske en hästkraft, så ha det i beaktande under konstruktionen.


Det är förmodligen inte gångbart nej (motorn är förmodligen 3-5kw, driver en gjutjärnsbandsåg) men iaf. känns det som jag lärt mig lite mera om ämnet bara genom att ventilera dessa funderingar. Har läst om reostatiska bromsar också, de lär funka bättre för mina syften, fast troligtvis blir det att använda bromsspaken och bromsa mekaniskt.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Johan_m

#8 » 19:53:20, 23-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bromsning av 3fas motorer med dc broms är väldigt vanligt på hyvlar,kapar,sågar, mm. Finns färdiga enheter bara att koppla in, kolla sigbi.se, inte billiga direkt runt 4000:- för en 7,5kw. Som sagt blir en hel del ström när man bromsar. Men dessa funkar, går nog att bygga sig en egen med. Dock inget vi provat då funktionen kom i första hand.
Tittade in, där inne satt det en och tittade ut
Johan_m
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:41:27, 29-04-2012
Ort: Umeå
Maskin: John Deere 6910
John Deere 2130
Ford A66
Åkerman H7B
Volvo BM 5350B
Arctic cat M800 x2
+ massa annat :)

DennisCA (trådstartaren)

#9 » 17:27:36, 24-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

ph7 skrev:I stället för likspänning, kan man inte bara kortsluta motorn :klia: kanske blir för hög ström? Koppla in 3st byggstrålkastare, ju starkare lampor desto snabbare stopp.vad vet jag, kunde va kul å testa. eller så tar jag en sväng på cykeln fast det är halt ute :snow:


Du låter aningen sarkastisk men detta är väl då en reostatisk broms. Jag har ett 2kw oljeelement jag funderade ifall man kunde koppla den till, så får man lite gratis värme ur det hela. Också en 3-fas byggvärmeblåsare.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

ph7

#10 » 19:55:19, 24-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Absolut inte sarkastiskt, ber om ursäkt om det uppfatttades så.
Glödlampor är ju duktiga på att bränna effekt, slippa köpa dyra grejjer.
Men detta var väl tänkt mer för en hemmapulare, knappast något man gör på jobbet. skulle vara kul och se om någon har provat något liknande.
1 kontaktor & ett element. :thumme:
En sa äta fort å länge, då blir en tvärmätt
Användarvisningsbild
ph7
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:12, 25-11-2012
Ort: Töreboda i norra Skaraborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hemma:
IHI 18J minigrävare
Baraldi FB500 minilastare
HVA Rider 850H

Johan_m

#11 » 21:09:59, 24-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sån här koppling borde funka fint, men styr kontaktorn för dc spänningen via ett tid relä, på köpes enheterna är det justerbart 0-15sek, och vissa har justerbar bromsström med, kanske lite överkurs.

På justerkaparna vi installerar så ligger dc kontaktorn till ca 3-4sek efter motor kontaktorn slagit ifrån. Dom har dock liten roterande massa. En bandsåg kan nog behöva några sekunder till.

Bild

Enligt denna justerar du inspänningen i likriktarbryggan vilket i slutändan bör ändra bromsströmmen. Har inte mätt bromsströmmen på en kap men vet att en 7,5kw bromsenhet klarade 30A enligt specen. Så det kan vara ett riktmärke.

Glöm inte att förregla ihop kontaktorerna så du inte kan påverka dom tillsammans.... :ohnej: Blir jätte kortis :vissla:

:off_topic:
På en anläggning vi servar är det 6st 400kw dc motorer, när dom gör nödstopp i fullfart, lägger man i backen i några sekunder, sedan åter till framriktning och så börjar man bromsa ned farten kontrollerat.... det drar ström... :mrgreen:
:back_to:
Tittade in, där inne satt det en och tittade ut
Johan_m
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:41:27, 29-04-2012
Ort: Umeå
Maskin: John Deere 6910
John Deere 2130
Ford A66
Åkerman H7B
Volvo BM 5350B
Arctic cat M800 x2
+ massa annat :)

Gunnar i Sörby

#12 » 22:34:45, 24-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Under start ger en asynkronmotor cirka 2 X märkmoment. Kolla starttiden och bromsa inte fortare än så blir de mekaniska påkänningarna förhoppningsvis acceptabla
Vana kranmaskinister använder "motströmsbromsning", dvs man växlar två faser under några sekunder genom att dra manöverspaken till motsatt rörelseriktning, för att bromsa snabbt. Speciellt vridrörelsen som kan ha mycket stort tröghetsmoment.
Gunnar i Sörby
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:00:10, 12-11-2014
Ort: Tjörn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35X, MF 165, MF 550 med Bergsjö 910, BM 650 med Ålö Quicke 3260, Wain-Roy traktorgrävare

Turbodiesel

#13 » 23:32:20, 24-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

ph7 skrev:I stället för likspänning, kan man inte bara kortsluta motorn :klia: kanske blir för hög ström? Koppla in 3st byggstrålkastare, ju starkare lampor desto snabbare stopp.vad vet jag, kunde va kul å testa. eller så tar jag en sväng på cykeln fast det är halt ute :snow:


Asynkronmotorn fungerar inte som generator utan att vara nätansluten, eller på annat vis försörjd med reaktiv energi.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Grisen

#14 » 23:37:47, 24-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min Värnamo fräs har likströmsbroms, bara att hålla in stoppknappen tills spindeln stannat :thumme:
större problem - större hammare
Grisen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:20:32, 10-02-2013
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)

DennisCA (trådstartaren)

#15 » 01:56:32, 25-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:
ph7 skrev:I stället för likspänning, kan man inte bara kortsluta motorn :klia: kanske blir för hög ström? Koppla in 3st byggstrålkastare, ju starkare lampor desto snabbare stopp.vad vet jag, kunde va kul å testa. eller så tar jag en sväng på cykeln fast det är halt ute :snow:


Asynkronmotorn fungerar inte som generator utan att vara nätansluten, eller på annat vis försörjd med reaktiv energi.


Jag tyckte att de scheman jag såg där verkade som om faserna var kopplade till nätet trots allt. Måste säga detta börjar nog kännas lite över min kapacitet ändå, tog upp kontaktorlådan igår och kollade hur allt var ihopsatt och kände mig lite överväldigad och jag visste inte vad alla grejer gjorde. Kontaktorn verkade vara dimensionerad för en 5.5kw motor så förmodligen är min mysteri-motor runt där. Just så den går igång alltså utan att säkringarna går. Borde ta ett foto eller flera och visa hur det är uppbyggt.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se