Var batterierna i fullgott skick och fulladdade innan skotaren lämnades? Finns det någon utrustning i den som alltid står på då huvudbrytaren är tillslagen?
Om vi antar att batterierna är på 100 Ah och det tog 50 timmar att dra ur dem, så måste alltså strömförbrukningen ha varit ca 100/50 = 2 A. Om batterierna var i sämre skick eller dåligt laddade, så kanske det räcker med mycket mindre
ström för att de ska vara urladdade efter samma tid. I synnerhet om batterierna dessutom av någon anledning har hög självurladdning.
Knappast troligt med vare sig dålig jordförbindelse eller fel på huvudströmbrytaren i detta fall, utan jag skulle snarare tro att det är någonting som står på och drar ström hela tiden, och/eller dåliga batterier eller dåligt med laddning.
Ingen idé att gissa så mycket på var felet finns, utan man bör börja med att mäta hur mycket ström maskinen drar med huvudbrytaren på, och studera elschemat för att komma fram till möjliga orsaker. Den här strömförbrukningen borde orsaka tydlig värmeutveckling, så man kan ju leta efter saker som blir varma eller luktar bränt.
Några tänkbara möjligheter:
-Läckström i generatorn pga någon trasig diod eller fukt och krypströmmar.
-Reläer som inte slår från ordentligt pga att de är fulla med fukt eller har utmattad returfjäder (mycket vanligt på märkeslösa lågprisreläer från biltillbehörsfirmor).
-Risigt och utslitet tändningslås.
-Bilstereo som är avsedd att matas via tändningen men är inkopplad på ständig matning, eller som har huvud- och backupmatning förväxlade.
-24/12 V-omvandlare som står ständigt inkopplad och har hög tomgångsförbrukning.