Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Elektrisk huvudströmbrytare för senila förare?

22 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Robban_C

#16 » 20:36:04, 22-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet, jag blev varnad för det redan innan jag hämtade traktorn. :thumme:
Jag får hålla mig till startkablar, det är ju i alla fall ganska så riskfritt.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



mathiast

#17 » 22:33:08, 22-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Huvudbrytaren På TL90 brukar gärna vara en problemkälla,ibland blir kontaktorn kass så att den får avbrott i spolen när den blir varm och ibland kärvar ankaret så att den inte vill dra.
Kan även bli trassel med hängsäkringen(arna) som sitter bredvid kontaktorn vilket kan ge en del spännande fenomen.
TL90 trassel som inte har med huvudbrytare att göra är muppiga fram-backspakar på dom kopplingsfria som ger en massa orelevanta felkoder på allt möjligt.
Trasiga hydralpumpar pga slarv med filterbytena.
Och sen det obligatoriska brända kontaktycket under huven på ljuskablaget samt grillat kontaktstycke på tändlåset.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Martin.Eriksson

#18 » 21:03:20, 25-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

såg den där ollsson i ellös hade men är de en sån där automatisk tro?
Så nån som vet var man får tag i en elektrisk huvudbrytare som bryter strömmen automatiskt efter en liten stund till lämplig peng?
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Michael Meier

#19 » 01:31:55, 26-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den är elmanövrerad, automatiken byggs in vid montaget.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

ante.b

#20 » 20:44:15, 07-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:dimo: skall man komma ihåg att trycka av en strömbrytare så kan man lika gärna komma ihåg att vrida av en manuell brytare. Det är ju automatiken jag är ute efter: tändning av = huvudbrytare av.

M


Ska batterierna dra ur helt på 2 dagar om huvudströmbrytaren varit på? gäller en skotare med 24V,


Fel på huvudströmbrytaren enn jorden?
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

torbjorn_forsman

#21 » 21:35:35, 07-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var batterierna i fullgott skick och fulladdade innan skotaren lämnades? Finns det någon utrustning i den som alltid står på då huvudbrytaren är tillslagen?
Om vi antar att batterierna är på 100 Ah och det tog 50 timmar att dra ur dem, så måste alltså strömförbrukningen ha varit ca 100/50 = 2 A. Om batterierna var i sämre skick eller dåligt laddade, så kanske det räcker med mycket mindre ström för att de ska vara urladdade efter samma tid. I synnerhet om batterierna dessutom av någon anledning har hög självurladdning.
Knappast troligt med vare sig dålig jordförbindelse eller fel på huvudströmbrytaren i detta fall, utan jag skulle snarare tro att det är någonting som står på och drar ström hela tiden, och/eller dåliga batterier eller dåligt med laddning.
Ingen idé att gissa så mycket på var felet finns, utan man bör börja med att mäta hur mycket ström maskinen drar med huvudbrytaren på, och studera elschemat för att komma fram till möjliga orsaker. Den här strömförbrukningen borde orsaka tydlig värmeutveckling, så man kan ju leta efter saker som blir varma eller luktar bränt.

Några tänkbara möjligheter:
-Läckström i generatorn pga någon trasig diod eller fukt och krypströmmar.
-Reläer som inte slår från ordentligt pga att de är fulla med fukt eller har utmattad returfjäder (mycket vanligt på märkeslösa lågprisreläer från biltillbehörsfirmor).
-Risigt och utslitet tändningslås.
-Bilstereo som är avsedd att matas via tändningen men är inkopplad på ständig matning, eller som har huvud- och backupmatning förväxlade.
-24/12 V-omvandlare som står ständigt inkopplad och har hög tomgångsförbrukning.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

nimrod_pro

#22 » 23:00:20, 07-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När vi ändå pratar huvudströmbrytare, de Scania 124 med lastväxlare man rattade på F21 hade huvudströmbrytare som manövrerades med tryckluft. Kan ha att göra att de var utrustade för är kunna köra ADR eller bara kravställt så vid inköp?

Som torbjörn_forsman skrev ovan så tipsar även jag på att hänga på en mätare så du kan se viloströmmen. Börja sedan plocka säkring efter säkring tills strömmen dippar.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se