Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Teori och praktik kring batteri, laddningsspänningar, batterikapacitet

90 inlägg • Sida 3 av 6
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Volvot24 (trådstartaren)

#31 » 23:10:04, 29-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läst manualen noggrannare nu :vissla:

Hittade loggning för energiförbrukning - amperetimmar Ah.

Urladdningsfasen inledd 19.00
Batterimonitorn nollställd och loggar antalet amperetimmar som förbrukas.

07.30 följande morgon. Förbrukning 23 Ah. Inget tillskott från solcell (molningt), inte startat motorn. Många sjömil till ev landström.

Dygnsregn o hårdblåst utlovas, ligger gott förtöjd vid en ö med brygga. Värmaren o radion går. Senare tv o bastubad.

M a o bra förtsättningar för ett utrönande test.


Spänning, inte vilospänning, utan vid stadig belastning på 2 - 4 A = 12.3 V

Bild
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak



Volvot24 (trådstartaren)

#32 » 22:24:38, 30-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ca 27 timmar sen start. 53 Ah timmars förbrukning. 12.1 V vid 4 A belastning. En klar o tydlig förbättring.
Varmt o skönt i skutan, trots riktigt ruskväder.
I morgon blir det läns för revat försegel i kuling.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#33 » 23:26:14, 12-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trye and ERROR!
M a o något gick fel.

Plötsligt efter en helt normal motorgång för tre dagar sedan, och nu, med 14.1 V laddspänning, så gick motorn märkbart tungt.

Det har åskat i området, så det kan ha inverkat. Oavsett så låg nu laddspänning på allt för höga 15.7 V.
Generatorn riktigt varm, efter ca 30 minuter. Och det gick inte att få ned laddspänning. Inget var glapp. Så regulatorn hade tydligen givit upp. Thors eller min orsak... Givetvis Thors!

Bytte generator. Och väljer i fortsättningen en diod, för att under begränsad tid kunna höja laddspänning till 14.6 Volt, då jag vill...

För säkerhets skull. Måste skaffa mig en ny generator att ha i reserv
.
Frågan är vart? Någon som har en liggande? Mazda 626.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#34 » 17:50:10, 14-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oooops. Utbytesgeneratorn uppvisade samma åkomma. Öaddspänningen steg till 15.0 volt, utan diod inkopplad. Detta efter en timmes motorgång. Byglade till utsprungskopplingen. D v s med 2 meter kortare väg för spänningen. Väg genom ledning i ett uppvärmt motorrum.
Nu sjönk spänningen till 14.1 volt.

Ska labbar lite mer med detta. Ska jag kunna höja spänningen, så ser det i nuläget ut som om diod och strömbrytare måste placeras nära generatorn!
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Towil

#35 » 18:21:22, 14-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla så att du inte har dålig kontakt så att du får spännigsfall på sens kretsen.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Volvot24 (trådstartaren)

#36 » 21:38:34, 14-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kollat. Men det var ett bra tips.

Kommer jag ihåg rätt så blev det något liknande när jag först kopplade in denna Mazdagenerator. Sens kopplades då till tändningslåset, via en 5 meter enkelledare.
Det renderade en koppling bak generatorn med ett relä, styrd av brytare vid båtens manöverpanel. Allt för att kunna starta motorn, utan att generatorn då laddar, för att senare köra igång laddning, när jag vill.
I princip inget spänningsfall mellan batteriplus och sensingång. 14.1 volt laddningsspänning.

Ska se om jag hittar något ställe att placera strömbrytare för en eller flera dioder, strax intill generator. Eller ännu ett relä....

Experimentet måste ju gå vidare :mrgreen:
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#37 » 21:50:15, 14-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kunde just idag kunnat bli svårt att utröna...


När jag kröp omkring i stuvfacken, kändes en skarp lukt. En gaskula som läckte i flaskanslutningens ventil!

Fick den tät genom att trycka till och pysa gas några gånger. Hädanefter är även reservkulan placerad i ankarboxen.


Detta inlägg har valts som lösning

Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#38 » 22:15:21, 14-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, ja... kulan ska kasseras så snart den är tömd.

Inkopplad kula finns sedan tidigare placerad i ankarboxen, kopplad med läckindikator som kollas regelbundet och magnetventil. Ventilen öppnas endast vid förbrukning... styrd från pentrydelen.

Men detta visar vikten av att aldrig förvara gasbehållare i "djupa" ovetillerade/odränerade utrymmen.

För den oinvigde, så kan nämnas att en ankarbox alltid har ett eller gärna fler rejäla dräneringshål längst ned för vattenavrinning och en läckande gas, om man så vill.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

dc_lindberg

#39 » 23:24:12, 14-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

...köp en lott!
Vad är sannolikheten att få tag i två generatorer med samma fel? ;)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Volvot24 (trådstartaren)

#40 » 07:57:08, 15-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dessutom båda tidigare använda. Levererade då 14.1 volt. Har funkat i 8 år.

Så jag börjar luta åt att man inte kan lägga in flera meter klen ledare mellan plus och sensingång, i vart fall inte i ett varmt motor utrymme.


Ang ev lottvinst. Vi kunde ha somnat för gott eller flugit i luften, till följd av läckande gasbehållare. Då hade det blivit slut på forumskrivandet, säkert till glädje för en eller annan. :grin:

Men tydligen var gas/luft - blandningen inte kritisk. Lurigt med propan/butan, tyngre än luft.
Så aldrig mer gasbehållare inombords.

Kommer att montera en motorrumsfläkt, som startar automatiskt, när motorn går. Främst för att suga ut varm luft, som dieselmotorn genererar. Men även för att kyla generatorn lite bättre. Är säkert nyttigt med lite lägre temperatur, med tanke på att jag plockar ut större o större energi. Högre spänning och större ström.
Dessutom kan det gott vara som så att generatorn snurra med för lågt varv, under längre tider, och mindre med luft passerar förbi lindningarna.

Så nu ska utröna om det handlar om för lång ledare, enligt ovan. Eller om generatortempen blir för hög. Kanske en kombination?
Gott att ha något att fundera över, vid långa händelselösa seglatsen i lugnt väder.

Hade jag haft bensindriven inombordare, så hade en fläkt redan varit monterad, för att ventilera ut bensinångor flera minuter före varje start.
Själv är jag mycket skeptisk att ha bensininombordare över huvudtaget. Utombordare går bra, så länge den s k trycktanken placeras i sittbrunn med självläns och ev reservdunk "utomhus".
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

dc_lindberg

#41 » 10:16:05, 15-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

...köp fler lotter!

VW transporters 55A generator hade en speciell kåpa för anslutning av slang så generatorn sög i sig "kall" kylande luft.
Låter utrymme mm dig överväga en variant där du leder in friskluft till generatorn (luftens sugs in i bakänden och trycks ut sideledes i framänden) ?

Knepigt med sugande fläkar gällande värme...
Finns det någon kylarfläkt som ev., skulle kunna användas? (skroten kan vara rena eldorado att botanisera på)

Ingen gas vakt?!
... får mig o tänka att då kan det säga: boom boom...


Monterade solcellsdriven däckventil i taket på min buss.
Den gör inte mycket skillnad när man kör, men på parkeringar, när man är inne o shoppar så har den betydande effekt!
Menar: även små åtgärder kan ha överraskande god effekt :)

Annan idé/förslag.
12V's datorfläktar - dräller av dem på återvinning osv. Skulle några sådan kunna knuffa läget i din favör?
Tänker bl.a. på ventilationsproblemet vid ankring.
Först tänker jag på denna:
110m3
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... flx-p98344
Bild

Såg när jag sökte att de tagit in en ny fläkt:
133m3
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... fan-p61508
Bild

Med en strömförbrukning kring 2-3W/st, så kommer man långt även med ett litet mc-batteri ;)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Volvot24 (trådstartaren)

#42 » 22:20:27, 15-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blåser inte mindre bara för att man ankrar :!:

Har solcellsventillator och andra ventillationsmöjligheter. Inte minst korsdrag!

Men vid stiltje o molnigt väder, så funkar datorfläktar utmärkt.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#43 » 22:23:04, 15-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blåser inte mindre bara för att man ankrar :!:

Har solcellsventillator och andra ventillationsmöjligheter. Inte minst korsdrag!

Men vid stiltje o molnigt väder, så funkar datorfläktar utmärkt.

Många använder typ "doradoventil", en eller flera. Går att vända från och mot vinden, beroende på hur man vill ventillera.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

dc_lindberg

#44 » 23:08:12, 15-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

När man ankrar kan det vara natt... på natten kan man råka sova... när man sover kan man vara ouppmärksam på "boom boom"...
Bara det att luften rör på sig har betydelse - o kan man flytta på den till lägre energiförbrukning kan det motverka batteritorsk...

Gällande generatorkylning. Har du sett VW Transporter, luftkylda transporterns bakstycke till Bosch 55A'n ?
Tänker att det kan ev., vara en rimlig praktisk komplettering ?

När det gäller forcerad ventilation, så krävs givetvis helt andra doningar...
Att nyttja blåst och fartvind kräver åter andra lösningar...
Tänkte enbart på de mest riskfyllda lägena, ankring o stiltje. Vid stiltje har jag noterat i observationsstudie att korsdrag förefaller inte riktigt fungera...
Iof, har man överlevt förlossningen så är utgången i alla fall given på förhand (i vart fall är statitisken fullständigt förkrossande)... ;)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Volvot24 (trådstartaren)

#45 » 07:49:21, 16-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svar på Joakim 72:s fråga....

Min 7 A Ctek Multi X 7000 har 4 laddningsfaser (indikerade av fyra lysdioder). Kanske finns fler som inte syns.
Urladdat, halvt, 3/4 och fulländat.

Kopplade in ett ca halvladdat batteri. Efter en tid så blev spänningen i 3/4 - läget 14.5 V. Laddade så ca 45 minuter. Växlade sen till fulladdat, med spänningen 13.5 V.
Höll denna spänning tills jag avbröt efter 10 timmar.

Slutspänningen således 13.5 V.

Har inte testat med att ladda ett djupare urladdat batteri.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se