Dessutom båda tidigare använda. Levererade då 14.1 volt. Har funkat i 8 år.
Så jag börjar luta åt att man inte kan lägga in flera meter klen ledare mellan plus och sensingång, i vart fall inte i ett varmt motor utrymme.
Ang ev lottvinst. Vi kunde ha somnat för gott eller flugit i luften, till följd av läckande gasbehållare. Då hade det blivit slut på forumskrivandet, säkert till glädje för en eller annan.
Men tydligen var gas/luft - blandningen inte kritisk. Lurigt med propan/butan, tyngre än luft.
Så aldrig mer gasbehållare inombords.
Kommer att montera en motorrumsfläkt, som startar automatiskt, när motorn går. Främst för att suga ut varm
luft, som dieselmotorn genererar. Men även för att kyla generatorn lite bättre. Är säkert nyttigt med lite lägre
temperatur, med tanke på att jag plockar ut större o större energi. Högre
spänning och större ström.
Dessutom kan det gott vara som så att generatorn snurra med för lågt varv, under längre tider, och mindre med luft passerar förbi lindningarna.
Så nu ska utröna om det handlar om för lång ledare, enligt ovan. Eller om generatortempen blir för hög. Kanske en kombination?
Gott att ha något att fundera över, vid långa händelselösa seglatsen i lugnt väder.
Hade jag haft bensindriven inombordare, så hade en fläkt redan varit monterad, för att ventilera ut bensinångor flera minuter före varje start.
Själv är jag mycket skeptisk att ha bensininombordare över huvudtaget. Utombordare går bra, så länge den s k trycktanken placeras i sittbrunn med självläns och ev reservdunk "utomhus".