Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Teori och praktik kring batteri, laddningsspänningar, batterikapacitet

90 inlägg • Sida 6 av 6
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Volvot24 (trådstartaren)

#76 » 11:03:27, 13-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg nåt skrivet om Litium-batteri parallellkopplat med vanligt blybatteri.

Verkade vågat... Kanske funkade det som så att blybatterier stabiliserade spänningen i parallellkretsen, så att den aldrig blev skadlig för litiumbatteriet. Och eftersom det senare har förmågan att snabbare ta upp laddning så blir det väl kanske bättre. Det blir litiumbatteriet som får jobba mest då.

Ska försöka leta rätt på artikeln.


Har klarat mig bra under många år med vanliga blysyra. Nu köpte jag två AGM, som monterades parallellt. Så då har jag ca 120 Ah. Räcker gott.

Upptäckte strax att laddspänningen låg på 15.2 V.
Konstigt, skulle just dessa batterier vara orsaken till detta?

Det var enklare än så. Senskabeln som jag med en omkopplare kan seriekoppla, med en eller flera Schotkydioder, hade gått av.

Nu är ordningen återställd. Laddar med 14.2 V.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak



Volvot24 (trådstartaren)

#77 » 12:03:03, 23-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag provat två månader, med två nya AGM-batterier.

Funkar finfint.
Med ovan nämnda inkoppling av dioder, kan jag ladda med högre spänning då o då, vilket jag tror är bra.
Som max 14.1 Volt.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#78 » 11:05:03, 09-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

S - Sens Generator

En generell fråga om generatorers Sens-anslutning.
Hur stor ström kan tänkas flyta genom denna, när generatorn inte laddar?

Tänkte koppla Sens till B+, ev med en eller flera dioder i serie.

Kommer att mäta nån dag. Men jag sitter och skissar på ett schema, nu när jag ändå ska i med en renoverad generator.
Flätan till ena kolet var för kort monterat, så kolet hängde sig med gnistbildning som följd... släpringen förstörd.

Reservgeneratorn hade regulatorfel och laddade 16 Volt och 80 A! Men kolen och rotorn såg bra ut. Flyttade över, till den som inte laddade alls ( med hängt kol ).

Skarvade således ihop de två tidigare generatorerna och köpte en begagnad på en skrot. Med lite tur så...

Kopplade upp de nu troligvis fungerade generatorerna mot batteri, liggandes på arbetsbänken. Strömmätte båda mellan B+ och Sens. 0 mA på båda.

Blir spännande att montera i båten i morgon.
Senast redigerad av Volvot24 15:50:22, 12-09-2018, redigerad totalt 3 gånger.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

torbjorn_forsman

#79 » 14:54:34, 09-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En gång i tiden gjorde jag lite "reverse engineering" på en laddningsregulator med separat sense-anslutning. Har schemat på jobbet och kan kolla i morgon hur den var gjord. Det var i varje fall en piratregulator som var gjord för att ersätta originalregulatorn i en Renault 18 från tidigt 80-tal.

Har för mig att jag har stött på någon generator som både hade en sense-anslutning och en ledning för matning av regulator och magnetisering (antingen då från magnetiseringsdioder eller från tändningslåset). Den var byggd så att den inte drog någon ström alls på sense om inte regulatorn fick matning från det andra hållet också.

Jag skulle tro att man kan räkna med att strömmen i sense-ledningen rör sig om mellan 1 och 10 mA för en elektronisk regulator, kanske upp till 100 mA för en mekanisk.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Volvot24 (trådstartaren)

#80 » 16:22:55, 11-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu fungerande generator i båten, med 4 olika laddspänningar

Laddade förbrukningsbatterierna först med 50 A och senare 20 under ca 1 timme.

Bild
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

lagun49

#81 » 00:12:45, 12-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plusjordad båt? :klia: :klia:
Den som aldrig misslyckats, har heller aldrig försökt.
Användarvisningsbild
lagun49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:36, 27-09-2013
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Strands S68 pelarborr/fräs
REX-Storebro VF145 svarv
Husqvarna Rider 850

Volvot24 (trådstartaren)

#82 » 08:29:52, 12-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Glömde två långa streck på batterierna....

Vad skarpögda ni är....

Nej, då.... minusjordat motorblock. Resten är kablage. Det är ju dock en glasfiberbåt. Ska genast rätta i mitt eget schema, som ligger i båten.
:grin:

Den anskutning på en battericell som är positiv, benämns katod.
Varför minns jag inte längre, och behöver heller inte längre veta.

:off_topic:
Lagun. Hur går det med snarkandet?
:back_to:
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

torbjorn_forsman

#83 » 10:02:47, 12-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är laddningsregulatorschemat. Skulle tro den drar 3-4 mA på sense-ingången (30). Regulatorn var märkt R-1152 och var en piratdel till en Ducelliergenerator från tidigt 80-tal, som lär ha kommit från en Renault 18. När jag kom i kontakt med den satt den på en Volvo T25. Tillverkarloggan på regulatorn var ett litet m i en kvadrat. Mönsterkortet var märkt "VR YH 1652 A".

Bild

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Volvot24 (trådstartaren)

#84 » 15:45:33, 12-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thumme:

Nästa projekt blir att få till mindre remskiva, främst för bättre kylning.
50 mm diameter i stället för nuvarande 80 mm.

Har en för 6 ribbor, men för stort centrumhål.
Har en som suttit på generatorn, dock med tre ribbor.

När jag får tid... så ska jag låna en svarv och fixa till det hela.
Norpar centrumdelen och stoppar in i den som var för stor.
Borrar upp den senare ca 5mm. Hårdlöder.

Den drivande skivan har D = 140 mm.

Bild
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#85 » 10:22:53, 13-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

O jag som trodde att nåt skulle vara lätt...

Tjatade mig runt efter en kortare multiribbrem.
Det visar sig vara olika vinklar på ribborna beroende på om det är till bil eller annat.
Båda remskivorna kommer från bil.

Nåväl. rubbutiken.se har lösningen på mitt problem.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

lagun49

#86 » 11:28:56, 13-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:.



Den anskutning på en battericell som är positiv, benämns katod.
Varför minns jag inte längre, och behöver heller inte längre veta.


Förvirrande! Från Wikipedia:

För en vakuumdiod är anoden den positiva elektroden, medan för en galvanisk cell är anoden den negativa elektroden.

Vid urladdning av ett batteri (galvanisk cell) är förhållandet det omvända; den negativa polen kallas då Anod och den positiva Katod, då blir minnesregeln PKNA = Positiv Katod, Negativ Anod. :klia: :klia:
Den som aldrig misslyckats, har heller aldrig försökt.
Användarvisningsbild
lagun49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:36, 27-09-2013
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Strands S68 pelarborr/fräs
REX-Storebro VF145 svarv
Husqvarna Rider 850

torbjorn_forsman

#87 » 12:01:18, 13-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad som är anod och katod har att göra med riktningen på likströmmen, det har inget att göra med polariteten på spänningen över komponenten. Strömmen går definitionsmässigt från anod till katod (man bestämde den definitionen långt innan någon visste vad elektroner är, så definitionen råkade bli tvärt emot elektronernas rörelseriktning). En energikälla (t ex en generator eller ett batteri under urladdning) har alltså minuspolen som anod och pluspolen som katod. En sak som förbrukar elektrisk energi och t ex omsätter den till värme, kemisk energi eller mekaniskt arbete (motstånd, elektronrör, batteri som laddas, elmotor etc) får således minuspolen som katod och pluspolen som anod.

Saker som kan både ge ifrån sig och ta emot elektrisk energi (laddbara batterier, elmaskiner som kan gå valfritt som motor eller generator, kondensatorer etc), har alltså ingen förutbestämd anod respektive katod utan det beror på driftfallet just för ögonblicket.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Volvot24 (trådstartaren)

#88 » 12:29:35, 13-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så var det ja :lmao:
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Bengt Erik Eriksson

#89 » 14:26:57, 23-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:

Notera före och efter installation av 1N4004 1A likriktardiod!
Små, men ack så enormt betydande skillnader i effekt:

Bild
Regulatorn som ger 14.95V är -tung- att dra runt, men ger ruskigt mycket "klös" .
De som gav ca 13.9V var lätta att driva, men de gav urusel laddning.
Bäst anser jag de är som ger ca 14.6V


Måste fråga om jag fattar bilden på regulatorerna här rätt. Är det de fem nedre som är moddade med extra diod över det avsågade jord(?)blecket ? Katod mot "jord"?
Och de övre fyra omoddade?
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

torbjorn_forsman

#90 » 09:31:08, 24-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Få se nu, jag gissar att de tre nedersta regulatorerna på bilden är originaltillverkade Bosch, medan resten är olika piratmärken?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se