Delad tråd ursprungligen härifrån:
ja-bond77 @ Batterispänning
/ja-bond77
Tråden kommer att handla om batterispänning. Egna erfarenheter.
Har en segelbåt med två förbrukningsbatterier och ett startbatteri i reserv, ifall jag kör slut på de första. Laddning i huvudsak med en 70 A bilgenerator monterad på inombordaren, samt en 40 W solcell. Sällan landström och Cetek-laddare.
Har som sagts tidigare möjlighet till bra koll på strömmar och spänningar. Och nu dragit slutsatsen att allt inte står rätt till.
Nu denna säsong observerade jag att startmotorn tills förra helgen, lätt orkat dra runt dieseln. Det börjar gå trögt, ungefär som det gjorde senare halvan av sommaren i fjol. Man får göra ett nappen, så att motorn går mot kompressionspunkten och sen slår tillbaks. Då går det sen att få tillräcklig fart på svänghjulet, och maskinen hoppar alltid i gång.
Vad är det som händer nu, och vad hände senare delen av förra sommaren? NASA-instrumentet indikerar dessutom på lanande kapacitet, så även startmotorn, men det är inga dåliga batterier!
Studerade ett gammalt nomogram som visar PB-batteriers vilospänning i förhållande till laddningsgrad. Vilospänningen förefaller nu ha minskat betydligt (samma i fjol, vill jag minnas), strax över 12 Volt. Enligt nomogrammet - ca 50 % laddningstillstånd. Var bättre strax efter sjösättningen
Under vintern har batterirerna laddats en och en med Ctek-laddaren (7 A) regelbundet, i ggr / månad. Läste Max Power regulatorns manual. Där står att den har faciliteten att efter behov! kunna ladda med 15 V, under begränsad tid, se nedan. Kanske är något med att jag laddar med för låg spänning i båten.
Ytterligare en indikator på detta, kan vara, att jag aldrig behövt fylla på vatten.
Nu skall här experimenteras.
Just denna Mitsubischi-generator har en sens-ingång, som i bil läser spänningen vid tändningslåset. Nuvarande koppling läser spänningen i princip direkt på batterierna. Vill minnas att jag vid installationen först kopplade sens-ingången till båtens tändningslås, men att laddspänningen då blev ca 15 Volt och att det under långkörning med motorn så kokade batterierna något. Ändrade då kopplingspunkt för sens-ingången.
Så nu kommer jag att fixa en omkopplare så att jag kan ladda med bortemot 15 V, under en viss tid, för att likt Power Max - regulatorn, bryta sulfatering och koka elektrolyten, röra om i syran, som sägs skikta sig om man ständigt laddar med för låg spänning.
Ska bli mycket intressant att kolla batterikapaciteten framöver. För nu har jag samlat på mig flera variabler - indikatorer.
Learning by doing Här ska studeras spänning, ström, startmotorns ork och batteriernas bubblande. Återkommer med resultat efter helgens seglande över Vänern.
(Har sedan tidigare kopplat slangar till samtliga batterier för att leda gaser från batterierna, till utsidan av skrovet.)
Vad då? Långt inlägg, eller?