Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Teori och praktik kring batteri, laddningsspänningar, batterikapacitet

90 inlägg • Sida 4 av 6
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Holger

#46 » 10:53:54, 16-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här ligger manualen som nämnts i tidigare inlägg:
http://www.marinwebben.se/shop/9260/art ... al_1.1.pdf
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test



Volvot24 (trådstartaren)

#47 » 15:43:27, 18-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte gasvarnare, som snarast ska monteras.

Och 2 vattenvarnare, så jag vet om det regnar mer än vanligt..

240 kr för allt på utförsäljning... Det var väl bra pris....

Bild
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#48 » 17:59:34, 26-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tog bort märken efter skosulor inne i kajutan med thinner. Gaslarmet skrek för fullt. Undras hur det blir när vi tar ett rejält kalas.

Nåväl, nu laddar generatorn stött med 14.3 Volt. Laddar fullt ut, tills strömmen går ned till ca 6 A på 2 parallellkopplade batterier. Detta med 2 schottkydioder enligt ovan och korta ledningar i motorutrymmet. Generatorn skenade inte till 15 volt.

Laddningen började med ca 50 A. Låg sedan på ca 20-30 A under en timme. Därefter dalande under 2 timmar.
Så nu kan man nog betrakta batterierna som fulladdade efter ordning.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

igelkottar

#49 » 18:36:44, 26-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då skriker nog larmet efter en torsdagslunch oxså. :mrgreen: :mrgreen:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Volvot24 (trådstartaren)

#50 » 06:46:50, 05-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nf-p14s hos Kjell, en supertyst datorfläkt med endast 13.2 dB

Har ju solcell på båten, så jag köper denna i stället för en ny ventilation med inbyggd solcell
för 1000 kr. Båtprylar ÄR dyra. :huh:
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

dc_lindberg

#51 » 04:47:28, 29-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Igår (2017-01-28) ringde en god vän och var bekymrad. Hans Mitsubishi startade inte. Beskrivningen lät som tomt batteri. Jag hade för dåligt med möjlighet att hjälpa på förmiddagen. Kollegor till'en var hjälpsamma... bilen startade inte... vid lunch ser jag att jag kanske får en lucka på eftermiddagen. Inte ens hans verkstad han fixa bilen innan jag hade tid o komma :-)
...kollegorna... tändstift... sur motor... osv...
Jag lyssnade. Den tände till svagt, och orkade inte dra runt startmotorn tillräckligt fort... hm... 12.70V... lite lågt det... även om det är ett 70Ah Biltema underhållsfritt, tätt, batteri (köpes på försommaren 2016 - det gamla var -slut-).
Hm... startkablar!
Hostade till en aning bättre...
Hm... då kopplar vi ur hans batteri istället då... jo... skarvade startkablar (fungerar inge bra)... då gick det inte alls...
Äh! Lät min kärra "ladda" hans batteri i 5min eller så.
=> startade "med en gång"
...hans kollegor, var av en drivit egen bilverkstad i över 25 års tid, var nog lite överkreativa i feldiagnostiseringen...
Orsak till "eländet":
- prova med körningar på mindre än 10min mellan start och avstängd motor...
=> rekommenderat att installera motorvärmare och batteriladdare, DEFA eller Calix, för det här var nog minst 3:e gången som jag fick hjälpa till med samma problem... (inte sur - skratta gott åt historien)

NU till frågan, upptäckten, som förbryllade mig - o som har med den här tråden och Volvot24 marina generator problem.
När Mitsubishin startade så laddade den strax ÖVER 17 (sjutton!) volt!!!
...trycker verkligen Nippon Densu (eller vad det nu är för kraftverk i Nipponesen) verkligen upp en standard generator i så "vansinnigt" hög volt ?
Ska det vara så vid urladdat batteri?...
En sak förklaras i vart fall för mig - varför hans H4:or "går på löpande band".
Jag har bara erfarenhet av 2st japanska generatorer, en på min Suzuki GS850GN, den gav 14.5V, och en på min ena BMW, o den ger 15V. Ingen av dem har gett mer än 16V, en kort stund, vid kallstart o då har det varit -15'C eller lägre... Igår var det 0 till +5'C när vi pillade med Mitsibushin...

Frågan:
- står det verkligen rätt till med det Japanska Kraftverket?...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#52 » 10:18:44, 29-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker det låter som om det är något fel på laddningsregleringen i den där Mitsubishin.

En del japanska bilar (liksom t ex äldre amerikanska, ryska och franska) saknar magnetiseringsdioder i generatorn och matar istället laddningsregulatorn via tändningslåset. Där kan spänningsfall någonstans på vägen mellan batteri och regulator leda till att laddspänningen blir alldeles för hög. Man måste kanske upp i 17 V över batteriet innan spänningen över regulatorn börjar närma sig 14 V.
När 70-talsmodeller av Citroën råkade ut för det där felet var standardlösningen att mata regulatorn direkt från + på batteriet via ett eget relä och säkring, och utnyttja originalmatningen från tändningslåset för manöverström till relät.

På bilar med fristående laddningsregulator (men jag gissar att den här Mitsubishin är modernare än så) kan för hög laddspänning också orsakas av dålig jord till regulatorn.

En ytterligare möjlighet kan ju vara att batteriet har hög inre resistans och har svårt att svälja "ripplet", alltså växelspänningskomponenten i spänningen från generatorn, och den får multimetern att visa fel. Prova gärna att mäta med två olika instrument av olika fabrikat och se om de är överens om spänningen både med motorn igång och motorn stillastående.
Om bilen har OBD-uttag så kan man via lämplig kabel och programvara få ut det värde på batterispänning som bilens insprutningsstyrdon mäter upp, det kan också vara intressant att jämföra med.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

joakim72

#53 » 11:35:38, 29-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Igår (2017-01-28) ringde en god vän och var bekymrad. Hans Mitsubishi startade inte. Beskrivningen lät som tomt batteri. Jag hade för dåligt med möjlighet att hjälpa på förmiddagen. Kollegor till'en var hjälpsamma... bilen startade inte... vid lunch ser jag att jag kanske får en lucka på eftermiddagen. Inte ens hans verkstad han fixa bilen innan jag hade tid o komma :-)
...kollegorna... tändstift... sur motor... osv...
Jag lyssnade. Den tände till svagt, och orkade inte dra runt startmotorn tillräckligt fort... hm... 12.70V... lite lågt det... även om det är ett 70Ah Biltema underhållsfritt, tätt, batteri (köpes på försommaren 2016 - det gamla var -slut-).
Hm... startkablar!
Hostade till en aning bättre...
Hm... då kopplar vi ur hans batteri istället då... jo... skarvade startkablar (fungerar inge bra)... då gick det inte alls...
Äh! Lät min kärra "ladda" hans batteri i 5min eller så.
=> startade "med en gång"
...hans kollegor, var av en drivit egen bilverkstad i över 25 års tid, var nog lite överkreativa i feldiagnostiseringen...
Orsak till "eländet":
- prova med körningar på mindre än 10min mellan start och avstängd motor...

=> rekommenderat att installera motorvärmare och batteriladdare, DEFA eller Calix, för det här var nog minst 3:e gången som jag fick hjälpa till med samma problem... (inte sur - skratta gott åt historien)

NU till frågan, upptäckten, som förbryllade mig - o som har med den här tråden och Volvot24 marina generator problem.
När Mitsubishin startade så laddade den strax ÖVER 17 (sjutton!) volt!!!
...trycker verkligen Nippon Densu (eller vad det nu är för kraftverk i Nipponesen) verkligen upp en standard generator i så "vansinnigt" hög volt ?
Ska det vara så vid urladdat batteri?...
En sak förklaras i vart fall för mig - varför hans H4:or "går på löpande band".
Jag har bara erfarenhet av 2st japanska generatorer, en på min Suzuki GS850GN, den gav 14.5V, och en på min ena BMW, o den ger 15V. Ingen av dem har gett mer än 16V, en kort stund, vid kallstart o då har det varit -15'C eller lägre... Igår var det 0 till +5'C när vi pillade med Mitsibushin...

Frågan:
- står det verkligen rätt till med det Japanska Kraftverket?...


Gör inget åt laddningen utan grundlig koll i verkstadsmanual, har läst om samma beteende (16V) i en Toyota manual! Där är det övervakat om jag kommer rätt ihåg med temperatur på något vis. Visserligen låter 17V mycket men det borde bara vara en liten stund, och är batteriet i skick så skall inte spänningen skena iväg.

2 personer gillar det här inlägget.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

igelkottar

#54 » 13:39:33, 29-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här står det i min manual.

Mitsubishi generator.pdf


Mitsubishi laddning.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

dc_lindberg

#55 » 19:40:09, 29-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack :-)
Ja jag vet frågan var... är nästan barnslig, men ibland är det inte fel att ställa "dumma" frågor - man kan ju faktiskt ha missat nått ju!

Ja och ja och ja.
Alla förslagen, tipsen om reaktionerna köper jag rakt av.
- dålig jord; fullt rimligt
- osv
17V = NEJ !
16V = kan ske vid -20'C

Ska be att få kontrollmäta i morgon (gäller iof också att jag hittar igen multimetern... det tycks ha fått fötter...).
Eftersom batteriet var urladdat, så, njae, 17V under en kort stund... kanske men näe... jag vet jag borde kollat en stund senare, men en stund senare fanns inte tillgänglig då... så, i morgon kontrollerar jag igen vad som skett.
Visar den på mer än 15V => får M allt vacker finna sig i ett verkstadsbesök!

:shake_hands:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

bonnen513

#56 » 19:42:44, 29-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

det kanske är en inteligent laddare ala ctek som försöker väcka batteriet?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

dc_lindberg

#57 » 14:00:57, 30-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har jag kontrollmätt Mitsubishin.
14.1-14.2V över polerna.
Startade motorn... då bidde det 16.88-16.89V, lite småpendlande på någon tiondel... => laddregulatorn gissar jag på, jordning har jag lite svårare att se hur den skulle kunna orsaka detta (då måste man gå in i regulatorn och bryta jordning och montera in en likriktardiod - gjort det många gånger på Bosch/Hella äldre). Kan ev., vara generatorn...
På sprängskissen tyckte jag det såg ut som om det finns en styrning till från Databoxen... såg jag rätt?... kan det vara så "illa"?...
=> rekommenderade ett besök på verkstaden.
Vilken 'spännande' liten historie det blivit av detta :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#58 » 14:04:16, 30-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur länge hade bilen stått okörd när batterispänningen var 14,1-14,2 V ? Vad blir det för spänning om den får stå med motorn avstängd och lyset tänt 10 minuter?
Skulle det kunna tänkas att multimetern visar för mycket?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Volvot24 (trådstartaren)

#59 » 19:25:54, 01-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å så blev det kortslutning i en cell...
10.4 V i vilospänning.

Generatorn laddade 35 A, men bara 1.2 A gick in i batteriet.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

dc_lindberg

#60 » 22:09:15, 01-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ställer man fråga till mig men det kommer inget svar från mig... då har jag inte fått reda på att tråden uppdaterats...
TF - missat din fråga alltså :-(

Det -var- fel på -min- multimeter... den rackarn är spänningskänslig... 9V's batteriet hade för lite ström...
Mitsubishins batteri -var- urladdat... troligtvis hade innerbelysningen stått på över natten.

Har rekommenderat ägaren att montera någon form av motorvärmare och batteriladdning.
Plockat fram vad DEFA och Calix har att erbjuda. Upp till ägaren om den vill investera i sin bil eller inte.
Mina förra bussar fanns det en 12V's strömuttag på och på garageväggen sitter ett lika dant => batteriladdare inne i garaget.
Nuvarande bussen har 2st batteriladdare mellan framstolarna; en är inkopplad på batteriet under förarstolen, och den andra är kopplad till cigg-uttaget som går direkt till startbatteriet under motorhuven. Ström till batteriladdare och kupevärmare är inkopplat med DEFA mini vid höger H4:a och motorvärmaren är inkopplad via en DEFA mini vid den vänstra H4:an. Behövs med klös så sitter det en DEFA -Norge- 3-pinns modell Ä på kofångaren under höger baklyckta. => kan koppla in 2 faser (de är säkrade med 10A i garaget och 16A i huvudcentralen).

Nesligt när celler dör Volvot24 :-(
Just snygg 1:a mars...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se