Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Teori och praktik kring batteri, laddningsspänningar, batterikapacitet

90 inlägg • Sida 1 av 6
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Volvot24 (trådstartaren)

#1 » 22:17:23, 12-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Delad tråd ursprungligen härifrån:
ja-bond77 @ Batterispänning
/ja-bond77


Tråden kommer att handla om batterispänning. Egna erfarenheter.

Har en segelbåt med två förbrukningsbatterier och ett startbatteri i reserv, ifall jag kör slut på de första. Laddning i huvudsak med en 70 A bilgenerator monterad på inombordaren, samt en 40 W solcell. Sällan landström och Cetek-laddare.

Har som sagts tidigare möjlighet till bra koll på strömmar och spänningar. Och nu dragit slutsatsen att allt inte står rätt till.


Nu denna säsong observerade jag att startmotorn tills förra helgen, lätt orkat dra runt dieseln. Det börjar gå trögt, ungefär som det gjorde senare halvan av sommaren i fjol. Man får göra ett nappen, så att motorn går mot kompressionspunkten och sen slår tillbaks. Då går det sen att få tillräcklig fart på svänghjulet, och maskinen hoppar alltid i gång.

Vad är det som händer nu, och vad hände senare delen av förra sommaren? NASA-instrumentet indikerar dessutom på lanande kapacitet, så även startmotorn, men det är inga dåliga batterier!


:idee3:
Studerade ett gammalt nomogram som visar PB-batteriers vilospänning i förhållande till laddningsgrad. Vilospänningen förefaller nu ha minskat betydligt (samma i fjol, vill jag minnas), strax över 12 Volt. Enligt nomogrammet - ca 50 % laddningstillstånd. Var bättre strax efter sjösättningen

Under vintern har batterirerna laddats en och en med Ctek-laddaren (7 A) regelbundet, i ggr / månad. Läste Max Power regulatorns manual. Där står att den har faciliteten att efter behov! kunna ladda med 15 V, under begränsad tid, se nedan. Kanske är något med att jag laddar med för låg spänning i båten.
Ytterligare en indikator på detta, kan vara, att jag aldrig behövt fylla på vatten.



Nu skall här experimenteras.

Just denna Mitsubischi-generator har en sens-ingång, som i bil läser spänningen vid tändningslåset. Nuvarande koppling läser spänningen i princip direkt på batterierna. Vill minnas att jag vid installationen först kopplade sens-ingången till båtens tändningslås, men att laddspänningen då blev ca 15 Volt och att det under långkörning med motorn så kokade batterierna något. Ändrade då kopplingspunkt för sens-ingången.

Så nu kommer jag att fixa en omkopplare så att jag kan ladda med bortemot 15 V, under en viss tid, för att likt Power Max - regulatorn, bryta sulfatering och koka elektrolyten, röra om i syran, som sägs skikta sig om man ständigt laddar med för låg spänning.

Ska bli mycket intressant att kolla batterikapaciteten framöver. För nu har jag samlat på mig flera variabler - indikatorer.

Learning by doing :smile: Här ska studeras spänning, ström, startmotorns ork och batteriernas bubblande. Återkommer med resultat efter helgens seglande över Vänern.


(Har sedan tidigare kopplat slangar till samtliga batterier för att leda gaser från batterierna, till utsidan av skrovet.)


Vad då? Långt inlägg, eller?


Gå till lösningen
Senast redigerad av Volvot24 22:56:14, 26-05-2015, redigerad totalt 5 gånger.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak



dc_lindberg

#2 » 23:13:43, 12-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har säkert lagt upp detta tidigare, men det har sådan betydelse för ditt experimenterande att en påminnelse nog kan stötta dig väl:

Bild

Bild

Bild


Notera före och efter installation av 1N4004 1A likriktardiod!
Små, men ack så enormt betydande skillnader i effekt:

Bild
Regulatorn som ger 14.95V är -tung- att dra runt, men ger ruskigt mycket "klös" .
De som gav ca 13.9V var lätta att driva, men de gav urusel laddning.
Bäst anser jag de är som ger ca 14.6V
Senast redigerad av dc_lindberg 09:26:59, 13-05-2015, redigerad totalt 2 gånger.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Volvot24 (trådstartaren)

#3 » 06:30:26, 13-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Va bra! Ytterligare en idé att testa.


Lägger in kiseldiod i serie med sens, i stället för att läsa spänningen vid tändningslåset.

För det som händer då är att införa ett kontrollerat spänningsfall på ca 0.7 V. Bättre än att hoppas på motsvarande med "långa"
ledningar, till och från låset, samt diverse oförutsägbara resistansen i kontakter mm.

Om jag då också lägger in en strömbrytare parallellt med dioden. Så kan jag enkelt välja, när och o jag vill ladda med högre spänning.
Lägre spänning när jag går för motor under längre tid, t ex vid stiltje.

Skan även kolla om batterierna laddas med större ström initialt (första 10 minuterna), efter djupare urladdning, nu när jag höjer spänningen.


MANUELL LADDNING, Typ Max Powe, vid behov :lmao:
Senast redigerad av Volvot24 19:02:20, 18-05-2015, redigerad totalt 2 gånger.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#4 » 06:43:28, 13-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt manualen til NAPS Max-Power


Bild


Bild




Kan då tro att 15 Volt under max en timme, kan bara vara nyttigt, när jag kör dieseln.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#5 » 13:40:34, 14-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter ca 30 Ah strömförbrukning under natten så visade instrumentet ca 50 %.

Generatorn laddade 7 A och 14.2 V, efter ca 30 min gpngtid för motor.

Kopplade in kiseldioden och startade motorn igen.
Nu laddade den 17 A med 15.0 V.

Kollade cellerna. Det bubblade lite i alla 12. (Två) batterier.
Kollade även slangarna som leder ut knallgaserna. Det strömmade fint, visade en böj med lite vatten i.

Efter 15 minuter laddade det fortfarande med 15 A o 15 V.

Programmerade om Batterimonitorn från 80 Ah till 150 Ah.
Monitorn behöver några cykler med upp och urladdning, för att visa rätt kapacitet.

Försöket går vidare. Ska leta rätt på germaniumdioder som har något lägre spänningsfall. Sänker således laddspänningen till under 15.0 V.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

dc_lindberg

#6 » 19:33:52, 14-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

15V är bra mycket...
Kan du trimma ned det till 14.8-14.7V ?
Eller känns det bra som det laddar nu o du väljer att använda manuell eller elektronisk brytare för att slå om ned till 14.2-14.4V ?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Volvot24 (trådstartaren)

#7 » 21:16:24, 14-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inga germaniumdioder i Norra Vänerns skärgård. Kopplar in högre spänning 30 minuter i slutet av motorkörning några dagar, tills jag kommer till bebyggda trakter.
La in dioden i serie med sens-ingången, parallellt med en brytare..
Så, med eller utan diod...
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#8 » 11:38:48, 15-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppskattningsvis 30 Ah + :grin:

Motorn hoppade igång utan vidare.

Kapacitetsstapeln ger ett ungefärligt värde, först när motorn stannat. Så den stämmer inte på denna bild.

Spänningen ökade till 15.0 V efter ca 15 minuter.



Bild

Solcellen ger 3 A.

Ska bli intressant att kolla kapaciteten efter ytterligare nätter med tv, kyl, värmare, stereo, belysning mm.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#9 » 12:06:27, 15-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu bara solcellen som tillför energi. Till batterierna, GPS, frammåtseende ekolod och autopilot.

Kapacitetsmätaren kalibrerad till 150 Ah.
Bild
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#10 » 16:40:18, 15-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte en diod i hela Kristinehamn. Men det finns i förrådet hemma :grin:
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#11 » 09:32:56, 16-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

:mrgreen:

Batterierna blir bara bättre o bättre.

Funkar fint detta. :mrgreen:

Rekommenderas :!:

Men som sagt.
Otroligt viktigt med gasavledning via slangar. Och kolla så att det inte läcker när man blåser i slangarna s a s bakvägen.
Känner själv två som sprängt sina bilbatterier. Tänker tanken vad som kan hända i en båt.
Köp till båtar endast batterier med möjlighet till att ansluta ventillationsslangar.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

63an

#12 » 10:42:23, 16-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och vart tar avsulfateringen vägen i batteriet? Lägger det sej på botten å kortsluter eller :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Volvot24 (trådstartaren)

#13 » 14:05:49, 16-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ha ha! Tänkte köpa nya dyra batterier, då dessa verkade vara på sista versen.

Men nu lurade jag den lede, en säsong till.
Så lite bottensats, bjuder vi på. Lär väl inte bli flera kilo dock.

Slutligen lär det bli återvinningsstationen :uupps:

(Och som jag sagt tidigare, köper jag batterier endast vintertid, för då hinner de vara med två säsonger med kyla under garantitiden.
Fel brukar visa sig vid andra vintern...)
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#14 » 16:10:42, 18-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket bättre laddning av batterierna, vilket tydligt märktes efter en natts förbrukning.

Men jag kommer att byta ut kiseldioden till en eller flera seriekopplade 1N5818 schotky-dioder, som jag lyckades få tag på hos grannen! Finns i o f s på Elfa. Var och en ger 0.165 V framspänningsfall. Med andra ord bör det gå att få till en laddspänning på ca 14.6 Volt, i stället för nuvarande 15.0 (när Kiseldioden är inkopplad).

Märker att motorn får jobba hårdare vid 15 Volt spänning och att laddströmmen ständigt då ligger på 35-45 A. Har inte vågat ladda på det sättet med än 20 minuter. Tror de är lite väl häftigt, för dessa blybatterier. Bubblar rätt friskt!
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

dc_lindberg

#15 » 16:35:25, 18-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanon!
Det händer nått positivt!
Jätte roligt att få läsa hur det går bättre och bättre för dig med laddningen.
:thummar:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se