Här ligger manualen som nämnts i tidigare inlägg:
http://www.marinwebben.se/shop/9260/art ... al_1.1.pdf
dc_lindberg skrev:Igår (2017-01-28) ringde en god vän och var bekymrad. Hans Mitsubishi startade inte. Beskrivningen lät som tomt batteri. Jag hade för dåligt med möjlighet att hjälpa på förmiddagen. Kollegor till'en var hjälpsamma... bilen startade inte... vid lunch ser jag att jag kanske får en lucka på eftermiddagen. Inte ens hans verkstad han fixa bilen innan jag hade tid o komma
...kollegorna... tändstift... sur motor... osv...
Jag lyssnade. Den tände till svagt, och orkade inte dra runt startmotorn tillräckligt fort... hm... 12.70V... lite lågt det... även om det är ett 70Ah Biltema underhållsfritt, tätt, batteri (köpes på försommaren 2016 - det gamla var -slut-).
Hm... startkablar!
Hostade till en aning bättre...
Hm... då kopplar vi ur hans batteri istället då... jo... skarvade startkablar (fungerar inge bra)... då gick det inte alls...
Äh! Lät min kärra "ladda" hans batteri i 5min eller så.
=> startade "med en gång"
...hans kollegor, var av en drivit egen bilverkstad i över 25 års tid, var nog lite överkreativa i feldiagnostiseringen...
Orsak till "eländet":
- prova med körningar på mindre än 10min mellan start och avstängd motor...
=> rekommenderat att installera motorvärmare och batteriladdare, DEFA eller Calix, för det här var nog minst 3:e gången som jag fick hjälpa till med samma problem... (inte sur - skratta gott åt historien)
NU till frågan, upptäckten, som förbryllade mig - o som har med den här tråden och Volvot24 marina generator problem.
När Mitsubishin startade så laddade den strax ÖVER 17 (sjutton!) volt!!!
...trycker verkligen Nippon Densu (eller vad det nu är för kraftverk i Nipponesen) verkligen upp en standard generator i så "vansinnigt" hög volt ?
Ska det vara så vid urladdat batteri?...
En sak förklaras i vart fall för mig - varför hans H4:or "går på löpande band".
Jag har bara erfarenhet av 2st japanska generatorer, en på min Suzuki GS850GN, den gav 14.5V, och en på min ena BMW, o den ger 15V. Ingen av dem har gett mer än 16V, en kort stund, vid kallstart o då har det varit -15'C eller lägre... Igår var det 0 till +5'C när vi pillade med Mitsibushin...
Frågan:
- står det verkligen rätt till med det Japanska Kraftverket?...
Återgå till [Allmänt] El/elektronik
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster