En bra regel är att om man köper en växelriktare av "billigt" märke - spelar ingen roll om man köper av någon kinanasare på Wish eller om man köper den i svenskt prylvaruhus - så ska man inte förutsätta att den tål att belastas med mer än en tredjedel av den märkeffekt som den påstås klara.
Behovet av ren sinusspänning är ganska överdrivet, som nämnts i åtskilliga tidigare trådar så är det ganska sällsynt med utrustning som verkligen kräver ren sinus även om t ex en del enfas asynkronmotorer, fasvinkelstyrda saker av typ varvtalsstyrda borrmaskiner mm kan gå bättre på den rena sinusspänningen. Saker som å andra sidan talar för en enklare växelriktare som lämnar s k trappstegsspänning, "modifierad sinus" på nasarspråk, är att de brukar ha bättre
verkningsgrad och mindre värmeutveckling, samt att de är mycket enklare uppbyggda och kan väntas vara både mer driftsäkra och lättare att reparera om det behövs.
En sak att se upp med om man tänker driva enfas asynkronmotorer (t ex cirkulationspumpar eller kylkompressorer) på växelriktare eller små elverk är att de brukar dra mycket hög startström, och att det redan låga startmomentet blir ännu sämre om det blir stort spänningsfall i startögonblicket. För sådana tillämpningar kan det vara bra att ha en rejält överdimensionerad växelriktare och för den delen väl tilltaget
batteri, kablage mm på likspänningssidan. Moderna kyl/frysskåp med bra energiklassning, "smarta" cirkulationspumpar mm, har ofta en inbyggd frekvensomriktare så de blir helt oberoende av nätspänningens kurvform och dessutom mjukstartar så de aldrig drar någon hög startström. De prylarna går ofta också utmärkt att driva på
ungefär 300 V likspänning även om de är skyltade för 230 V AC. Men man bör granska konstruktionen innan man avgör om det är lämpligt.
Tänker man ta ut högre effekt än ett par hundra watt, så bör man nog överge 12 V på likspänningssidan och sikta på en högre
spänning där. T ex 24, 48 eller 110 V. Det ger lägre strömmar, mindre åbäkiga kablage, mindre risk för varmgång och inte minst bättre verkningsgrad hos växelriktaren.