Inre resistans i batteri.I en förenklad modell av ett
batteri kan man tänka sig ett batteri består av en spänningskälla i serie med ett
motstånd.
Nu är det mera komplext än detta men i detta fall så representerar batteriets inre motstånd av ett 10 ohms motstånd. Ett normalt bilbatteri har runt 10mΩ så vi skalar med en faktor av 1000.
Spännings källan är 13.8V (vänstra displayen).
I den högra displayen visas strömmen ut från batteriet. Eftersom vi skalar med 1000 så motsvarar det visade värdet antal ampere.
Med lasten avstängd så är det samma
spänning vid lasten (multimetern) som vid det ideala batteriet.
Så multimetern visar vad du skulle se om du mätte direkt över + och – på batteriet.
Vi har i detta fall ignorerat spänningsfall i kablar som man inte kan bortse ifrån vid höga strömmar.
Eftersom vi nu bara mäter med en tusendel av strömmen mot vekligheten så kan vi ignorera detta.
Vi 5A last så lämnar batteriet nu 13,74V.
Vid 100A belastning ökar spänningsfallet i batteriet och vi har nu 12.77V från batteriet.
Vid 300A belastning så har vi nu 10.7V från batteriet.
Vid 700A så har så har spänningen i stort sett halverats.
Vid ca 997A så har vi nu bara 3.4V från batteriet.
Vi skall nu studera de tre senaste fallen lite närmare när det gäller hur mycket effekt batteriet kan leverera till lasten.
Effekten P är lika med spänning U gånger strömmen I.
Vi får då formeln
P=U*IFall 1.
10,7V*300A=3210W
Fall 2.
6,5V*700A=4550W
Fall 3.
3,4V*997A=3389W
Som man kan se så avtar effekten till lasten i fall 3. Detta sker när det inre motståndet i batteriet är större än i lasten. När detta uppstår så avlämnas det mera effekt i batteriet än i lasten.
Alla som håller på med radio och audio vet att man får ut max effekt när ut och in källa har samma motstånd eller mera korrekt impedans.