Sida 17 av 25

Re: Mätteknik med multimeter och oscilloskop

InläggPostat: 07:13:40, 20-04-2016
av Janson1
Det allra enklaste är väl att mäta spänningsfallet när startmotorn går, det kanske är detta vi skall göra en bildserie på, steg för steg?

Re: Mätteknik med multimeter och oscilloskop

InläggPostat: 08:09:42, 20-04-2016
av Towil
RuneStone skrev:Sätt en känd last i serie och mät spänning före samt efter flätan

Japp, 5ohm 50W motstånd i serie och man kan använda ett vanligt 12v bilbatteri som strömkälla. Ger runt 2,5A. Och spänningsfallet kan mätas över det man vill testa.

Re: Mätteknik med multimeter och oscilloskop

InläggPostat: 18:42:34, 20-04-2016
av RuneStone
Janson1 skrev:Det allra enklaste är väl att mäta spänningsfallet när startmotorn går, det kanske är detta vi skall göra en bildserie på, steg för steg?

Vart hade du tänkt mäta? Vet du resistansen i motorlindningarna under drift? Rätt sätt är att sätta en känd last, förslagsvis ett motstånd och mäta före och efter flätan..

Re: Mätteknik med multimeter och oscilloskop

InläggPostat: 22:10:53, 20-04-2016
av Palle500
Tror att Janson menar lite var man kan mäta och vad man kan förvänta i spänningsfall på olika mätpunkter. Blir rätt så lika värden om det är en korrekt startkrets. De flesta struntar i kabelns exakta resistans. Detta kan man slå upp på internet. Jordflätans tid är nog även förbi i de flesta fordon.

Re: Mätteknik med multimeter och oscilloskop

InläggPostat: 21:49:16, 23-04-2016
av Towil
Uppföljning av resistansmätning av kabel.

I förra delen använde jag en konstantströmkälla. Nu är det alla som har en sådan och lite opraktiskt att släpa på.
Det går att göra på ett annat sätt med en spänningskälla (typ batteri) och ett seriemotstånd (R1) som strömbegränsning.

Bild
Med följande koppling kan man mäta låga motstånd om det man vill mäta klarar hög strömstyrka.
Följande värde har använts i denna mätning.
V ca 10,5V, R1 10Ω detta ger ca 1A i ström genom kretsen.

Bild
Tänk på att R1 måste ta en del effekt.
Så kör man 10W genom ett 5W motstånd kan det börja lukta bränd plast efter en stund. Fick byta till två alligatorklämmor och en pappersklämma i metall som kylfläns.

Bild
Testar först två lika modeller av 0,50m kablar.
10,951/1,008= 10,86mΩ

Bild
10,020/1,003=9,99mΩ

Bild
Test av tre lika modeller av 1m kablar.
Grön 1m
19,489/1,008=19,33mΩ

Bild
Svart 1m
19,358/1,006=19,24mΩ

Bild
Röd 1m
19,903/1,003=19,84mΩ

Med lite större urval av samma kabel så kan man se ganska jämna värden när man mäter på de tre 1m kablarna. Man kan även misstänka att den är något skumt med en av 0,5m kablarna eftersom de får större variation. Nu är dock en skillnad 0,87mΩ inte mycket motstånd det handlar om. Kan var att ena kontakten inte sitter lika hårt som i de övriga.

Så med två multimetrar och ett motstånd kan man ganska enkelt göra en mätning. Man kan dock inte skipa amperemetern och lite på värdet på serie motståndet R1 för dess värde ändras när resistorn värms upp. Samt om man kör med ett batteri så vet man inte vilken spänning batteriet får när det belastas så strömmen kommer att ändras hela tiden.
Tänk även på att seriemotståndet R1 måste ta en ganska hög effekt.

Re: Mätteknik med multimeter och oscilloskop

InläggPostat: 22:35:43, 23-04-2016
av MaChrill
Resistansen i kablar brukar man strunta i, vid verklig mätning, skarpt läge skiter det sig rejält i kablage änden eller inte alls.
Bra skola shoot on..

Re: Mätteknik med multimeter och oscilloskop

InläggPostat: 22:53:31, 23-04-2016
av RuneStone
Resistansen i kablar skiter man inte i.. Den är av stor betydelse i vissa fall.. När man mäter kontinuitet nollar man alltid bort kabelresistansen i mätkablarna för att dom påverkar mätvärdet för mycket.. Samma princip används för att mäta kabelimpedans på starkströmsanläggningar. Detta används sen för att dimensionera elen i ett hus.. Dock mäter man då spänningen före last och efter last samt strömmen..

Re: Mätteknik med multimeter och oscilloskop

InläggPostat: 23:04:52, 23-04-2016
av RuneStone
Förtydligande: man mäter spänningen innan man kopplar på lasten, sen mäter man spänningen efter man kopplat på lasten, resistansen i kabeln blir då spänning före - spänning efter/strömmen

Re: Mätteknik med multimeter och oscilloskop

InläggPostat: 00:03:27, 24-04-2016
av Palle500
Ni pratar om olika sammanhang! MaChrill pratar om startkretsen på fordon och du pratar om finmätning och kontroll av starkströms installationer.

Re: Mätteknik med multimeter och oscilloskop

InläggPostat: 00:12:32, 24-04-2016
av Palle500
Tack Towil, du påvisade att ström kan orsaka bränd plast! Och även att 0,5m kablarna kan ge olika värden då du mätte även resistansen i kabelanslutningen kan ju liknas med att man mäter på polskon istället för att mäta på batteri polen. Då kan man ju få olika resultat vid spänningsmätning.

Re: Mätteknik med multimeter och oscilloskop

InläggPostat: 21:16:43, 24-04-2016
av Towil
Fånga oönskade signaler på ett digitalt oscilloskop.

En vanlig föreställning är att ett CRT oscilloskop kan fånga upp oönskade strömspikar (glitch) i en signal bättre.
Om man nu bara skall göra det med att bara titta på skärmen så kan det vara så.
Med ett digitalt oscilloskop tar man hjälp av programvaran för att hitta små oönskade strömspikar.

Bild
Spikar som når över huvudsignalen hittar man lätt genom att höja trigger nivån (T pilen till höger). Funkar båda typer av oscilloskop.

Bild
Att hitta och trigga på små spikar är värre. Det är nu programvaran som analyserar signalen på ett digitalt oscilloskop kommer in.

Bild
En sådan här oönskad signal kallas för RUNT på engelska. Där av att det finns ett triggerläge som heter Runt. Här ställer man in två nivåer.
Nu kommer oscilloskopet att trigga på signaler som når första nivån men inte andra nivån.

Bild
När man väl ställt in runt triggern är det enkelt att studera den närmre. Här en 10us puls på 2Hz i en signal på 1KHz.

Nu finns det olika implementationer av Runt trigger detta är hur det ser ut på en Rigol DS2000A serie. Dock så finns det oftast inte på billigare modeller eller så kostar det extra för att få det aktiverat.

Re: Mätteknik med multimeter och oscilloskop

InläggPostat: 13:03:57, 27-04-2016
av Volvot24
:off_topic:
Hej.. Du verkar vara proffs på detta.
Kolla min tråd om du har lust. Det gäller problem med ekolod.
Hur kan den transponder/givare ge signal utan att vara inkopplad och utan att någon annan utrustning är inkopplad, typ ledlampor, instrument, regulatorer mm. D v s även ute på öppna vattnet.

VolvoT24's båt, båtprylar och tipstråd
:back_to:

Re: Mätteknik med multimeter och oscilloskop

InläggPostat: 23:12:28, 29-04-2016
av MaChrill
Tack Palle500.

Det är lurigt (och lite smådumt) att kasta sig inn i tråden utan att fingranskat alla svar.

Jag menade att man kan skita i resistansen i mätkablarna - från instrument till mätprober.
Mäter man startkrets på fordon, är de det minsta problemet, ihop med proberna 0 ohm på instrumentet - OK.

Resistansen i mätobjektets kablage är bäst att mäta under belastning.

Olika kablage olika belastning, en start kan dra iväg på 200A, storlek lagom jordfräs, en signalledning kan ligga på milliA.
Startkrets på 150 A får man antingen ha bänk, eller bättre prova på plats.

Ett bra tips på signalledningar är att frikoppla kablaget som man ska mäta, sedan jorda ena änden, en 1,2W lampa i serie och, sedan mäta spänningsfall över kabeln.

Min erfarenhet inom fordon, är att det antingen är bra, eller riktigt dåligt innan felkoder, konstiga fel, och dylikt dyker upp.
Det är ganska bred felmarginal på bra och dåligt inom fordon i stort.

Mät mera....

Mät mera............

Re: Mätteknik med multimeter och oscilloskop

InläggPostat: 18:46:49, 06-05-2016
av Towil
Induktiva spänningsspikar från relä.

Bild
6V relä som matas med 5V DC.
Till och frånslag är mekaniskt genom att ta bort minus ledaren.
Spänningen mäts mellan minussidan på reläet och minus.

Bild
Vid mekanisk till/från koppling uppstår kontaktstuds. Här kan man se en studs då kopplas reläspolen till och från de snabba spännings variationerna man ser är corona urladdning.
Här kan man se hur spänningen pendlar mellan ca 330V och -140V. Vi har här ett spänningssving på ca 470V från en spole som matas med 5V vid innan frånslag.

Bild
Med en diod kan man få ner spiken. Dioden gör att spolen kan en laddas ur genom sig själv.

Bild
Med en 1N4148 signal diod så blir spänningen lägre 20V i detta fallet och mycket kortare.

Bild
Uppkoppling vid mätning.

Re: Mätteknik med multimeter och oscilloskop

InläggPostat: 20:03:00, 06-05-2016
av ja-bond77
Viktigt att komma ihåg vid maskinbyggen att man ofta har två spolar att beakta, ena i reläets styrkrets, andra i magnetventilen man styr. Alltså inte glömma kontrollera så man har släckningsdiod i båda kretsarna. Finns ju färdiga reläer med inbyggd släckningsdiod och magnetventilens hirchmann-kontakt går också att köpa färdig med släckningsdiod och signalerings-LED. Tror t o m jag sett att det på vanliga fordonsrelän finns med diod på både styrkrets och arbetskrets... Fast helst vill man kanske ha dioden närmare impedansen än kontaktytorna i reläet... :klia: