Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

biltemas laddare 25A 12/24V

102 inlägg • Sida 1 av 7
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

rallejohansson (trådstartaren)

#1 » 17:29:17, 11-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Vad sägs om dylika spänningar som här förekommer?
Laddaren börjar alltid med att gå in i ett s.k REP mode och då stiger spänningen väldigt högt.Enligt manualen skall den då ligga på ca 16 V .Men det stämmer inte, den kan gå upp till 16,5 V.

Tar inte ackuna eller elektronik skada av dylikt?

Har försökt få ner spänningen med kanske 0,6 V med en diod på utgången med då startar den inte alls, eftersom laddaren får ingen kontakt med ackun och det kommer ett felmeddelande.Minns inte men det var kanske 001 på displayen.

I somras fungerade denna laddare ok när den laddade två parallellkopplade AGM ackur som matade kylskåpet.REP mode var på endast en kort stund.
Men nu vid test av ett gammalt batteri så ligger den på dessa nivåer länge för att sedan efter kanske halv timme ge felmeddelande, 004 tror ja det var.

Vad skulle ni göra?





Bild
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet



mathiast

#2 » 18:23:20, 11-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haft en likadan och den gjorde ett gult optimabatteri väldigt varmt så jag litar inte på den,dessutom låter kylfläkten hemskt
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

rallejohansson (trådstartaren)

#3 » 19:51:41, 12-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klöste isär laddaren idag,ganska snyggt lödarbete och inte så mycket lödkulor efter lödningen heller.

Hittade inga direkta fel.
Ett 1 watts motstånd var avkapat med tång.

Hittade en text på kretskortet " Charger 01.80.250-V.1.2 och texten CARSTEL ( från China)

Processorn är en PIC 16F74 från Microchip, 40 pin

Och satte ihop den och testade .
Och nu blev det nytt rekord i REP mode , hurraaa, 16,78 volt :hurra:

Skickade ett mail till fabriken i China, det tycks vara därifrån som en hel del av biltemas produkter köps in.Sök under CARSTEL.

Varför kan de inte testa vad de säljer ut, då produkten i sig verkar ganska bra ? :aaargh:


Här har ni foton att beundra.

Det avkapade motståndet syns med ändan upp invid drosseln eller vad det nu är, ganska nära kylflänsen


Bild
Bild
Bild
Bild

editerat stavfeil
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

63an

#4 » 20:04:29, 12-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad ville du uppnå med laddaren? Har svårt att hänga med här :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

rallejohansson (trådstartaren)

#5 » 20:14:06, 12-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin:

he he 63an., jag vill bara att den INTE skall överladda.
Kan inte vara bra med 16,78 Volt på en 12 volts acku eller hur.....

Och då den alltid börjar med REP mode , det går inte att få bort .Skulle önska att den startade ladda på tex 13...14 volt utan den där REP ( reparationsmode) funktionen.
Men det går inte att få bort detta.
Ibland så går den över till CHE mode ( check mode , då man skall se till att man valt rätt ackuspänning).Man kan alltså välja mellan 12 och 24 volt.Väljer alltid 12 förstås.

Ångrar att jag köpte denna modell, behöver ingen 24 volt men vill ha amperer.

Nästa gång blir det Ctek ( kanske)
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

63an

#6 » 20:17:37, 12-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi snackade om de förut men då skulle di inte ha den hur ska du ha't :lmao:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

G-son

#7 » 20:26:44, 12-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har ju ett par trimpottar på bild, kan vara avsedda för spänningsjustering.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

rallejohansson (trådstartaren)

#8 » 20:34:28, 12-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

g-son
jo, har skruvat på dem , men kanske inte tillräckligt.
kan eventuellt ha att göra med nån timmer, typ 555 där man med dessa ändrar tiden den kör REP mode.


Och till 63an, visst fasen har du rätt om ctek, men snål som man är så tror man på tomten :skratta3:
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

63an

#9 » 20:55:54, 12-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska vi reda lite i frågan? Gissar att har den nätkopplad å kärrar till båtens kyl/frys osv. Right? Eller är det till sommarstugan? :cool: Ctek.n har visst nån större för 12 v nu än 7 A...Lånade ut min bigga laddare för uppstart av grävare 24 V med starthjälp 450 A men de gick inte så bra för nätsäkringen var bara 10 A :skratta3:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

rallejohansson (trådstartaren)

#10 » 21:02:40, 12-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

har den för att ladda kylskåpsackuna i båten när vi ligger i nån gästhamn.
och båtsäsongen kommer snart, vattnet är jättehögt så det blir väl sjösättning i morgon ( ha ha )Rodret är i vattnet redan, bara en meter högre vattenstånd så flyter den ut av sig själv. :driver:
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

63an

#11 » 21:13:39, 12-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trodde väl att båten var på tapeten, är väl inte tänkbart med en kärra ombord? Misstänker Ctek får på käften därför att orkar man inte läsa boka om å om igen så tänker man att de var en j*vla skitladdare! Trodde själv att de var en typ vanlig laddare men har blivit varse att den är svår att greppa men så kollar man boka så man förstår vad den egentligen gör! De där prylarna på båten hur mycket tar de i drift ca.?
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

rallejohansson (trådstartaren)

#12 » 10:23:39, 13-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic: Det är två parallellkopplade AGM ackur som är på 70 Ah styck.
Och kylskåpet tar ca 4 A när det går.Ganska ofta är det igång så det blir en hel del amperetimmar per dygn.
Hade först en kyllåda med Peltierelement men den var verkligen dålig.Blev inte kallt alls, bara sval och gick hela tiden.En ny acku dog efter en säsong.
Nuvarande skåpet har en Danfoss kompressor som lär vara den bästa som finns men isolering och dörrtätningar slits ju med åren.
Och till råga på allt så har mössen nu denna höst krupit in i båten och gnavt bort en del av dörrpackningen( där magneterna sitter)Dylikt inte så lätt att reppa.

En fråga som också är öppen är hur man bäst laddar dessa AGM batterier, vilken spänning mår de bästa av? :back_to:

Ser nu fram emot att få ett fullständigt svar av tillverkaren ( ha ha ha )
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

63an

#13 » 10:38:52, 13-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

140 A är en hyfsad tank att ta ur men du kör ju motorn när du transporterar den kan ju ladda på ordentligt då för de är ju inga mängder som går åt för normala driften!½ Sen om nått batteri inte håller måttet så byt ut för problemet måste ändå åtgärdas kanske i fel tidpunkt :skriva2:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Lundmark

#14 » 11:51:30, 13-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser att du mäter med en Biltema multimeter. Jag har bara dåliga erfarenheter av dessa. Har du provat mäta med någon annan multimeter? Jag tänker att det kanske kan vara ett mätfel?
Lundmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:54:40, 04-11-2012
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Åkerman H12 -74
Case 1150 -7?
Volvo BM L50 -92
ILLER B-100
Arctic Cat 550 H1

östemann

#15 » 12:50:22, 13-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

TS får nog ställa lite mer krav på bekantskapskretsen och basunera ut till höger o vänster nu i juletid att tomten får gärna ha en Ctek-laddare i säcken
då han visar upp sig. :grin:
Har själv en gammal sådan och den har varit bra.Har man flera batterier som ska underhållsladdas så är de suveräna.
Med den gamla sortens ''batterikokare'' hade jag en förmåga att glömma bort att den o det batteriet var på laddning sen nåt dygn tillbaka så det kunde bubbla onödigt väl under korkarna ibland. :vissla:
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se