Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

biltemas laddare 25A 12/24V

102 inlägg • Sida 2 av 7
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

rallejohansson (trådstartaren)

#16 » 14:39:59, 13-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lundmark, jo jag har kollat med en annan mätare också,samma värde som biltemas.Har den där blåa mätaren som slit och släng, den duger till snabbkoll.
Kollat även med ett oscilloskop som faktiskt visade en aning lägre.Men detta oscilloskop är jättegammalt så jag litar inte på det heller.

östemann, har haft en stenåldersladdare i båten tidigare men den gav också helt sjuka spänningar.Men den kunde man ända reparera, har satt en extra diod på utgången så då sjönk spänningen till bara 15,5 volt i det s.k snabbläget ( för högt det också)Då luktar det nog konstigt i ackuutrymmet.

Så länge vi haft kylskåpet i båten har det varit problem, det äter massor av ström.Man kan inte låta motorn vara okörd mera än ett dygn , och sedan när man kör så laddar motorgeneratorn 35..45 ampere till att börja med.

Kollat cteks priser, oj oj , ca 300 euro för 25 A


Vill ha en laddare som gör följande
- laddar AGM ackuna på rätt sätt
-ger ca 10 % av ackunas kapacitet,(av 140 Ah ) dvs minst 14 A eller lite mer
- går över automatiskt till underhållsladdning när ackuna är fulla
- minnesfuntion om strömmen 230 v försvinner, så skall den starta av sig själv, ni vet hur det går till i gästhamnar.
-ingen överladdning
-behöver inte 24V
-billig och reparerbar :lmao:

go jul på er alla
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet



jörgen.ottosson

#17 » 16:02:42, 13-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

har du funderat på solceller?
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

qqq

#18 » 16:38:20, 13-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:har du funderat på solceller?

eller flyktingström...? :idee3:

13 personer gillar det här inlägget.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

ja-bond77

#19 » 20:30:00, 13-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

:mrgreen:

Snavade över lite intressant info om laddstyrning inkopplat mellan generator och batteri från ctek:

http://www.dagensbatliv.se/el-i-baten/c ... motorn-gar
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

rallejohansson (trådstartaren)

#20 » 21:21:36, 13-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Jörgen och ja-bond.Bra länk, skall kollas.

Funderat länge på solceller och förra somras när vi var i en gästhamn så låg där en stor segelbåt.Den var hemma från Sverige och vi snackade med ägaren.Som sade att han hade 300 W solceller totalt och att han aldrig efter att dessa monterats behövt landström.Han hade också kylskåp osv.
Men så var nog båten också väldigt stor, kanske närmare 40 fot.Vår är nog mindre men vi skall skaffa celler.Kanske det ryms 100 W.
Men vi vill ha en laddare också, för vädret är inte alltid på soliga sidan här.

Tack skall ni har för goda råd. :shake_hands:
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#21 » 21:32:49, 13-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

( tänk på att du inte behöver strålande solsken för att solceller ska funka, det räcker att det är ljust ......den är ju fördelen med solcell att den laddar nästan jämt.....laddaren (eller motorn) bara när den är i gång.
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

rallejohansson (trådstartaren)

#22 » 20:31:18, 15-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag grävdes det i laddaren igen.Kollade även hur mycket ström den gav .Allt detta gjordes på en 4 år gammal dålig acku.

Om jag mätte på rätt sätt så borde det vara så här med denna min laddare( antagligen ett måndagsexemplar).Kollade biltema universalinstrumentet , det kastar ca en tiondedels volt jfr fluke

-man måste belasta ackun med något för att snabbt komma ifrån REP mode( hade en 50 Watts 12 V lampa på hela tiden)Annars ligger den där jättehöga spänningen på hela tiden.

1.så efter REP startas normal laddning,( bilsymbolen lyser) och spänningen går upp till 14.8 eller lite mera, strömmen ca 6 A
Efter detta slår den helt av laddningen och då sjunker ackuspänningen till 12,0

2.nästa skede är att laddningen sätter igång igen och upprepas enligt punkt 1.

Att klämma på " snöflingaknappen " ändrar ingenting, samma spänning som förr.

Så håller den på tills ackun är fulladdad, aningen under 15 V.Kokar ?


Bytte sedan ut denna laddare till biltemas 8 Amperes som betedde sig annorlunda, faktiskt bra.

Det går inte in i nån REP mode utan börjar ladda enligt den spänning som bestäms av " bilsymbolen" eller " snöflingan"
Här laddar den då med liknande amperer som söndriga laddaren men den slutar inte att helt ladda, går bara ner till ca 2 A och så fortsätter det med normala spänningsnivåer.

Om man på denna 8Amperes laddare ändrar mode så ändrar också spänningen , prexis som det skall göra.

Hade till sist upp den och skruvade på trimrarna ( se foto) och den yttersta mot kanten ändrar spänningen på displayen.

Den inre trimmern ändrar ingenting så felet är säkert här nånstans.Hade bort den från kretskortet, det är en 20kOhms flervarvstrimmer och den var nog hel.
Säkert nån krets inblandad i detta som har farit till elektronikhimlen.Verkar som om spänningsregleringen inte vet vad den skall göra, antagligen nåt enkelt fel, men hittar det inte.

Dessutom den där displayen visar lite hur den tycker, tex amperer stämmer dåligt, likaså spänningen

Tänker nu skaffa till båten solpaneler i stället och riskerar inte ladda med denna laddare mera.

Borde sätta denna produkt ut under " skitprylar" rubriken.



" för dumt huvu får plånboken lida "

gonatt :skratta3:
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

v702

#23 » 09:39:40, 16-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

rallejohansson skrev:Hej

Vad sägs om dylika spänningar som här förekommer?
Laddaren börjar alltid med att gå in i ett s.k REP mode och då stiger spänningen väldigt högt.Enligt manualen skall den då ligga på ca 16 V .Men det stämmer inte, den kan gå upp till 16,5 V.

Tar inte ackuna eller elektronik skada av dylikt?

Har försökt få ner spänningen med kanske 0,6 V med en diod på utgången med då startar den inte alls, eftersom laddaren får ingen kontakt med ackun och det kommer ett felmeddelande.Minns inte men det var kanske 001 på displayen.

I somras fungerade denna laddare ok när den laddade två parallellkopplade AGM ackur som matade kylskåpet.REP mode var på endast en kort stund.
Men nu vid test av ett gammalt batteri så ligger den på dessa nivåer länge för att sedan efter kanske halv timme ge felmeddelande, 004 tror ja det var.

Vad skulle ni göra?


Felkod 04 indikerar väl skadat batteri?
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

rallejohansson (trådstartaren)

#24 » 18:25:14, 23-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

v702, har kollat att det kan hjälpa med kabelfastsättningen.Om nån av kablarna inte leder riktigt ok så syns koden.

Lite nytt. :grin:

Var förra veckan till biltema och hade laddaren med.Trodde att de skulle ge pengarna tillbaka när jag berätta om de höga spänningarna.Men , näää, expediten var nästan arg och förbannad och sade att den skall skickas på koll.Och så skrev han i protokollet att den laddar 16,78 A i stället för volt .Måste själv fylla i felprotokollet för han visste nog inte mycket om laddning.Sade också att dylika spänningar är ok ( ha ha ha)Kanske han menade på 24 Volts system? :vissla:

Blev nog aningen fundersam hur det skulle gå nu då jag haft upp laddaren själv ( men har inte gjort åverkan på den.)

Så igår ringde nån och sade att den är hel, de har inte hittat fel alls. :hurra:

Idag var jag efter den och affärschefen sade samma sak, inga fel.Då frågte jag efter undersökningsprotokollet, men dylikt fanns ingenstans,Konstigt detta eller hur?

Frågade också hur vi skall göra med de sönderladdade,inte ens två år gamla AGM ackuna, men han gav inget ordentligt svar..... :skratta3:

Frågade också hur de testar ackur som hämtas in p.ga problem och han sade att de har en laddare som laddar ur och laddar upp.Jag frågade om de har belastningsanordning, svaret var nej.Så ett dylikt prov, vad säger det??????
Med detta beteende så inte får jag nya dylika ackur inte.

När kommit hem så prövades laddaren , och du milde , det har skett ett under Så här i juletid ! :hurra:

Prövade med den gamla ackun som laddaren tidigare fastnade i REP mode på i ca halv timme eller mera , den laddades nu bara ca 5 sekunder i REP mode så övergick laddningen till normal laddning,ca 14, 4 volt visade displayen.( verklig spänning är ca 14,7 )( dom har bytt program i processorn, det är säkert som ammen i kyrkan :skratta3: )

Och den beter sig nästan normalt nu i jfr med tex ctek.

Har lånat en Defa Handy 70, det är en väldigt trevlig laddare så nu blir det kanske en dylik.

Vågar inte använda biltemas mera, det blir för dyrt, den är inte alls att lita på.Så om nån har en liknande, kolla nogrant vad den ger ut för spänningar.Displayen är inte att lita på, den visar utan laddning ganska ok men när laddningen är igång så kastar det från riktigt värde flera tiondedels volt

Hade kontakt med en trevlig tjej, Åsa på Ctek som kunde berätta att om man har en acku som belastas under laddningen och ackun är fulladdad, så skall laddningen starta igen på nytt vid ca 12,70...12,90 Volt.
Alltså inte som biltemas 12,0 V

Har inte hunnit kolla hur den gör nu efter denna kontroll som de gjorde.

God Jul alla och även ett Gott Nytt laddat År

4 personer gillar det här inlägget.
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

valberga

#25 » 18:44:12, 23-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror du inte att dom har bytt ut laddaren eller inanmätet, och holt skäft om det. Dom vill väl inte erskänna att det är skit dom säljer
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli

1 person gillar det här inlägget.
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

rallejohansson (trådstartaren)

#26 » 21:50:02, 23-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin:
valberga och andra tjohej ( jag har tagit liite öl för att lugna nerverna )

nä, jag har hemliga märken , inristningar som bara jag vet om.Det är nog samma laddare.Lönar sig alltid att ta massor av foton med digikameran.

Men nog blir man aningen förb...d på detta.Grannen sade att jag borde ta de misshandlade ackuna till en ordentlig ackufirma och ha dem att kontrollera skicket.Och då där skriva ut testresultatet .Sedan skulle jag fara till biltema och ha dem att undersöka samma ackur.Och så höra vad de ljuger igen och se på deras resultat.Och då efter detta visa vad den riktiga testen visar.
Börjar snart bli mogen för konsumentskyddet för ackuna , två stycken, kostade över 300 euro fastän bara 70 Ah styck :bira: De är nog nästan slut av denna väldiga överspänning och urladdning.
Men för dumt huvu får kroppen lida. :lmao:
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#27 » 22:27:42, 23-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inget om den laddare du köpte, men vi har sedan över ett år sedan två BT laddare, och även om man bortser från prisskillnaden är det de bästa laddare vi har haft. Används varje dag och väljs före dubbelt så dyra märkesladdare som inte gör samma tjänst till det vi använder våra laddare till. Om någon skulle lämna in nu så byts den ut till en ny likadan utan diskussion. Båda är väldigt tidiga i den nya serien, så man får hoppas att de som säljs idag är likvärdiga! :klia:
Bild
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

mimeck

#28 » 19:03:56, 24-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har också en sånn. Använder den när jag ska ladda 24V. Jag är nöjd.

Det sitter en extra kabel med en plastgrej på. Vad är den bra för?
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

ja-bond77

#29 » 19:09:35, 24-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Temp sensor. Laddspänning ska väl vara högre ju kallare det är, för att ett batteri ska bli fulladdat... (har också en)
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

v702

#30 » 19:13:18, 24-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

mimeck skrev:Har också en sånn. Använder den när jag ska ladda 24V. Jag är nöjd.

Det sitter en extra kabel med en plastgrej på. Vad är den bra för?


Det är nog en tempgivare som laddaren använder får att styra laddningen.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se