Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

biltemas laddare 25A 12/24V

102 inlägg • Sida 3 av 7
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

mimeck

#31 » 15:54:54, 25-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har alltid trott att det måste vara en tempgivare men jag har inget minne att jag läst om den i instruktionerna men jag har ju inte läst så noga förståss.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Patrik440

#32 » 19:15:04, 26-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev: Ctek.n har visst nån större för 12 v nu än 7 A...


CTEK har en på 12V/25A t.o.m, säkert rätt så dyr om man vågar kolla priset..

Min förste CTEK är en Zafir 45 vilket känns som en liten budgetladdare med låg laddström å stela kablar, mina andra är några MXS 5.0, en MXS 10 med supply-läge och några MXS 14 (24V)har dock mjuka sladdar. :)

Bild

/ Patrik
Användarvisningsbild
Patrik440
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:00:48, 01-09-2007
Ort: Västra götaland
Sverige

rallejohansson (trådstartaren)

#33 » 18:24:50, 05-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och god fortsättning på det svala året. :grin:

Lite nytt om laddarproblemet.

Har nu kommit så långt att det bara är att konstatera att de laddare jag hittills köpt inte är tillverkade för de ändamål som jag behövt( kylskåpsbackup och laddning på samma gång)

Kollat biltemas 25 amperes laddaren som nog visserligen startar att ladda om man har parallellast, men den gör det vid för låg spänning .Ca 12, 10 volt är inte bra.

Så nu blev det en dyr Ctek, MXS 10 som ger 10 A och håller sig på normala spänningsnivåer också.Ett foto nedan visar suddigt vilken nivå laddaren börja ladda om spänningen sjunker.Se sista delen av manualfotot

Och också prövat biltemas 8A och då hände en liten olycka.
Nånting föll ner på ena ackusladden och den lossnade då under laddningsförloppet och då gick diverse delar sönder inne i laddaren.

Det var en transistor , en MOSFET,IXTP130N10T som for till elektonikhimlen,utan rök och dunder, den bara dog.
Omöjligt att få tag på en sådant i endast ett exemplar, minsta mängden är 50 stycken från Tyskland.Eller en använd från Hongkong.
Så det blev en STP80NF10 som har lite mindre värden, bla 80 ampere i stället för 100.Pris 1 euro.
Men det fungerar nu igen med denna nya transistor.Dock inget att rekommendera, jobbigt och tidsödande att byta,

Tror att dessa biltema laddare är ganska ok nu men då gäller det att endast ladda ackuna och inte ha nån belastning på på samma gång.

:off_topic:
Kommer att bygga om hela kylskåpselsystemet, det blir en skild spänningskälla som via relä ger power, 13,7 V,7A till kylskåpet om man ligger i gästhamn med landström.
Och när motorn går eller solpanel ger spänning så är detta system bortkopplat( reläet är i viloläge)
Cteken får sköta om den laddning som biltemas laddare gjort tidigare.

tackar för ert engagemang. :wave:

tre första fotona visar 8Amperes laddaren ( likadan som Leif har )
och de två sista visar den nya och lite av manualen


Bild
Bild
Bild
Bild
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

63an

#34 » 18:49:15, 05-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Desamma men nu klarar du biffen iallafall :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

magloman

#35 » 19:57:00, 05-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byt batterierna till ETT på 140ah så kommer det räcka längre :thumme:

Parallellkoppling på såna här har aldrig varit helt bra, mer som en nödlösning.

Laddaren kommer o funka bättre då oxå eftersom batterier är individer. Seriekoppling funkar dock 100%
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

rallejohansson (trådstartaren)

#36 » 10:20:11, 06-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, när AGM batterierna inhandlades så hade de inte större på hyllan.
Kommer att försöka underhandla med biltema om man eventuellt får nån prisnersättning p.ga av de två som nu är mer eller mindre förstörda av dålig laddningDessa AGM har ju 4 års garanti och de är inte ens två år ännu.Tänkte nu köpa ett stort, normalt batteri där man kan kolla syranivån.
Magloman, du har nog rätt i det där med parallellkoppling men jag trodde det skulle fungera med bra biltemaladdare.
Men skit i det, nu har jag en Ctek, jäklar vad den ser bra ut.Testar den som bäst i minus 22 som vi har nu. :grin:
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

rallejohansson (trådstartaren)

#37 » 17:54:46, 06-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin:
Är inte representant för Ctek men oj oj vilken grej.Fungerar som bara den, inga problem.Testat med att den först laddade ackun full och den gick då efter en stund till underhållsladdning.Nånting på 13,6 V kanske, var inte så gärna ute i kölden och kollade.
Så sattes en 4,5 A belastning på ( H4 lampa).Då sjönk ju spänningen sakta tills laddaren ansåg att nu är det dags att jobba igen.Och den laddade helt ok, 4,8 A med belastningen på så ca 0,3 a for till ackun.Detta har ingen av mina laddare klarat av tidigare.

Tack dimorep för ditt råd om UNI-T tångamperemätaren, det underlättar mycket vid mätning. :shake_hands:

:driver:

1 person gillar det här inlägget.
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

Bacon

#38 » 21:33:35, 06-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En kille här i byn höll på med folkrace förr, det var väll mycket dåliga batterier i den cirkusen. Han byggde en mycket tjusig batteriladdare av en 2 hk elmotor och en 90 a generator. Han bockade ett litet rör över som handtag och byggde ett litet remskydd, såg mycket seriös ut. Detta måste vara det bästa för batterierna? Och mycket prisvärd!
Jag har även sett ett liknande aggregat fast med BS motor, om man vill ha en trådlös enhet. Detta hade dock inte samma finish men ska ha funkat som starthjälp!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

LeifAndersson

#39 » 16:32:23, 18-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Vet inget om den laddare du köpte, men vi har sedan över ett år sedan två BT laddare, och även om man bortser från prisskillnaden är det de bästa laddare vi har haft. Används varje dag och väljs före dubbelt så dyra märkesladdare som inte gör samma tjänst till det vi använder våra laddare till. Om någon skulle lämna in nu så byts den ut till en ny likadan utan diskussion. Båda är väldigt tidiga i den nya serien, så man får hoppas att de som säljs idag är likvärdiga! :klia:
Bild


Visade sig i dag att kablaget på laddaren på bilden inte är bättre än på ctek laddaren. :sad: Blev kortslutning där laddkabeln går ut ur själva laddaren precis som det brukar bli på ctek. Inte speciellt komplicerat att byta ut kablarna mot kabel av bättre kvalitet, men som sagt lika dåliga kablar som på ctek! Däremot klarade själva laddaren kortslutningen som blev följden av kabelskadan, så den funkar igen med nya kablar!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

rallejohansson (trådstartaren)

#40 » 16:53:47, 05-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade nyligen samma fel på Biltemas 8A laddaren som Leif i förra inlägget.
Isoleringen alldeles förstörd och kopparn låg beredd på kortslutning. :lmao:
Men efter byte av kablar så fungerar laddaren helt ok ändå.

Och på tal om Biltemaladdaren som ger ut 25A så har vi nu hittat en metod som gör att kylskåpsunderhållsladdningen i båten verkar vara ok.
Laddaren har ju ett läge som ger ut ca 13,6 volt och detta kan bra användas som stöd för kylskåpets förbrukning.Sätter direkt efter att vi har tillgång till landström laddaren på i detta läge.
Har nu alltid när vi legat vid gästhamnar med ström laddaren i detta läge och det har fungerat utmärkt, spänningen 13,6 V är på hela tiden men strömmen varierar beroende på om kylskåpet går eller ej.
Laddaren har ju en funktion där man kan ställa in att den visar ampere,så när kylskåpet är igång ger laddaren drygt 4A för att sedan sjunka till nästan noll A när skåpet ej är igång. :hurra:

1 person gillar det här inlägget.
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

mimeck

#41 » 18:41:36, 05-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Igår använde jag den laddaren när jag felsökte en webasto dw80 dieselvärmare.
Kopplade in fläkt och värmestift på laddaren. Gick bra och jag slapp böka på med två batterin för att få till 24V.

Felet på värmaren berodde troligen på att det kommit in rent vatten i värmeväxlaren. Det var is i den så det blev lite dåligt flås i fläkten. Hur det kunnat komma in vatten är en gåta. Fläkten satt lite lös så jag antar att det kom in där. Det såg tätt ut men jag begriper inte var vattnet kommit in annars.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Blockstens trollet

#42 » 11:10:10, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har den typen dåliga klämmor plast lossnar klämmor tål ej kontakt stötts att gnugga under laddning poler klämmor då far laddaren bortfall av in 230 v de mins ej
är egen den laddarn är ej lämplig inkopplad volt känsligt elektronik är på för mycket gränsen annat en ladda till batteri den ger över volt för att sedan i slutet av laddning stag ta ner volt och slå ful på displajejen.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

jörgen.ottosson

#43 » 11:43:30, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

:uupps: :klia: :insomnia: :klia:.... :bira: ...?
Deus ex machina

5 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

magloman

#44 » 11:53:27, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

:lmao: :thumme:

Kan nån översätta?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Blockstens trollet

#45 » 07:07:57, 30-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Revision retsticka pan trading alla företag ?
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se