Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

biltemas laddare 25A 12/24V

102 inlägg • Sida 5 av 7
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

lillmalen

#61 » 21:21:19, 20-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en likadan, lade av efter ett fåtal gånger, bytte säkringen du hittade, då small det ordentligt. Köpte Biltemas variant i stället,har funkat i många år....
lillmalen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:26, 09-05-2012
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrovåg SG10
Allis-Chalmers -47
Simar jordfräs
Amazon -62
BCS 2-hjulstraktorer (Vanguard / Intermotor)
Stiga Park x 3



JD400

#62 » 21:44:38, 20-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha, så mycket för kvaliteten på Ctek alltså...
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

matsibacken

#63 » 22:33:23, 20-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte denna s.k. intelligenta Biltema laddare för 24 v ca. i december 2017. Satte den på grävarens ganska dåliga batterier eftersom den skulle stå still ute i minst 2-3-4 månader. Alla säger ju att "intelligenta" laddare ska man kunna ha på hela tiden utan problem. När jag kom dit och skulle provstarta i februari-mars 2018 så var allt dött och batterierna helt tomma på vätska!!! Min slutsats var då att laddaren kanske inte var så "intelligent" som jag trott eller att batterierna helt enkelt var för dåliga. Men jag fyllde då i vatten, det gick i många liter, och laddade under ca. 1 dygn med samma laddare. Till min förvåning startade då grävaren, det var full fräs i batterierna. Sedan bytte jag ändå till nya batterier (Biltemas!) och sen har jag aldrig laddat igen. Men nu när jag läser denna tråd så funderar jag om man kan lita på denna "intelligenta" laddare? Går det ha den på kontinuerligt i flera månader?
matsibacken
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:16:57, 19-02-2006
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Komatsu PC228USLC-8

63an

#64 » 23:16:20, 20-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den var tillräckligt intelligent att avbryta laddning när husse inte visste bättre! :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

torbjorn_forsman

#65 » 01:17:11, 21-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan nog säga att blybatterier som är avsedda som startbatterier, inte tål att stå på ständig underhållsladdning, hur intelligent laddaren än är. Det är många som har fått lära sig det den hårda vägen, när man har chansat och satt dit billiga bilbatterier eller fritidsbatterier t ex vid reservelverk eller i nödbelysningsanläggningar där batterierna har ständig laddning.

Jag skulle vilja säga att med en "intelligent" laddare så är det ingen risk att man förstör batteriet om man råkar glömma kvar laddaren några dagar eller kanske en vecka efter att batteriet är fulladdat. Men man ska inte avsiktligt lämna laddaren inkopplad länge.
Och man ska också komma ihåg att intelligenta laddare sällan är så intelligenta att de klarar att överlista ett gammalt halvdåligt batteri. De är utan undantag utprovade på batterier som är relativt nya och i bra skick, men när ett bilbatteri blir gammalt kan det åldras på många olika oförutsägbara sätt och det är inte alls omöjligt att ett gammalt batteri lyckas grundlura laddarens programvara.
Jag brukar säga att bilbatterier föds som kopior men dör som original.

10 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

runewilliam_merc

#66 » 10:42:17, 21-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hvis man har et sulfatert batteri, så er lav ladestrøm viktig. Jeg har en Biltema 37707 som jeg bruker på veteranbilen min. Den kan stå på i flere uker uten problem, da den gir veldig lav ladestrøm.

Hilsen Rune Waltoft
Användarvisningsbild
runewilliam_merc
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:34, 07-02-2016
Ort: Norge, Ski
Norge
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#67 » 11:11:49, 21-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och om det är sulfaterat så är det bra med en del rippel (nätbrum) överlagrat på laddströmmen. Då är en klen enkel transformatorladdare, helst med halvvågslikriktare, överlägsen en switchad laddare som ger glättad ström.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Henrik.E

#68 » 17:35:16, 05-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag skrev i en annan tråd så har nu två st 12/24V laddare från Biltema gått sönder för mig.
Båda höll strax över 2 år, alltså lite mer än att garantitiden gått ut.
Den första gick sönder då jag flyttade laddaren från ett batteri till ett annat utan att rycka ur nätkabeln däremellan.
Läser man i instruktionsboken så får man inte göra så utan man ska först koppla batteriet och se nätkabeln.
Kanske är för att motverka gnistbildning också ?
Den blev iaf helt död efter det.

Den andra gick sönder nu och det var i samband med att jag skulle försöka ladda ett batteri med bara 8 V i.
Nu lyser den iaf och visar batteriets spänning precis som den ska när man ansluter kablarna.
Problemet nu är att den hoppar igång kanske 0.3 sek för att sedan bryta igen. Spelar ingen roll vilket läge man använder heller, lika på alla.
Det är det blå reläet som drar den korta tiden men sen släpper lika fort igen.
Misstänkte först kortslutning i kablarna ut så jag lödde bort ena kabeln fast utan framgång.
Kan inte se nåt annat synligt fel heller vid en snabb koll på kortet.

Nån som har nåt tips ?



Bild
Bild
Bild
Henrik.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:23, 25-05-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 340 T
Atlas 1704 HD
Volvo L90C
Cat 305E CR
Svedala HJ6

torbjorn_forsman

#69 » 19:12:22, 05-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kontrollmät krafthalvledarna (mosfettransistorn som sitter bredvid likriktarbryggan på den ena kylflänsen, de två stora dioderna på den andra kylflänsen) till att börja med.
Tänk på att det kan ligga kvar spänning (upp till 300 V) i den stora elektrolytkondensatorn som syns till vänster på en övre bilden, lång tid efter att du har dragit ur stickproppen. Ladda ur den med lämpligt motstånd innan du börjar pilla på kortet eller försöka ohmmäta någonting.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kjf

#70 » 19:42:31, 05-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har haft den stora äran att äga två st. av denna modell. Nr. 1 var trasig redan vid uppackningen. Nr.2 höll nästan en hel timma. Behöver jag tillägga,att det blir aldrig någon nr.3 :aaargh:
kjf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:25, 20-04-2016
Ort: Oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 844-4XL
IH 585XL
BM S800
Hymac 590

Henrik.E

#71 » 23:14:59, 06-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman

Är det den högra du menar jag ska mäta ?
Hur kollar man den med en vanlig multimeter?
Den heter 11N80C3
Bild

Lika dom stora dioderna på andra kylflänsen.
Hur kollar jag om dom är hela och kan jag göra det utan att löda bort dom först ?
Dom heter MBR40150PT
Båda beter sig iaf lika när jag mäter dom på lite olika sätt.

Jag märkte att kondensatorn var laddad redan när jag tog isär laddaren första gången :lmao:
Henrik.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:23, 25-05-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 340 T
Atlas 1704 HD
Volvo L90C
Cat 305E CR
Svedala HJ6

Towil

#72 » 23:50:47, 06-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mät 11N80C3 enligt MOSFET N-Channel, Enhancement
Towil @ [Allmänt] Mätteknik med multimeter och oscilloskop
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Henrik.E

#73 » 09:25:00, 07-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Där fanns en hel del intressant att läsa :grin:

Börjar jag mäta enl din instruktion så har jag ingen spänning mellan D och S. Mätar jag omvänt (S till D ) så har jag 0.530 V.
Så långt verkar ju allt ok.
Öppnar jag gaten så får jag 0.534 V mellen D och S.
Med öppen gate sjunker däremot spänningen till 0.160 V mellan S och D.
Kortsluter jag mellan G och nån av S eller D så verkar den stänga igen.

När du mätte fick du fram 0.000 V mellan D och S med öppen gate.
Jag får ju 0.534V istället.
Är den trasig då ?
Henrik.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:23, 25-05-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 340 T
Atlas 1704 HD
Volvo L90C
Cat 305E CR
Svedala HJ6

Towil

#74 » 09:44:03, 07-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den har en Rds på 0.45ohm så spänningsfallat på 0,534V verkar högt. Men det beror nog på att den inte öppnar helt eftersom spänningen är för låg på gaten.
Databladet anger 10Vgs för 0.45ohm Rds.
Så den är nog OK.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Henrik.E

#75 » 10:58:58, 07-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar !
Har du även koll på hur jag mäter dioderna som sitter på andra kylflänsen ?
Dom som heter MBR40150PT och har 3 ben.
Henrik.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:23, 25-05-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 340 T
Atlas 1704 HD
Volvo L90C
Cat 305E CR
Svedala HJ6


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se