Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Wellpappkomprimator elschema 24v styrning, hur?

83 inlägg • Sida 4 av 6
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

joakim72

#46 » 21:27:51, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Det kommer då enligt mig inte att bli så.
Man spänningssätter kontaktorn så att pumpen startar. Då kommer (hoppas jag) komprimatorn att gå till hemläge.
Om man i Hemläget nu tillfälligt startar upp DSL4 så kommer den hamna i självlåstläge och föra ut komprimatorn till yttre ändläget där gränslägesavkännaren då stänger ventilen för rörelse utåt.

Problemet blir nu att inget mera händer annat än att pumpen får jobba hårt mot stängda ventiler.
Det är här som jag vill att den tryckavkännade givaren som då förhoppningsvis indikerar brytning skall ligga i DSL4 hållkrets.
Då kommer DSL4 att släppa när pumpen jobbar upp tryck mot stängd ventil och retunerar komprimatorn till hemmaläget.

I hemma läget så stänger hemventilen och pumpen jobbar på nytt upp ett högt tryck.

Min koppling genom reläerna -för att få kontinuerlig gång är nog inte rätt på en punkt...


Tyvärr så kan inte utventilen och inventilen jobba samtidigt för : de sitter kopplade i samma relä,DSl4, en på NC. och andra på NO.!

joakim72 skrev:Utmärkt att någon är uppmärksam. Startknappen måste vara återfjädrande och multiknappen skall inte monteras. Tyvärr blir det många gånger för självklart och då kan det bli en miss.


och då kör den en runda.
-Gut är en tryckgivare på ventilblocket.
Vid kontinuitet blir det annorlunda och där har jag ett fel.
Är det sättet att rita utan siffror på spetsar osv som gör det svårt?
Detta schema är taget direkt ur ärmen (att börja studera felaktiga kopplingar blir inget) och skall översättas till befintligt vilket gör att Vut och Vin skall ersättas med befintliga reläers A1 och A2.
(Vilket kan göras även pappersmässigt)

-Om man kopplar Vut på andra sidan Gut så fungerar även kontinuitet. (vilket var min miss)
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC



QV_

#47 » 22:27:36, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

joakim72 skrev:[Tyvärr så kan inte utventilen och inventilen jobba samtidigt för : de sitter kopplade i samma relä,DSl4, en på NC. och andra på NO.!


Det håller jag helt med om och kan inte se att jag i min skrift har sagt det!
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_

#48 » 22:45:37, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

joakim72 skrev:Om man kopplar Vut på andra sidan Gut så fungerar även kontinuitet. (vilket var min miss)


Nu spelar det ingen roll för PLC verkar vara på väg men som jag läser det så kommer inte kontinuerlig att fungera eftersom så fort som utläget är lämnat på väg hem så sluter utbrytaren och DSL4 drar och sänder ut den igen.
Den kommer att stå och jucka mot ändläget.

Detta under förutsättning att jag tolkat hur lägesgivarna fungerar på rätt sätt.
Jag gorde ett försök att få till kontinuerligtstart via de obrukade reläerkontakterna men jag vet inte om det vart rätt.
Men jag fick inte tillfälle att se underverket IRL när jag var förbi. Har ju själv funderat på komprimator men dock inte i denna storlek!

Skall man få kontinuerlig drift att fungera så får man inte låsa DSL4 relät förens man har indikering från hemma kontakten.
Men jag ger upp trätandet om detta. Själv har jag aldrig (tyvärr) programerat PLC
Har bara försökt komma underfund med funktionen i en odukumenterad kabelspolningsmaskin.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

magloman (trådstartaren)

#49 » 23:08:35, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, jo man skulle givetvis försöka få igång den som den är....jag har nog lite svårt för att fatta detta bara. :klia:

Det svåra är nog att bena isär hur just den den där dsl4 funkar och vart "start" ska kopplas in. Är det spolen (genom A1 o A2) på DSL4 som ska dras momentant för att erhålla en cykel, när det är rätt kopplat sen då?


Gut är en microswitch, lika som Gin. De är båda slutna till dess att skytteln är helt inne eller ute(har nämnt de tidigare).
Sen finns det en tryckvakt(tror jag) som inte är inkopplad just nu, den tänkte jag också koppla in senare så det inte kan bli för högt tryck.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

magloman (trådstartaren)

#50 » 23:28:44, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kollat på mitt eget "schema" nu igen. Om man ger A1 på DSL4 en momentan +24v så ska det väl funka som det är sen?

Jag fattar ju inte vad som händer längst ut. Gut öppnar ju då iaf. Men så är ju Gin sluten och vad gör Gin när den passerar genom DSL4 på stift 21/22, får den kontakt där så drar den ju reläet för Vin. Sen när den kommer längst in så öppnar ju Gin och kretsen bryts...

Frisk kopplat, hälften brunnet
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

joakim72

#51 » 07:19:20, 23-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Har kollat på mitt eget "schema" nu igen. Om man ger A1 på DSL4 en momentan +24v så ska det väl funka som det är sen?

Jag fattar ju inte vad som händer längst ut. Gut öppnar ju då iaf. Men så är ju Gin sluten och vad gör Gin när den passerar genom DSL4 på stift 21/22, får den kontakt där så drar den ju reläet för Vin. Sen när den kommer längst in så öppnar ju Gin och kretsen bryts...

Frisk kopplat, hälften brunnet


Det stämmer att den startar med en knäpp på A1 på DSL4.
Jag borde ge mig tid och översätta ditt schema till mitt så skulle det vara lättare att se var felet ligger. Funktionen är så att DSL4 är hela hjärnan i apparaten som med hjälp av två lägesbrytare styr 2 hjälpreläer som styr ventilerna, som jag tar för givet att när de är strömlösa ligger i viloläge och ger man ström åt en så rör sig kolven.
Men å andra sidan vid en snabbstudie så får jag inte ihop att nuvarande koppling av DSL4 kan fungera...
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

joakim72

#52 » 08:19:49, 23-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Uppdaterat elschema och lite bilder på hydraulventiler och aggregat

Bifogar elschemat i högupplöst jpg också.

Tycker det ser ut som "nödstoppen" är förbikopplad och den verkar ju agerat på 24v-kretsen. Dock fattar jag inte hur man styr den...
De tre trådar som syns nånstans(kanske?) som är i manöverdosans hus är nog när jag haschkopplade den sist.

Bild

Översatt:(lite grova ritningar inte lika fina som dina :mrgreen: )

Bild

=kan INTE fungera.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

magloman (trådstartaren)

#53 » 09:02:43, 23-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter i bilen o kör just nu, kan onte kolla så noga

Men not att mitt schema på dsl4 är gissat! Har ibte hittat just den på nätet utan det schemat ärfrän nåt likn bara

Den kan mkt väl fungera på nåt annat sätt

Plint nr stämmer iaf med schemat
Hur den funkar vet jag ej
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

ac tc

#54 » 10:45:32, 23-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tryckvakten borde ligga i serie med GUT och vara sluten normalt, vid högt tryck kommer cyllen att vända lika som att den nått ändläge.
Nödstoppen var nog ansluten efter S3 i serie med denna, kabeln från S3 är nog bara flyttad i plinten.
- försök göra ett linjeschema så är det lättare at förstå funktionen.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

magloman (trådstartaren)

#55 » 12:06:02, 23-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja nödstopp o tryckvakt är dom lätta grejerna, det är mest ett lyxproblem.

Det intressanta att lösa är den ordinarie funktionen så den går att starta och köra en cykel och ev multipla.

Ja tack, rita gärna ett linjeschema. :grin:

Vad gäller funktionen på hållreläet så får man kanske anta att den inte år såsom jag ritat den. Som sagt saknar dokumentation på grejerna, annars hade den nog redan varit igång. De andra reläerna har jag kunnat hitta kopplingsscheman på så de stämmer nog.

Sen kan ju någon ha kopplat o grejat före min tid.

Snabbaste sättet igång är ju kanske att byta hållreläet till nåt som det finns dokumentation på.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

joakim72

#56 » 12:10:36, 23-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Återkommer med "linjeschema"....
Precis som ac tc säger kommer tryckvakten i serie med Gut.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

QV_

#57 » 20:48:38, 23-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Ja, jo man skulle givetvis försöka få igång den som den är....jag har nog lite svårt för att fatta detta bara. :klia:


QV_ skrev:Om man på DSL4 tar bort byglingen mellan A1 och 34

Kopplar in "ej inkopplad" till A1 på hydralkontaktorn

Då kommer komprimatorn att köra hem vid uppstart och om man aktiverar DSL4 kör ut till ändläget.


"ej inkopplad" som det står från nödstoppet skall upp till A1 på kontaktorn till hydraulpumpen.

Som jag resonerar så skall man då få 24 volt som drar kontaktorn.
När kontaktorn drar skall hydralpumpen starta.

Eftersom DSL4 inte är aktiverad i detta läge så kommer om allt stämmer komprimatorn köra till hemmläget (alltså in)
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_

#58 » 20:53:15, 23-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Har kollat på mitt eget "schema" nu igen. Om man ger A1 på DSL4 en momentan +24v så ska det väl funka som det är sen?


Det är riktigt
ger man en momentat spänning på DSL4 så drar den och komprimatorn kör till ändläget. (längst ut)

Problemet med den kopplingen som är inritad är att DSL4 är låst och förblir låst i draget läge vad som än händer (eller tills man slår av spänningen)

Så den kan aldrig gå tillbaka till till hemläget.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_

#59 » 20:54:40, 23-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att den skall gå tillbaka till hemläget måste förbindelsen mellan A1 och 34 på DSL4 brytas. Exempelvis med tryckströmbrytaren eller Gut

När denna förbindelse bryts så faller DSL4 och ventil in får spänning och komprimatorn går till hemläget.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

magloman (trådstartaren)

#60 » 20:59:24, 23-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ta min bild o ta in den i paint och rita som du tänkt, sen kryssa över eller sudda det som ska bort, så ska jag se om jag fattar
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se