Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Jag kan inte ens med batteriladdaren!

40 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#16 » 17:21:19, 17-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte riktigt, mer irriterad på tingen (ologiskt, jag vet) än dum. Jag visste att ju att det svaret var en möjlighet, men ville inte att det skulle vara så!
:idee:
Utan risk, ingen chans!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.



Ivar Risslén

#17 » 17:57:11, 17-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du någon gammal hederlig batteriladdare utan datatjafs så kan du försöka ladda upp batteriet och sedan så ladda ur det med hjälp av några lysen. Det brukar gå att få fart på trilskandes batterier på det viset.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Magnus Isakson

#18 » 18:03:01, 17-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör en stund med en gammal laddare son Ivar föreslår, de CTEK:ar jag har haft (inte lika moderna som din) må vara bra på underhållsladdning men om batteriet är helt urladdat klarar de inte av att börja ladda, då får jag plocka fram en gammal hederlig laddare och köra nån timme, sen kan CTEK:en ta över och ladda klart.

2 personer gillar det här inlägget.
Magnus Isakson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:21:24, 09-02-2006
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 5455
Case 1594
BM 230 (Victor)
Komatsu PC45-1
Avant 420

Lostmoose

#19 » 18:13:47, 17-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett långskott:
Är batteriet fortfarande inkopplat i bilen när du laddar?
Har du något som tjuvdrar ström?
Kan det vara därför som laddaren känner av att batteriet inte håller spänning?
Lostmoose
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:45:58, 22-07-2013
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: BM Mini 1630

jonnordvall

#20 » 18:24:24, 17-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glömde kupebelysninge på min saab. Helt urdraget batteri. Då tog det inte ström från moderna laddaren förrän jag la på startkablar från ett annat batteri. Sedan gick det så fint.... suck.
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

SK Racing

#21 » 18:33:46, 17-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev: Upprörande att saker går sönder när man INTE använder dem! :bira:


Ja det suger, men det har hänt förr så att säga: Fan det funkade ju sist jag hade den... :mrgreen:
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

magloman

#22 » 18:34:27, 17-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det nåt som drar ström kan dom bli kinkiga. Prova koppla ur en bat polen så inget kan dra ström
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

63an

#23 » 18:42:21, 17-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaja Mim men ibland är du tvärsäker :djaevul: Är inte säkert att batteriet är det bästa trots bara 2 år så skaffa du 1 nytt å kör med Ctek en sväng å lämpa in det i bilen :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Towil

#24 » 19:01:04, 17-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Själva laddningen är steg 1-4. Batteriet är så bra laddat den kan bli.
Det övriga stegen är andra funktioner.
Steg 5 Analys av självurladdning för indikation av batteriets status.
Steg 6 Recond. Ett batteri som laddats ur får skiktning i batterisyran. Så då "kokar" man batteriet för att röra om lite.
Steg 7-8 är underhållsladdning om man låter laddaren sitta kvar på batteriet.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#25 » 19:03:34, 17-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, batteriet är inkopplat. Det där med att kolla strömtjuvar måste jag kolla. Gammal redig batteriladdare som hållit för att bli överkörd med traktorn har jag också. Om batteriet redan är slut kan man ju experimentera lite.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

runewilliam_merc

#26 » 19:10:45, 17-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Noe jeg har lært om blysyre batterier er at hvis de har blitt sulfatert, bør de lades med en veldig lav ladestrøm over lang tid bruk f.eks Biltemas 37707 denne gir Max en halv ampere i 12v.

Sent fra min S50 via Tapatalk
Användarvisningsbild
runewilliam_merc
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:34, 07-02-2016
Ort: Norge, Ski
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#27 » 19:17:49, 17-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det något sätt att kolla om ett modernt, slutet batteri har sulfaterat?
De gamla, där man kunde ta bort luftningskorkarna, gick det oftast att få liv i.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Towil

#28 » 19:23:19, 17-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla blysyra batterier sulfaterar det är en del av processen. Problemet är att när man låter batteriet stå för länge med dålig laddning så växer kristallerna sig för stora och det gå inte längre att reversera helt med att ladda batteriet. Plattorna får då en permanent beläggning som minskar den effektiva yta.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Towil

#29 » 20:19:18, 17-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte hur många som vet hur ett blysyra batteri fungerar. Själva energin är beroenden på kemiska reaktionen som man kan köra åt båda hållen. Dock så är ingen process 100% så vid varje upp/urladdning minskar batteriets kapacitet.

Minus plattorna består av bly, de positiva plattorna av blyoxid. Elektrolyten är svavelsyra.
När urladdning sker så sker så reagerar den negativa sidans bly men svavelsyran och bildar blysulfat, väte samt 2 elektroner frigörs(vår ström i batteriet).
På den positiva sidan reagerar blyoxiden med svavelsyra, väte och 2 elektroner och bildar blysulfat och vatten.

När man sedan laddar batteriet går den kemiska reaktionen baklänges och blysulfatet återgår till bly och blyoxid och vattnet tillbaka till svavelsyra.

Problemet är att blysulfaten efter ett tag börjar kristalliseras och då inte längre kan reverseras vid laddning.
Det är därför att man skall hålla batteriet fulladdat så att det innehåller så lite blysulfat som möjligt.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#30 » 10:55:42, 08-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har det visat sig att jag efter att ha zappat batterierna med min gamla 25A laddare som hållit för att köras över två gånger med min BM Bison, så funkar batterierna som normalt samt att de hittas av C-tek-laddaren. Förklara det!
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se