Sida 1 av 2

Likströmsgenerator

InläggPostat: 21:35:35, 22-09-2016
av rogerj666
Hur testar jag likströmsgenerator till min viktor när jag har den på bänken och sätter snurr på den.
Eller rättare sagt hur mäter jag.
Får jag ut strömmen från D+???

Re: Likströmsgenerator

InläggPostat: 00:16:18, 23-09-2016
av QV_
En Likströmare på B18 (Amazon) testar man genom att
Mäta resistansen i statorn 1,6 ohm
samt kolla att den inte går mot jord.
Man provkör den också som en motor och kollar att den drar runt 7 amp.

Kolla i volvos gröna häften om hur de kollar likströmsgeneratorer.

/Janne

Re: Likströmsgenerator

InläggPostat: 07:14:08, 23-09-2016
av rogerj666
Om du kör den som en motor. Tar du ut strömmen mellan D+ och DFA då. Finns ju bara dom anslutningarna

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Re: Likströmsgenerator

InläggPostat: 08:44:40, 23-09-2016
av Stefan1972
kör du den som motor lägger du spänning på D+ så ska den snurra. Du får då såklart inte ut nån ström................Det är ju bara en förenklad felsökning så att säga för fungerar den som motor kan man vara ganska säker på att den biten är okej och man kan gå på regulatorsidan istället.
Den ska ju spinna fint och låta rent, brummar den och snurrar sakta så är det ju nåt galet.

Re: Likströmsgenerator

InläggPostat: 09:20:09, 23-09-2016
av rogerj666
Men jorden är väl i gods då och inte i den andra anslutningen?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Re: Likströmsgenerator

InläggPostat: 11:14:55, 23-09-2016
av dc_lindberg
...börja gärna med Tillverkare, nummer, modell...
Foton är också bra ;-)

...vad ska du ha den till?
växelströmmare är -så- mycket bättre, och det är oftast rätt lätt att "modifiera" fästen...

Chassit är jord.
D+ brukar vara matarledning till batteriet.
Finns det inte en fältaktivering (anslutning från tändnätet via en ladd-lampa på instrumentpanelen) ?
Som sagt, foton är alltid till stor hjälp.

Re: Likströmsgenerator

InläggPostat: 11:29:27, 23-09-2016
av rogerj666
Jag ska ha den till min Viktor. Vill veta om den fungerar. Jag har varit inne på att sätta dit en växelströmmare men en del påstår att det måste vara så högt varv för att den ska ladda.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Re: Likströmsgenerator

InläggPostat: 13:06:42, 23-09-2016
av igelkottar
Det är väl tvärt om?

Re: Likströmsgenerator

InläggPostat: 13:08:53, 23-09-2016
av rogerj666
Det är väl bara att prova kanske

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Re: Likströmsgenerator

InläggPostat: 16:17:31, 23-09-2016
av dc_lindberg
Höga varv för å ladda?!...
...å vilken geni har du fått de råden av?...
dc_lindberg @ [Trädgårdsmaskiner] husqvarna rider skillnad

Re: Likströmsgenerator

InläggPostat: 20:26:51, 23-09-2016
av QV_
Vill man ha högre varv så får man hitta en mindre remskiva till generatorn. Då kommer den rotera fortare.

Allt är ju beroende på hur mycket du kommer använda fordonet.
Är det bara några 10 tals timmar per år så kan man med gott mod montera en likströmmare.
Själv kör jag min likströmmare med 80% belastning i en mycket varm miljö och det kör slut på dom efter några 1000 mil (bil).

Så av den anledningen funderar jag på att byta till en växelströmare för då kommer den bara ligga på 50% belastning och därmed inte bli "lika varm". Fast laddrelät som jag har driver generatorn rätt hårt...

Det är inget fel på likströmmare, de har fungerar i 50år och kommer fungera i 50 till med lite underhåll.

/Jan

Re: Likströmsgenerator

InläggPostat: 23:05:12, 23-09-2016
av rogerj666
Hur viktig är amperen om jag har en 60 ampers generator och har 120 ampere på batteriet

Skickat SM-G930F via Tapatalk

Re: Likströmsgenerator

InläggPostat: 23:25:57, 23-09-2016
av QV_
Du har 120 Ah i batteriet när det är nytt. När det är 5 år gammalt så är det inga 120Ah längre....

Du skall ha en generator som klarar av förbrukningen på fordonet samt möjlighet att ladda upp batteriet även om de flesta förbrukare är på.

En normal start av en bil tar mindre än 1 Ah och det laddar man upp på 2 minuter med 30 amp eller 10 minuter med 6 amp.

En Amazon tar mellan 3 och 20 amp beroende på vad man har påslaget. 30 amp generator 60 Ah batteri
En Saab9000 tar mellan 35 till 105 amp! 90 amp generator 60 Ah batteri

Så rent parktiskt kan 60 amp vara jättemycket eller för lite.
Laddströmen från en generator är inte direkt kopplad mot batteristorleken.
/Jan

Re: Likströmsgenerator

InläggPostat: 01:22:14, 24-09-2016
av dc_lindberg
rogerj666 skrev:Hur viktig är amperen om jag har en 60 ampers generator och har 120 ampere på batteriet

Skickat SM-G930F via Tapatalk


...å så börjar den diskussionen åter igen... Öppnar man dörren så tittar de in...
Titta nu igen på min länk ovan.
Du kan ladda alla batterier som tål en laddström om 4A med bilgeneratorn. Generatorn lämnar nämligen just 4A grundeffekt så att säga. Är batteriet dåligt laddat, ja si då lämna generatorn fler A, o hör o häpna, om batteriet är fulladdat, ja si då lämnar generatorn färre A!...
Har testat från 35-120A's generatorer, med intern och extern fläkt, med inbyggt och separat laddregulator på min "testanläggning".
Det du ska se upp med är att generatorn kan orka leverera nödvändiga A - och det har inte med batteriet att göra, utan med hur mycket du förbrukar att göra med.
En generator som lämnar 60A bör du inte ha ett effektuttag på mer än max 50A - resten går till tändningen och laddningen av batteriet samt en liten reservkapacitet.
50A = 600W 12V, men 720W vid 14V, 900W vid 15V...
Så, du måste räkna på A förbrukning, inte W... 50A kan man lätt halka iväg till... jag tog ut över 900W på Avatar-mopeden när jag åkte på Kristall Rallyt, och tar ut kring 600W i snitt på vintern. På sommaren tar jag ut som mest kring 400W. (räknat i 12V).

Storleken på batteriet är endast hur många elektroner som det kan lagra.
Kortslutningsströmmen talar bara om hur många av de lagrade elektronerna som batteriet kan släppa ifrån sig per tidsenhet.
Din startmotor har ett krav på hur många elektroner den vill ha per tidsenhet för att arbeta optimalt.
Alltså, det som spelar roll är kortslutningskapaciteten på ditt batteri i förhållande till vad din startmotor kräver. Ju fler Ah dessto längre tid kan du köra startmotorn (i.e. antal startförsök).
På avatarmopeden sitter det i orignial en Bosch startmotor som vill ha 320A. Original på BMW sitter det allt från 19Ah til 28AH. De rekommenderade batterierna brukar ha en kortslutningsström på 400-480A, Banner 53030 hade kring 600A och 2Ah till, 30Ah. Med Banner hade jag 3-4 startförsök vid -15'C eller så, med BMW's rekommenderade hade jag 1 max 2 startförsök innan batteriet var "tomt"...
Med 55-70A's generator så är Bannerbatteriet fulladdat inom en halvtimme, med original generatorn, 20A, så... fick man springa igång Valkyrian... 800cc går att springa igång, 1000cc går kan man inte springa igång... Felet med originalgeneratorn är att den sitter på vevaxeln (Opel kadetts generator egentligen), så den snurrar för långsamt, och 20A.. s.k. 280W... med 300W helljus, el-handtag, el-visir, el-sadel, el-sulor, el-underställ... ekvationen ger en kvot som lönsamheten i Ebberöds Bank...
Omvänt - det är MYCKET vanligt att BMW med sidvagn har 60Ah eller mycket mer i skuffen på sidvagnen, men bara original 20A generator - det fungerar lika bra det.

Räkna med att de som anser sig kunna kommer att jiddra om att generatorkapacitet måste matchas med batterikapaciteten... vi som inte lyssnar på sånt dravel utan testar o ser vad som händer, kan intyga att man inte behöver fundera på't!
Fler Ah tar mer tid att ladda full.
Färre Ah tar mindre tid att få fulladdade.
V på med än 14.4V kokar de flesta batterier... men (!) ju kallare det är ju högre V kräver batterier för att ta till sig laddningen ! Syra batterier är värst! De vill inte gärna ha mer än kring 12V på sommaren när det är som hetast, samtidigt vill de väldigt gärna ha mer än 15V när kvicksilvret kryper mot -30'C... kräsna elektronsamlare!... Hur GEL och AGM vill ha det är jag inte inläst på.

Standard Japan = 15V (nippon densu, mitsubishu, osv)
Standard EU = 14V (Bosch, Paris Rohne, osv)
Standard UK/GB = becksvart mörker... Lucas uppfann mörkret... (fast... hur rättvist det påståendet verkligen är vetekatten. Mina lucas grejor funkar).

Det är en traktor du ska ha igång.
Räcker verkligen 120Ah?
På avatar-moppen bytte jag till Valeo startmotor. Den vill ha 15A (! SIC), så Bannerbatteriet räcker och blir över i överflöd sedan dess. Du kanske ska satsa mer tid på att renovera din startmotor än lägga krutet på el-tillverkningen?

Re: Likströmsgenerator

InläggPostat: 01:32:51, 24-09-2016
av gixxsu
Är uppväxt med BM Vicktor och 35 A växelströmmare 60A batteri och det var aldrig något problem ner till -20g. Då var den inte som en julgran med lampor utan 2st original frammåt.