Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Likströmsgenerator

30 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

rogerj666 (trådstartaren)

#1 » 21:35:35, 22-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur testar jag likströmsgenerator till min viktor när jag har den på bänken och sätter snurr på den.
Eller rättare sagt hur mäter jag.
Får jag ut strömmen från D+???
rogerj666
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:45, 02-10-2015
Ort: Vetlanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: viktor och IH 434



QV_

#2 » 00:16:18, 23-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En Likströmare på B18 (Amazon) testar man genom att
Mäta resistansen i statorn 1,6 ohm
samt kolla att den inte går mot jord.
Man provkör den också som en motor och kollar att den drar runt 7 amp.

Kolla i volvos gröna häften om hur de kollar likströmsgeneratorer.

/Janne
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

rogerj666 (trådstartaren)

#3 » 07:14:08, 23-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du kör den som en motor. Tar du ut strömmen mellan D+ och DFA då. Finns ju bara dom anslutningarna

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
rogerj666
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:45, 02-10-2015
Ort: Vetlanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: viktor och IH 434

Stefan1972

#4 » 08:44:40, 23-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

kör du den som motor lägger du spänning på D+ så ska den snurra. Du får då såklart inte ut nån ström................Det är ju bara en förenklad felsökning så att säga för fungerar den som motor kan man vara ganska säker på att den biten är okej och man kan gå på regulatorsidan istället.
Den ska ju spinna fint och låta rent, brummar den och snurrar sakta så är det ju nåt galet.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

rogerj666 (trådstartaren)

#5 » 09:20:09, 23-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men jorden är väl i gods då och inte i den andra anslutningen?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
rogerj666
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:45, 02-10-2015
Ort: Vetlanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: viktor och IH 434

dc_lindberg

#6 » 11:14:55, 23-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

...börja gärna med Tillverkare, nummer, modell...
Foton är också bra ;-)

...vad ska du ha den till?
växelströmmare är -så- mycket bättre, och det är oftast rätt lätt att "modifiera" fästen...

Chassit är jord.
D+ brukar vara matarledning till batteriet.
Finns det inte en fältaktivering (anslutning från tändnätet via en ladd-lampa på instrumentpanelen) ?
Som sagt, foton är alltid till stor hjälp.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

rogerj666 (trådstartaren)

#7 » 11:29:27, 23-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska ha den till min Viktor. Vill veta om den fungerar. Jag har varit inne på att sätta dit en växelströmmare men en del påstår att det måste vara så högt varv för att den ska ladda.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
rogerj666
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:45, 02-10-2015
Ort: Vetlanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: viktor och IH 434

igelkottar

#8 » 13:06:42, 23-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl tvärt om?
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

rogerj666 (trådstartaren)

#9 » 13:08:53, 23-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl bara att prova kanske

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
rogerj666
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:45, 02-10-2015
Ort: Vetlanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: viktor och IH 434

dc_lindberg

#10 » 16:17:31, 23-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Höga varv för å ladda?!...
...å vilken geni har du fått de råden av?...
dc_lindberg @ [Trädgårdsmaskiner] husqvarna rider skillnad
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

QV_

#11 » 20:26:51, 23-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill man ha högre varv så får man hitta en mindre remskiva till generatorn. Då kommer den rotera fortare.

Allt är ju beroende på hur mycket du kommer använda fordonet.
Är det bara några 10 tals timmar per år så kan man med gott mod montera en likströmmare.
Själv kör jag min likströmmare med 80% belastning i en mycket varm miljö och det kör slut på dom efter några 1000 mil (bil).

Så av den anledningen funderar jag på att byta till en växelströmare för då kommer den bara ligga på 50% belastning och därmed inte bli "lika varm". Fast laddrelät som jag har driver generatorn rätt hårt...

Det är inget fel på likströmmare, de har fungerar i 50år och kommer fungera i 50 till med lite underhåll.

/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

rogerj666 (trådstartaren)

#12 » 23:05:12, 23-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur viktig är amperen om jag har en 60 ampers generator och har 120 ampere på batteriet

Skickat SM-G930F via Tapatalk
rogerj666
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:45, 02-10-2015
Ort: Vetlanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: viktor och IH 434

QV_

#13 » 23:25:57, 23-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har 120 Ah i batteriet när det är nytt. När det är 5 år gammalt så är det inga 120Ah längre....

Du skall ha en generator som klarar av förbrukningen på fordonet samt möjlighet att ladda upp batteriet även om de flesta förbrukare är på.

En normal start av en bil tar mindre än 1 Ah och det laddar man upp på 2 minuter med 30 amp eller 10 minuter med 6 amp.

En Amazon tar mellan 3 och 20 amp beroende på vad man har påslaget. 30 amp generator 60 Ah batteri
En Saab9000 tar mellan 35 till 105 amp! 90 amp generator 60 Ah batteri

Så rent parktiskt kan 60 amp vara jättemycket eller för lite.
Laddströmen från en generator är inte direkt kopplad mot batteristorleken.
/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

dc_lindberg

#14 » 01:22:14, 24-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

rogerj666 skrev:Hur viktig är amperen om jag har en 60 ampers generator och har 120 ampere på batteriet

Skickat SM-G930F via Tapatalk


...å så börjar den diskussionen åter igen... Öppnar man dörren så tittar de in...
Titta nu igen på min länk ovan.
Du kan ladda alla batterier som tål en laddström om 4A med bilgeneratorn. Generatorn lämnar nämligen just 4A grundeffekt så att säga. Är batteriet dåligt laddat, ja si då lämna generatorn fler A, o hör o häpna, om batteriet är fulladdat, ja si då lämnar generatorn färre A!...
Har testat från 35-120A's generatorer, med intern och extern fläkt, med inbyggt och separat laddregulator på min "testanläggning".
Det du ska se upp med är att generatorn kan orka leverera nödvändiga A - och det har inte med batteriet att göra, utan med hur mycket du förbrukar att göra med.
En generator som lämnar 60A bör du inte ha ett effektuttag på mer än max 50A - resten går till tändningen och laddningen av batteriet samt en liten reservkapacitet.
50A = 600W 12V, men 720W vid 14V, 900W vid 15V...
Så, du måste räkna på A förbrukning, inte W... 50A kan man lätt halka iväg till... jag tog ut över 900W på Avatar-mopeden när jag åkte på Kristall Rallyt, och tar ut kring 600W i snitt på vintern. På sommaren tar jag ut som mest kring 400W. (räknat i 12V).

Storleken på batteriet är endast hur många elektroner som det kan lagra.
Kortslutningsströmmen talar bara om hur många av de lagrade elektronerna som batteriet kan släppa ifrån sig per tidsenhet.
Din startmotor har ett krav på hur många elektroner den vill ha per tidsenhet för att arbeta optimalt.
Alltså, det som spelar roll är kortslutningskapaciteten på ditt batteri i förhållande till vad din startmotor kräver. Ju fler Ah dessto längre tid kan du köra startmotorn (i.e. antal startförsök).
På avatarmopeden sitter det i orignial en Bosch startmotor som vill ha 320A. Original på BMW sitter det allt från 19Ah til 28AH. De rekommenderade batterierna brukar ha en kortslutningsström på 400-480A, Banner 53030 hade kring 600A och 2Ah till, 30Ah. Med Banner hade jag 3-4 startförsök vid -15'C eller så, med BMW's rekommenderade hade jag 1 max 2 startförsök innan batteriet var "tomt"...
Med 55-70A's generator så är Bannerbatteriet fulladdat inom en halvtimme, med original generatorn, 20A, så... fick man springa igång Valkyrian... 800cc går att springa igång, 1000cc går kan man inte springa igång... Felet med originalgeneratorn är att den sitter på vevaxeln (Opel kadetts generator egentligen), så den snurrar för långsamt, och 20A.. s.k. 280W... med 300W helljus, el-handtag, el-visir, el-sadel, el-sulor, el-underställ... ekvationen ger en kvot som lönsamheten i Ebberöds Bank...
Omvänt - det är MYCKET vanligt att BMW med sidvagn har 60Ah eller mycket mer i skuffen på sidvagnen, men bara original 20A generator - det fungerar lika bra det.

Räkna med att de som anser sig kunna kommer att jiddra om att generatorkapacitet måste matchas med batterikapaciteten... vi som inte lyssnar på sånt dravel utan testar o ser vad som händer, kan intyga att man inte behöver fundera på't!
Fler Ah tar mer tid att ladda full.
Färre Ah tar mindre tid att få fulladdade.
V på med än 14.4V kokar de flesta batterier... men (!) ju kallare det är ju högre V kräver batterier för att ta till sig laddningen ! Syra batterier är värst! De vill inte gärna ha mer än kring 12V på sommaren när det är som hetast, samtidigt vill de väldigt gärna ha mer än 15V när kvicksilvret kryper mot -30'C... kräsna elektronsamlare!... Hur GEL och AGM vill ha det är jag inte inläst på.

Standard Japan = 15V (nippon densu, mitsubishu, osv)
Standard EU = 14V (Bosch, Paris Rohne, osv)
Standard UK/GB = becksvart mörker... Lucas uppfann mörkret... (fast... hur rättvist det påståendet verkligen är vetekatten. Mina lucas grejor funkar).

Det är en traktor du ska ha igång.
Räcker verkligen 120Ah?
På avatar-moppen bytte jag till Valeo startmotor. Den vill ha 15A (! SIC), så Bannerbatteriet räcker och blir över i överflöd sedan dess. Du kanske ska satsa mer tid på att renovera din startmotor än lägga krutet på el-tillverkningen?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

gixxsu

#15 » 01:32:51, 24-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är uppväxt med BM Vicktor och 35 A växelströmmare 60A batteri och det var aldrig något problem ner till -20g. Då var den inte som en julgran med lampor utan 2st original frammåt.

2 personer gillar det här inlägget.
gixxsu
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:09:46, 02-11-2009
Ort: Ödskölt Dalsland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB145
Case 685xl
A-Ford Coupe -30


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se