rogerj666 skrev:Hur viktig är amperen om jag har en 60 ampers
generator och har 120 ampere på batteriet
Skickat SM-G930F via Tapatalk
...å så börjar den diskussionen åter igen... Öppnar man dörren så tittar de in...
Titta nu igen på min länk ovan.
Du kan ladda alla batterier som tål en laddström om 4A med bilgeneratorn. Generatorn lämnar nämligen just 4A grundeffekt så att säga. Är batteriet dåligt laddat, ja si då lämna generatorn fler A, o hör o häpna, om batteriet är fulladdat, ja si då lämnar generatorn färre A!...
Har testat från 35-120A's generatorer, med intern och extern fläkt, med inbyggt och separat laddregulator på min "testanläggning".
Det du ska se upp med är att generatorn kan orka leverera nödvändiga A - och det har inte med batteriet att göra, utan med hur mycket du förbrukar att göra med.
En generator som lämnar 60A bör du inte ha ett effektuttag på mer än max 50A - resten går till tändningen och laddningen av batteriet samt en liten reservkapacitet.
50A = 600W 12V, men 720W vid 14V, 900W vid 15V...
Så, du måste räkna på A förbrukning, inte W... 50A kan man lätt halka iväg till... jag tog ut över 900W på Avatar-mopeden när jag åkte på Kristall Rallyt, och tar ut kring 600W i snitt på vintern. På sommaren tar jag ut som mest kring 400W. (räknat i 12V).
Storleken på batteriet är endast hur många elektroner som det kan lagra.
Kortslutningsströmmen talar bara om hur många av de lagrade elektronerna som batteriet kan släppa ifrån sig per tidsenhet.
Din
startmotor har ett krav på hur många elektroner den vill ha per tidsenhet för att arbeta optimalt.
Alltså, det som spelar roll är kortslutningskapaciteten på ditt
batteri i förhållande till vad din startmotor kräver. Ju fler Ah dessto längre tid kan du köra startmotorn (i.e. antal startförsök).
På avatarmopeden sitter det i orignial en Bosch startmotor som vill ha 320A. Original på BMW sitter det allt från 19Ah til 28AH. De rekommenderade batterierna brukar ha en kortslutningsström på 400-480A, Banner 53030 hade kring 600A och 2Ah till, 30Ah. Med Banner hade jag 3-4 startförsök vid -15'C eller så, med BMW's rekommenderade hade jag 1 max 2 startförsök innan batteriet var "tomt"...
Med 55-70A's generator så är Bannerbatteriet fulladdat inom en halvtimme, med original generatorn, 20A, så... fick man springa igång Valkyrian... 800cc går att springa igång, 1000cc går kan man inte springa igång... Felet med originalgeneratorn är att den sitter på vevaxeln (Opel kadetts generator egentligen), så den snurrar för långsamt, och 20A.. s.k. 280W... med 300W
helljus, el-handtag, el-visir, el-sadel, el-sulor, el-underställ... ekvationen ger en kvot som lönsamheten i Ebberöds Bank...
Omvänt - det är MYCKET vanligt att BMW med sidvagn har 60Ah eller mycket mer i skuffen på sidvagnen, men bara original 20A generator - det fungerar lika bra det.
Räkna med att de som anser sig kunna kommer att jiddra om att generatorkapacitet måste matchas med batterikapaciteten... vi som inte lyssnar på sånt dravel utan testar o ser vad som händer, kan intyga att man inte behöver fundera på't!
Fler Ah tar mer tid att ladda full.
Färre Ah tar mindre tid att få fulladdade.
V på med än 14.4V kokar de flesta batterier... men (!) ju kallare det är ju högre V kräver batterier för att ta till sig laddningen ! Syra batterier är värst! De vill inte gärna ha mer än kring 12V på sommaren när det är som hetast, samtidigt vill de väldigt gärna ha mer än 15V när kvicksilvret kryper mot -30'C... kräsna elektronsamlare!... Hur GEL och AGM vill ha det är jag inte inläst på.
Standard Japan = 15V (nippon densu, mitsubishu, osv)
Standard EU = 14V (Bosch, Paris Rohne, osv)
Standard UK/GB = becksvart mörker... Lucas uppfann mörkret... (fast... hur rättvist det påståendet verkligen är vetekatten. Mina lucas grejor funkar).
Det är en
traktor du ska ha igång.
Räcker verkligen 120Ah?
På avatar-moppen bytte jag till Valeo startmotor. Den vill ha 15A (! SIC), så Bannerbatteriet räcker och blir över i överflöd sedan dess. Du kanske ska satsa mer tid på att renovera din startmotor än lägga krutet på el-tillverkningen?