Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Likströmsgenerator

30 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Janson1

#16 » 07:11:00, 24-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad kan du mäta på den gamla generatorn? Har du multimeter?
Mellan D+ och hölje skall vara ett par ohm, prova att lyfta ena kolet när mätningen görs för att se om det blir avbrott, prova även att snurra generatorn sakta för att se så den leder varvet runt. Mellan DF och hölje skall också vara ett par ohm. Det finns två grundkopplingar av likströmsgeneratorer. Den ena har statorlindningar (+DF, statorlindning-- jord) och rotorlindningar åtskiljda, (D+ kol-rotor-kol- jord) och den andra generatortypen har statorlindningen i serie med rotorlindningen, då går strömmen: DF-statorlindning-ut som D+ sedan vidare till kol-rotor-kol- jord.
Den första typen är "plusreglerad" dvs man lägger på mer spänning/ström till DF för att generatorn skall ge mer ut, max spänning/ström in på DF ger max ut.
Den andra typen är "minusreglerad" dvs man kortsluter DF mer eller mindre till jord för att generatorn skall ge mer ut, direkt kortsluten DF ger max ut.
Pga av denna skillnad så är det lite svårt att ge en exakt mätbeskrivning. Jag tror inte det står i den vanliga manualen hur det är internt kopplat heller utan man måste gå in på tex Bosch egna manualer och kolla eller kolla direkt i generatorn.
Men om du kopplar den på traktorn och kör och mäter samtidigt så kan nog hjälp fås härifrån.
(Det finns ju bara ett par kablar att mäta på...)
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



Janson1

#17 » 07:16:19, 24-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om detta verkar grekiska eller på nåt annat sett ohjälpligt så köp en universal alternator på tex Biltema, finns numer i kromat utförande och problemet är löst!
Men det måste vara minusjordat...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

QV_

#18 » 22:14:57, 29-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har laddat upp Volvos gröna häfte om Amazonens elsystem.
När filen blir godkänd hittar du den under bilar.
Där finns det information om hur man provkör en likströmsgenerator (Bosch)

/Janne
Häftet finns på många ställen på/i nätet men de flesta är av kass kvalite.
Detta har jag scannat själv i 300dpi = tål att förstoras.
De mesta jag har scannat är desutom i gråskala, lättare att läsa på skärmen, mera vilsamt för ögat.
Tar plats men det är inget bekymmer för mig. Men jag spräcker downloads filmax på många av mina scanningar
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Simnil

#19 » 11:42:15, 15-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu väcker jag en gammal tråd.

Sambon var under sommaren iväg och köpte en jättefin -68 Volvo 142, den ser snudd på ut som ny, vari det sitter B18 med likströmsgenerator.
Det gnager i bakhuvudet att jag fått berättat en gång i tiden att en av nackdelarna med liströmmarna är att om rotorn tar emot gods till följd av lagerhaveri eller liknande så kortsluter man hela paketet med risk för stora kabelbränder. Minns jag rätt?

Skulle man kunna minska risken för detta genom att sätta in en typ 60-80A säkring på väl vald inkommande tåt till generatorn?
Bilen är helt original och hon vill ha den så fortsättningsvis också så någon växelströmskonvertering lär det inte bli tal om.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Stefan1972

#20 » 12:33:31, 15-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

måste vara tio ggr enklare att ta ur generatorn och se över den då? Med nya moderna kapslade lager och nya kol så lär den väl gå i 20k mil till utan problem.

Blir lager så dåliga att generatorer fältar så har man stora problem oavsett generatortyp.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Simnil

#21 » 12:59:27, 15-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Knappast enklare =)
Hursomhelst så var tanken att plocka ut den för översyn nu i höst innan bilen ska in i vinterförvar. Men det ena utesluter väl inte det andra?
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Stefan1972

#22 » 14:14:36, 15-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo men felet som du beskriver det existerar inte så det måste isåfall bero på mer saker att det tar tvärstopp eller att det blir kortis av andra orsaker.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

QV_

#23 » 16:17:31, 15-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simnil skrev:Nu Det gnager i bakhuvudet att jag fått berättat en gång i tiden att en av nackdelarna med liströmmarna är att om rotorn tar emot gods till följd av lagerhaveri eller liknande så kortsluter man hela paketet med risk för stora kabelbränder. Minns jag rätt?


Inget jag har hört någonsin.
Min Amazon -63 bränner regelbundet generatorer... men så belastar jag dom till 80% kontinuerligt, vilket dom inte gillar i sommarvärmen.
Det tar iochförsig en 2 år innan generatorn ger upp.

Om du tar bort den så kom ihåg att det "vanligaste" felet är ovala hål i fästörona.
De sitter med UNF original och det måste vara fingängat för att generatorn skall sitta fast ordentligt.
Jag skulle inte oroa mig för kortslutning.

Elsystemen runt B18 är rätt bra och det är nästan bara sladden till oljetrycksgivaren som tar stryck av värmen ifrån grenröret.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

torbjorn_forsman

#24 » 18:26:26, 15-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det blir kortslutning på generatorsidan av laddningsregulatorn, så slår bakströmsrelät ifrån och det kan alltså inte flyta någon ström alls från batteriet. Generatorn kan i kortslutet tillstånd inte ge mer ström än vad remanensen i statorn kan ge ifrån sig (alltså på sin höjd 10 % av generatorns märkström), eftersom den inte kan få någon magnetisering i det läget.

En del riktigt gamla laddningsregulatorer (och separata bakströmsreläer för treborstgeneratorer) kan ha så litet isolationsavstånd mellan B+ anslutningen och jord att det är lätt hänt att det blir krypströmmar, förkolning och så småningom full kortslutning, om det är fuktigt och smutsigt där. Kan vara bra att rengöra noga, skrapa bort vittrad bakelit och skyddslacka. Risken är större i 12 och 24 V än i 6 V-system.

Det som verkligen kan vara farligt med likströmsgeneratorer är om laddningsregulatorn (eller i vissa fall generatorn) förlorar jordförbindelse, då riskerar man att generatorn ger mycket hög spänning och bränner fältlindningen. En del likströmsgeneratorer (i synnerhet franska) har en fältsäkring för att skydda mot detta felfall.

Lagerhaverier är vanligt på billigt gjorda likströmsgeneratorer med glidlager i kollektoränden. Även om det är en självsmörjande lagerbussning så ska det smörjas regelbundet, dock inte onödigt ofta så man riskerar att olja ner kolen. Lämpligt är att följa bilens smörjschema på den punkten. Om det är en bekväm oljekopp är det troligt att den ska ha några droppar olja var 1000:de mil eller något sånt, om det däremot är en gängad plugg eller plastplugg i smörjhålet (som på generatorer på Opel från mitten av 60-talet) så är smörjintervallet 5000-6000 mil, dvs samma intervall som på sin tid rekommenderades mellan renoveringar av likströmsgeneratorer.
Jag tror dock att generatorerna på Volvo B18 m fl har kullager i bägge ändar, och de är mindre underhållskrävande.

Om man bränner sönder generatorer (framför allt rotorlindningen), så kan det bero på att man har fel sorts laddningsregulator som inte strömbegränsar i tid, det är mycket mer viktigt än man är van vid från växelströmsgeneratorer att generator och regulator är elektriskt avpassade för varandra. En del "moderna" likströmsladdningsregulatorer är avsiktligt temperaturberoende så att strömgränsen dras ner då det är mycket varmt i motorrummet. Man bör också hålla efter generatorn och rengöra den då och då, så att inte tjocka smutslager hindrar luftflöde och värmeavledning i onödan.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stones

#25 » 19:03:47, 15-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte om det är generellt men när jag rivit ner och renoverat likströmaren på min gamla Cortina fick jag den inte att ladda trots att alla mätvärden var ok. Det visade sig att remanensen försvunnit och när jag, efter att hittat en finstilt fotnot i verkstadshandboken, öppnade laddningsregulatorn och petade till en reläkontakt till fältlindningarna så hoppade den igång. Tror jag hade ur generatorn typ 5 gånger innan jag hittade lösningen.
Stones
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:02:49, 13-01-2015
Ort: Håbo
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM36 -56

torbjorn_forsman

#26 » 19:49:43, 15-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är fullt normalt att den tappar remanensen om man har tagit loss polskorna för fältlindningarna. I all synnerhet om man inte sätter tillbaks dem i ursprungligt läge utan råkar vända eller byta plats på dem.
Samma sak med alla andra självmagnetiserande likströmsgeneratorer (svetsomformare, matare till kraftverksgeneratorer mm).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

QV_

#27 » 20:18:46, 15-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tidiga B18 likströmsgeneratorer har glidlager i bakändan. En från 68 utgår jag ifrån att det är kullager i bägge ändar.

Min(a) är glidlagrade och jag har ett laddrelä som är "generöst" när det gäller laddströmen... kan ju vara en orsak till felen.
Har närmare 40A ur den i början men konstant "inte mer än" 20-25 under drift.
En likströmmare till B18 är specad till 30A.

Att knacka på laddrelät när den inte laddar är inget ovanligt.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Simnil

#28 » 07:10:27, 16-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kanske oroar sej i onödan då. Vartifrån det där jag hade långt bak i bakhuvet kom ifrån har jag ingen aning om, kan ha varit något man hört i förbigående som hänt på någon trettiotalstraktor =)

Bilen kommer bara gå några hundra mil om året gissningsvis, bara sommartid, och är helt standard utan extra förbrukare så generatorn har inget hårt liv.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Janson1

#29 » 07:20:24, 16-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl bara att slaka på remmen och känna efter om den glappar oroväckande eller ej...
Den har ju ändå överlevt snart 50 år, nu vet jag ju inte hur många generatorer den förbrukat men det är nog goda förutsättningar för ett fortsatt generatorliv.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

QV_

#30 » 07:47:46, 16-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simnil skrev:är helt standard utan extra förbrukare så generatorn har inget hårt liv.


En standard VOLVO med B18 drar en 12A om man kör med halvljus på.
Det är 9A för ljuset (120W) och 3A till tändspolen.
Mitt "problem" är AC. Den drar 10A och värmer på ordentligt i motorutrymmet. Men det är trevligt i kupen :mrgreen:

Har ju kört många år med hög förbrukning i min ungdom utan problem. Men då var det ljus, tändning och värmefläkt och vinter (och extraljus). Då vart det inte alls lika varmt under huven. Har köpt en elfläkt till kondensorn/kylaren men då kommer jag bli tvungen att byta till varselljus eller byta generator.

Min tillfälliga lösning är att köra på parkeringsljus.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se