Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Bygga egen styrning (ECU) till en pumpdyse-dieselmotor

1612 inlägg • Sida 92 av 108
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

jörgen.ottosson

#1366 » 21:54:52, 07-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

insprutningstiden ska ligga närmare 0-vevaxelgrader med lågt varvtal, bränslet du sprutar in "kyler" så sprutas det in förtidigt så motverkar det effekten.....kan också var fördel att inte spruta in första varven med riktigt kall motor, av samma orsak.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B



Janson1 (trådstartaren)

#1367 » 22:27:36, 07-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kallstarten på tex en gammal Golf ändrar ju tidpunkten för insprutningens början, är det någon som vet åt vilket håll?
jörgen.ottosson: I mitt fall så tror jag mer på att den får för lite soppa, dels är både motor och bränsle närmare 80 grader och dels gör glöden noll skillnad om den används eller ej och detta kall som varm motor. Nu skall väl tilläggas att kall motor är svårt att få i denna sommarhetta och min frysbox är för liten för att rymma en golf/passatmotor...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

jörgen.ottosson

#1368 » 07:41:34, 08-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En mekaniskt insprutad motor som är svår att starta varm, beror ofta på att insprutningspumpens pumpelement är slitna, så det inre läckaget är så stort att insprutarna inte öppnar ( eller nästan inte i alla fall ) när varvtalet är lågt ( = mer tid för bränslet med högt tryck att smita förbi) .....när motorn är kall så brukar det inte var problem, då är inre läckaget mindre.

Kan du ha liknande problem? ( även om insprutningen inte är mekaniskt styrd...... )
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Towil

#1369 » 08:15:28, 08-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil @ [Allmänt] Bygga egen styrning (ECU) till en pumpdyse-dieselmotor
Kollar man i tabellen så skall mängden minska. så tändning närmare 0
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Janson1 (trådstartaren)

#1370 » 14:34:21, 08-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att minska insprutat bränsle känns som det blir ännu sämre men att senarelägga insprutningen tills nära 0 skulle ju kunna hjälpa till, får provas!
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

jörgen.ottosson

#1371 » 20:06:42, 08-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

vem har föreslagit att minska bränslemängden ?
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Janson1 (trådstartaren)

#1372 » 20:11:59, 08-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

inlägg #1369
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

jörgen.ottosson

#1373 » 20:21:49, 08-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Janson1 (trådstartaren)

#1374 » 21:11:59, 08-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I dag har jag programmerat tändkurvan ganska linjär med varvtalet förutom att under ca 700 rpm så blir inte tändningen senare, den justeringen skulle jag kunna gå längre ner i registret och även göra den olika vid kall/varm motor. Men först en slags utprovning. Vidare så har jag ett motstånd på 0,5 ohm i serie med spridarslutstegens transistorer för att inte strömmen skall rusa vid en ev kortis och det motståndet kan ju vara ett problem vid dom extremlånga tiderna som blir vid startmotorvarv så första åtgärd blir nog att kortsluta motståndet och se om det blir någon skillnad. Spridarna är på ca 9 vevaxelgrader vid startmotorvarv för att sen minska lite (minns ej exakt hur jag tänkte där...) när den tänt men ej kommit upp i tomgångsvarv för att sedan reglera ner till lagom ontid för att hålla tomgångsvarv (ca 750-800 rpm). Ja en liten utprovning varm motor krävs.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#1375 » 21:14:02, 08-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jörgen.ottosson: jag hoppas inte alla 4 spridarna läcker förbi så mycket att den knappt orkar starta varm, det vore inte bra i så fall...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

jörgen.ottosson

#1376 » 23:13:52, 08-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

det är i så fall inte spridarna utan "pumpen" som läcker så den inte orka hålla uppe trycket på låga varvtal.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Janson1 (trådstartaren)

#1377 » 07:09:52, 09-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spridare och pump är ihop byggt till sk enhetsinjektorer så det blir samma sak att byta oavsett. Nu tror jag inte dom är slut då motorn gått antingen 2000 mil eller 3500 mil, jag minns inte vilken motor som är vilken längre...
(jag köpte även en lite äldre modell med Bosch insprutningspump med elektrisk mängdreglering och pulsbräddsstyrd insprutningsstart). Får nog ta mig tid i em/kväll och köra motorn riktigt varm och sen kortsluta motståndet för att se om det gör någon skillnad. (motståndet gör nåt i dag då det blir varmt).
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#1378 » 11:24:19, 10-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det testat att kortsluta seriemotståndet vid start och det gör ingen skillnad, ingen märkbar i alla fall. Nästa steg är nog att först bygga en slags stroboskoplampa som kan triggas av tex Arduinons spridarutgång så jag får ett hum om verkligt verklig spridarstart rent elektriskt. Som steg två så mäta med scopet så jag kan se öppningstiden exakt vid start och drift. Ja, egentligen vet jag öppningstiderna men inte vid motorstart startmotorvarv... En annan fundering som tål att spinnas vidare på att kolla vevaxelgivarens utpulser så dom finns säkert vid startvarv, varm motor.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#1379 » 17:10:24, 10-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I brist på annat att göra så byggde en "stroboscopslampa" med hjälp av 3 blåa lysdioder och ett motstånd och lite kabel, Jag överstyrde lysdioderna så dom lyste riktigt starkt och kunde då se både startpunkt och den totala öppningsvinkeln på en spridare i taget.
Med hjälp av ett vitt streck gick det att leta upp startläge och öppningstiden. Här ett foto på hur det ser ut stillastående, att fota det under drift gick inte trotts uppretade försök... Så, håll till godo!
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#1380 » 17:57:55, 10-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag känner på mig att när motorn inte startar så beror det på att det saknas pulser till spridarna = ingen soppa = no show...
Det enda som skiljer sig mellan varm och kall motor är just vevaxelgivarens temperatur, jag har ju inga temperaturmätningar inkopplade än, inte ens programmerade... Jag tror inte Arduinona är problemet heller. Här behövs nog en "vetenskaplig" test så insignalerna är rätt och riktiga.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se