Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Bygga egen styrning (ECU) till en pumpdyse-dieselmotor

1612 inlägg • Sida 91 av 108
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Ulf

#1351 » 22:38:18, 03-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju ett alternativ.

OT, vi körde Clear Case en gång i världen, gjorde man rätt frånn början så var det järn koll.
Fast jag har sett hemska varianter med CC oxå....
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61



Janson1 (trådstartaren)

#1352 » 07:56:14, 04-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde det inte gå att läsa ut en programmerad Arduino om man är osäker på vad som ligger i? I alla fall få ut en checksumma? Och skulle inte IDE:n kunna lägga in/visa checksumman vid inprogrammering? Nu har jag ju Arduinos egna gratis-snikvariant men jag trivs med den.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#1353 » 09:17:03, 04-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag går i kvalet om jag skall ha en individuell tidskorrigering per spridare? Nu har jag provat både med och utan och finner egentligen för lite vits med det, men jag tror jag lägger in möjligheten? En liksidig spridarkorrigering för drivspänningen är i det närmaste nödvändig då det skiljer för mycket annars. Det här med ECU A och B, jag tänker om lite här nu och jag funderar på att lägga in alla nödvändiga indata såsom temperaturer, tryck, (både atm-tryck och turbotryck) och systemspänning i ECU A men bara lägga in det nödvändigaste i ECU B. Då dom delar på vissa givare så blir det samma fel på bägge kanalerna om tex en tempgivare ger upp. Då kan det vara bättre att ECU B blir en nöd-ECU med en fast styrning av allt utom gas och batterispänning.
Sen finns det ett kommando som heter "constrain()", det borde hålla värdena innanför ramarna vid tex avbrott/kortis i en givare?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#1354 » 20:58:39, 04-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett ytterligare fenomen av dom alla... Ju varmare motorn blir ju mer svårstartad blir den. Är det pga koppartrådens förändrade resistans eller är det större läckage i spridarpumparna eller är det pga tunnare diesel? Jag tror jag måste göra nåt åt detta, funderar bara på vad... En temperaturkännande startprocess som kompenserar till ökad temp? Den skulle i så fall öka tilltiden något, ev tidigarelägga lite samtidigt? Hittills har den alltid startat men med ett visst ökat motstånd ju varmare den varit. Soppan värms ju upp av topplocket ganska rejält så till slut smälte plastslangen av, den som går till returen... Jag mätte aldrig men gissar på 80 grader i alla fall. Då va den som mest svårstartad. Jag måste nog fundera på fortsättningen, om nu inte någon av er andra har en färdig lösning...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Towil

#1355 » 21:25:00, 04-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://sites.google.com/site/vagecumap/hot-start-fix

Kollar man så minska mängden vi ökad temp. Så tiden borde minska i stället

Bild
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Janson1 (trådstartaren)

#1356 » 21:37:59, 04-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo mängden insprutad soppa minskar med ökad temperatur, inga problem. Mitt problem är att motorn får mindre och mindre soppa vid samma tid ju varmare den blir och minskningen går fortare än temperaturökningen. Så en kompensation behövs!!!
Tabellen anger motorns behov men inte hur mycket mer styrningen måste anstränga sig för att tillgodose behovet...
Var detta förståeligt???
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Towil

#1357 » 21:50:55, 04-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förhållanden är ju inte linjära där av att de verka använda en mängd tabeller att gå efter för de olika kompensationerna som måste göras.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Ulf

#1358 » 22:38:53, 04-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

De sk mapparna, tror jag de heter...
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

magloman

#1359 » 22:44:35, 04-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I en original ecu finns det hundra eller tusentals olika tabeller för olika saker. Har tittat lite i 90-tals boxar.
Oftast kompenseringar för olika saker osv.

Man började med EFI storskaligt på 90-talet och biltillverkare har då hållit på med detta 20 år före det. Man får nog ha lite tålamod. Är ju några timmar nedlagt av dom.

Jag är imponerad iaf att du lyckats så bra! :thumme:

Stor dunk i ryggen...så du ramlar omkull nästan :mrgreen:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

konso1985

#1360 » 00:32:13, 05-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det å programmere inn timeout/ fast temperaturverdi ved/under start? Si over 60 grader kjølevæsketemperatur?

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
konso1985
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:25:25, 11-04-2012
Ort: Sør-Trøndelag/Nord-Trøndelag
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo BM T650 og Volvo lastvagnar

Janson1 (trådstartaren)

#1361 » 06:04:06, 05-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja allting går att programmera in... I mitt startfall varm motor är det väl bara mest en fråga om vad som skall kompenseras.
Jag har möjlighet till tidjustera insprutningsbörjan och durationen dels på lägsta startvarv (från 140 - ca 300 rpm (startmängd)) och dels en annan liknande justering vid lite högre varv (från ca 300 - en bit upp(lågmängd)) men vid den sista lågmängd har motorn redan tänt och startat, det är mest en mjukstartfunktion för att den inte skall gå över målvärdet tomgång med ett brak och få ev. insvängningsproblem. Vidare så är startmängd lite tillyxat i millisekunder då Arduinon inte klarar mikrosekunder vid dom långa tiderna som blir när motorn går så jättesakta som start så jag kan bara justera inom 1 grads intervall i duration (ontid) och insprutningsstart inom 0,5 graders steg (senasteinspr heter denna konstant i sketchen).
Det här med map, att ha färdiga tabeller tycker jag känns lite overkill, då jag egentligen redan har detta lite färdigt, se högst upp i sketchen. Och Arduinon har jätte mycket tid på sig att räkna ut det själv ändå. Hade jag nu haft både avgasrening, extrem tystgång, lägsta förbrukning att ta hänsyn till hela tiden så kanske tabeller är ett måste? Men tabellerna är ju skapade med hjälp av en väldigt massa utprovande, så där ligger mycket jobb bakom dom..
konso 1985: Timeout, vad tänker du på där?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

konso1985

#1362 » 00:11:44, 06-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

At du tar bort temp.signalet når det er over f.eks 60 grader for å lettere få start, men kun i ved start, ikke ved tomgang.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
konso1985
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:25:25, 11-04-2012
Ort: Sør-Trøndelag/Nord-Trøndelag
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo BM T650 og Volvo lastvagnar

Janson1 (trådstartaren)

#1363 » 07:13:58, 06-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, jag har ingen tempsignal aktiv än utan kör bara grundvärden.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

jörgen.ottosson

#1364 » 08:42:47, 07-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En mekanisk Dieselpump ger mycket insprutat bränsle vid start, närmare "full mängd" än tomgång, ända tills motorn startar, då reglerar den av så varvtalet inte skenar, utan stannar vid "inställt varvtal". ( vad gaspedalen säger)

Trots detta så trampar man ned gasen när man startar en gammal dieselmotor, för att den ska få ännu mer bränsle i startögonblicket. ( många motorer startar inte utan att man tampar ned gasen så de får extra bränslet för starten)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Janson1 (trådstartaren)

#1365 » 17:42:10, 07-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker jag kör rejält mycket mer bränsle i startögonblicket, jag har gjort sketchen så. Som första åtgärd så kommer jag givetvis att öka detta ännu mer, men jag "tycker" att jag ligger mer än högt redan.... Jag funderar vidare om tiden, insprutningens början skall ändras i förhållande till temperaturen?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se