Knacksensor är ju inte nödvändigt, men det börjar dyka upp även på maskiner med moderna tysta C-R motorer. Annars är det inte något vanligt fynd på dieslar direkt. Tror Lucas EPIC systemet var först med den här varianten för att detektera tändläget, istället för nållyftsgivare som flera andra använde vid den här tiden. Vissa använder vevaxelns hastighetsökning vid tändning för att känna när det sker.
Knacksensor på dieslar används inte för att känna av skadligt knack/spontanantänding som hos bensinare, utan just för att finjustera insprutningen. Främst för att optimera avgasvärdena skulle jag gissa.
Signalbehandlingen och vid vilken nivå det ska trigga är en egen del av tårtan, beninarna justerar ju konstant tändlägen och allt möjligt utan att föraren hör något speciellt oljud som på gamla motorer vid segdragning t,ex.
Min grundtanke var egentligen om du kunde använda signalen från en sådan här sensor för att trigga en vanlig tändinställningslampa, jag hade ingen tanke på att du vill finjustera automatiskt efter variabelt bränsle.
Jag hoppas dock att du snart får fatt i en fungerande fabriks-PD att mäta på, det är helt säkert den bästa vägen för att se vad som sker, och när.