Det är vettiga frågor, jag har inte alla svar, men kan beskriva lite av grundprincipen.
tidsrymden spridaren är aktiverad styr bränslemängden.
tidpunkten när spridaren ska aktiveras styrs av, motorns
varvtal (och till viss del
temperatur och belastning)
När du sprutar in
bränsle i cylindern, så tar det en tid för bränslet att värmas upp så pass mycket att det antänds (detta kallas tändfördröjnign, och beror på bränslets egenskaper och sort), sedan tar det en kort tid för att skapa en förbränning som ger en
tryckökning. Du vill att piken på tryckökningen ska vara nära eller strax efter kolven passerat övredödpunkten. ( om den sker förtidigt, så motarbetar förbränningen kolven (och mer av energin går in kylvattnet)...om den sker för sent, så kan inte kolven göra sig nytta av förbränningstrycket (och värmen går ut i avgasröret)
När motorns varvtal ökar så måste tidpunkten för insprutning tidigareläggas efter som kolven nu når övredödpunkt fortare.
När motorn är kall, så värms bränslet inte upp lika effektivt, och uppvärmningen (tryckökningen) vid förbränning blir inte lika stor, ofta kompenserar man detta genom att öka insprutad mängd bränsle.
När turbotrycket ökar, så kan man förbränna större mängd bränsle, och kan då spruta in större mängd.
De två sista punkterna påverkar inte nödvändigt vis tidpunkten när man påbörjar insprutningen nämnvärt (även om det kan visa sig finnas fördelar att justera något även där....men det är nog mera något som görs i "bänk")