Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Bygga egen styrning (ECU) till en pumpdyse-dieselmotor

1612 inlägg • Sida 1 av 108
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Janson1 (trådstartaren)

#1 » 22:32:33, 24-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja som överskriften lyder. Jag införskaffade en ganska ny VW dieselmotor med enhetsinjektorer, en per cylinder som är elstyrda. Jag byggde även hårdvaran till en ECU då gjord för en PIC-krets av nåt slag från Microchip. Hela projektet har gått i stå då jag inte kan programmera med nån reda. I dag finns det förmodligen andra bättre enchips-processorer till detta ändamål. Det finns en del kriterier som måste uppfyllas bla. redundans, och flera "limp home" funktioner mm.
Har ni några idéer där ute?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



Turbodiesel

#2 » 16:58:50, 25-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Där har du något att bita i, har sneglat lite på bl,a niras ecu för common rail, men med en prislapp på runt 40k så får jag nog vara ganska säker på att det går att få ihop något av det.. Programmet måste ju ändå anpassas för varje motor vad jag förstår.

Ett instegsprojekt kan vara att få till en vanlig EDC styrning med ett eget program, de kräver inte snabbheten & exaktheten på samma sätt som PD & C-R. Har för mig att det finns flera som lyckats med enchipsdatorer och EDC, men är inte det minsta uppdaterat i ämnet.

Bromsbänk krävs nog som minimikrav om du ska få någon nytta av testerna.

Intresset har jag, men inte så mycket av tiden som krävs..


Ska du ha den i ett flygplan så är det nog dags att skaffa hjälm om man ska vara utomhus :mrgreen:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Janson1 (trådstartaren)

#3 » 17:49:49, 25-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hjälm på, jodå det skall vara i ett flygplan eller rättare sagt, skulle varit.
Bromsbänk blir det ju lite per automatik, en fjädervåg i bakändan på planet och sen gasa.
Det blir ca 2,5 kg per hk, jag vet inte med exakthet om det stämmer men ev blir det ännu mindre. Hur som så skall jag försöka få till bilder på eländet...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Norpan

#4 » 18:09:35, 25-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det hemskt noga med tiderna så undrar jag om en PIC fixar det, iallafall inte om den ska göra nåt mer än att styra spridarna, som t.ex. att räkna ut när de ska öppnas, om det nu inte en av de värre modellerna av PIC, finns ju 16 och 32 bit idag åxå.
De motorstyrningar jag tittat i, tillverkade efter -90 talet har varit 32 bit, vanligtvis Motorola MC68332, iofs inte dieselmotorer då.
Finns ett flertal forum där de pillar med motorstyrningar och reverse engineering av koden i dem, även folkvagnsgrejor.

1 person gillar det här inlägget.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

Turbodiesel

#5 » 18:24:56, 25-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Normala bensinspridare har ju ytterst låga krav på exakt timing, inte i närheten av C-R med förinsrutning, piezo eller PD.


Bilder uppskattas, ja. :thumme:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

mathiast

#6 » 20:52:44, 25-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför inte mappa om en orginalbox??

1 person gillar det här inlägget.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Janson1 (trådstartaren)

#7 » 21:01:41, 25-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bild på styreriet. Längst upp till vänster en 5 v. spänningsregulator. I mitten hållaren för en PIK av något slag med 20 Mhz klocka, det bör räcka till spridarstyrningen vid 4000 rpm. Ovanför lite till höger tryckgivare atmosfärstryck och turbotrycksgivare med sina op-förstärkare. Dom tre kretsarna till vänster: Överst förstärkare/utjämnare för vevaxelgivare, mitten tror jag är ett litet EPROM för att lägga in förändringsdata, nederst en optokopplare för internkommunikation med ett likadant styrkort. Kretsen närmast D-suben är en 232 busförlängare. Längst ut till höger syns fyra MOS-transistorer med plats för den femte för att driva spridarna. Bredvid till vänster sitter en OP för att känna spolarnas bottenström, detta kanske inte behövs? Sedan så sitter det lite annat smått och gott, in circuit programeringsplugg/ displayplugg, resetkrets, Ett par transistorer till glöd och startmotorkrets och så några utgångar för att driva några lysdioder.
Bild

Själva motorn är väl inget att ta kort på egentligen men här är den också.
Bild

edit: fel på höger/vänster
Senast redigerad av Janson1 21:07:40, 25-10-2016, redigerad totalt 1 gång.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#8 » 21:06:22, 25-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Originalboxen följde med men den är stöldskyddad via nyckelcode och en slinga runt tändningslåset, det följde inte med. Sen vill jag inte att motorn skall gå ner i effekt så fort nåt inte är exakt rätt. Man vet aldrig vad styrboxen tar sig till i alla uppkomna situationer och sen vet jag inte hur jag läser av och tolkar. Det känns faktiskt säkrare att bygga en egen med dubbelfunktioner (två likadana på varandra) med bara dom viktigaste parametrarna.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Turbodiesel

#9 » 21:11:01, 25-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det ett köpt universalstyreri det där?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Janson1 (trådstartaren)

#10 » 21:16:43, 25-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, jag har ritat den själv i mitt gamla EDA client kretskortprogram och sen har en firma i Kina byggt 10 st som provserie. sen har jag lödat ihop 2 st kompletta varav den ena är putts väck...
Tyvärr kan jag inte hitta elritningsunderlaget men det kan jag återskapa ganska enkelt.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#11 » 21:37:14, 25-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

PIC:en kan heta PIC16c67-20L eller PIC16F877-20L som jag tycker mig känna igen. F står för Flashminne och det skall det nog vara.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

mathiast

#12 » 21:38:52, 25-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Immobiliserbröten brukar vara lätt att ta bort,på en afn motor är det bara att löda bort chippet och sätta det i en epromprogrammerare och ändra några värden.
epromen i boxen med styrprogrammet går att löda loss och läsa av för att sedan moddar datan som man vill ha den och lägger in den på nya chip .
Det svåra är att veta vad man ändrar.
Jag fuskade lite och köpte ett färdigt program att tanka ned i chippen men immon dödade jag själv.
Detta för att få en färdig box upptrimmad till 138hk och utan immo då denna maskinen nog ramlar ned i en vw jetta mk1

3 personer gillar det här inlägget.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Turbodiesel

#13 » 21:54:24, 25-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

AFN och dess bröder är riktigt bra motorer, verkar inte finnas några direkta begränsningar bara det finns olja & vatten. Det är bland de sista jag kan kalla skottsäkra utan att skämmas.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Janson1 (trådstartaren)

#14 » 22:05:22, 25-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast: jag har ju kvar original ECU:n, är det något du skulle kunna klara att bygga om den rent elektriskt och även mjukvarumässigt?
Eller kanske en ritning?
Det är flera "limp home" funktioner jag vill ha ändrade, sedan vill jag att motorn skall kunna gå vidare med full effekt om kamaxelgivaren försvinner och med minst 50 % effekt om vevaxelgivaren försvinner.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

mathiast

#15 » 22:10:04, 25-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej jag är inte så insatt i själva motorstyrdelen utan det var bara immon jag tog bort,mappningen mm gör man tydligen om med ett program som heter winols men jag misstänker att man kan hjärntvätta den stackars ecun rätt bra om man lär sig det hela.
Som jag skrev så köpte jag ett färdigt trimprogram till min box
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se