Anledning och anledning. På första generationens pumpdysedieslar från VW så är det 12 volts spolar, den jag har i dag. På nästa (eller nästnästa) generation så är spolarna utbytta mot sk piezoelement och dom kräver åtminstone 60 volt, kanske mer för att göra samma jobb. Däremot så drar dom bara bråkdelen så mycket
ström och kan förmodligen inte brinna upp om spänningen råkar bli konstant. Sen tror jag piezoelement är mycket okänsligare för värme/kyla, okänsligare än kopparspolar i alla fall. I vilket fall som helst så har piezoelement mycket snabbare till/från respons, man kan styra dom flera gånger on/off per insprutningstillfälle och på så sett få pilotinsprutningen elektroniskt. På mina med vanliga spolar kan man bara starta den en gång per insprutningstillfälle. För att få den sk. pilotinsprutningen så är spridaren mekaniskt ihopakommen så det blir per automatik med bara en strömsättning. Sen har jag kommit på att det finns en ganska stor tillslagsfördröjning på mina
spridare, någonstans mellan 250-450 uS beroende på varm/kall och framförallt systemspänningen, dom är i princip dubbelt så snabba vid 14 volt som vid 11,5 volt, jag har testat mig fram...
Jag tror det är flera krav som
driver fram dessa lösningar, tystgång, avgaskrav, förbrukning, kallstartsegenskaper, vridmomentskurvan, effektivitet.