Precis som Igelkottar skrev ang Murphy... Så fort man inte har både hängslen, livrem och för säkerhets skull även fastlimmade byxor mot kroppen så... Motorn har jag ju fått igång efter mycket meck. Så här tror jag händelseförloppet var: När man körde på startvarv utan glödstift så lämnade bägge givarna fina signaler, när man sen hade komp så blev vevgivarsignalen som ett dragspel i pulseriet. Jag byggde om sketchen och den blev i princip immun mot ojämna pulser, men startade gjorde den ändå inte mer än på en cylinder ibland, nån enstaka gång startade den och fungerade till lite över tomgång. Efter det att jag satt dit fyra lysdioder över spridarslutstegen kunde jag se att det bara blev en
spridare strömsatt vid startförsök, men alla spridare blev däremot strömsatta när glödstiften låg på bordet, hmm... Efter en del
felsökning, klurande och lite telefonsupport av Baron3D så på inrådan mätte jag givarna vid dom olika driftfaserna och kom fram till: Kamaxelgivaren som "skall" lämna pulser neråt lämnar pulser uppåt vid startmotorvarv men lämnar neråt om man tar ut spridarna = lite högre startvarv. När motorn däremot startat så lämnar den neråtpulser. Så här kan man inte ha det, nu får den bestämma sig!! Första åtgärd var att klippa bort en plastbit så givaren kom längre ifrån givarpinnen på kamaxeln, nu var det bara uppåtgående pulser så nästa steg blev att byta i sketchen, från LOW till HIGH och vips så fungerar det, motorn startar på mellan ett halv varv (om den står rätt från början i infasning) och två varv varje gång.
Jag tror detta felet har gäckat mig till och från nästan från början? Det är ytterst osäkert om det varit nåt fel på spridarna? Och att den dog vid lite högre varv får nog tillskrivas
luft i systemet tills nåt annat är bevisat.
Däremot har den "smittade" sketchen aldrig kommit till motorn...(inlägg # 1127)