Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Bygga egen styrning (ECU) till en pumpdyse-dieselmotor

1612 inlägg • Sida 95 av 108
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Ulf

#1411 » 10:07:35, 15-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kplettera med grunderna i tillståndsmaskiner, eller vad det kan heta, final state machines.
Då kan du rita och skissa och sedan programmera efter skissen.
Kan även vara lämpligt att dela upp i olika filer. Det blir lättare att versionshantera individuella delar av koden.
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61



Towil

#1412 » 22:45:51, 15-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Räknar du tid för varje tand för sig eller en total tid som du sedan delar med antalet tänder.
Kör 4 ,8 eller 16 tänder så kan du göra en bit shift höger när du delar. Går åt mindre CPU tid än att köra med / samt att du kan köra med heltal.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Janson1 (trådstartaren)

#1413 » 00:08:40, 16-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu fortsätter vi i fel tråd... Jag dividerar med 12 i dag och det verkar inte vara nåt problem, annars är ju 8 eller 16 bättre just pga shift funktionen...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#1414 » 07:31:52, 05-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite återupplivning kanske, eller skall det bli en ny tråd?... Jag går i tankar på om jag skulle skaffa en nyare typ av dieselmotor som har ett tandhjul på 60 tänder minus 2. Då måste jag inplantera interrupt på riktigt och kanske även en spridarreglering som går på högre spänning, typ 60-80 volt istället för 12 volt som idag. Helst skulle jag nog vilja ha en trecylindrig VW motor denna gång? Jag har ev hittat ett par fyrcylindriga motorer som skulle passa också ganska bra. En har nog kod BGW och den andra vet jag inte koden på.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Jonas Ryrfeldt

#1415 » 09:28:35, 05-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:............. kanske även en spridarreglering som går på högre spänning, typ 60-80 volt istället för 12 volt som idag.


Blir lite fundersam när du skriver sådär.......... :klia: Det är väl ingen frisk människa som gör så idag, eller? :klia:
På mina Powerstroke så driver ju Ford spridarna med 110 volt........ :insomnia: De kabelstammarna är lindade med röd eltape och man får absolut inte ta i dom när motorn är igång......... :ohnej:
Finns det någon vettig anledning till detta när det finns spridare som går på 12 volt? Bara nyfiken.......... :thummar:

Tycker det är kul det du grejar med, även om jag inte förstår så mycket av det.......... :bira:

Med vänlig hälsning Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker

Janson1 (trådstartaren)

#1416 » 19:55:44, 05-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anledning och anledning. På första generationens pumpdysedieslar från VW så är det 12 volts spolar, den jag har i dag. På nästa (eller nästnästa) generation så är spolarna utbytta mot sk piezoelement och dom kräver åtminstone 60 volt, kanske mer för att göra samma jobb. Däremot så drar dom bara bråkdelen så mycket ström och kan förmodligen inte brinna upp om spänningen råkar bli konstant. Sen tror jag piezoelement är mycket okänsligare för värme/kyla, okänsligare än kopparspolar i alla fall. I vilket fall som helst så har piezoelement mycket snabbare till/från respons, man kan styra dom flera gånger on/off per insprutningstillfälle och på så sett få pilotinsprutningen elektroniskt. På mina med vanliga spolar kan man bara starta den en gång per insprutningstillfälle. För att få den sk. pilotinsprutningen så är spridaren mekaniskt ihopakommen så det blir per automatik med bara en strömsättning. Sen har jag kommit på att det finns en ganska stor tillslagsfördröjning på mina spridare, någonstans mellan 250-450 uS beroende på varm/kall och framförallt systemspänningen, dom är i princip dubbelt så snabba vid 14 volt som vid 11,5 volt, jag har testat mig fram...
Jag tror det är flera krav som driver fram dessa lösningar, tystgång, avgaskrav, förbrukning, kallstartsegenskaper, vridmomentskurvan, effektivitet.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Jonas Ryrfeldt

#1417 » 20:11:07, 05-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, se där......... Jag som trodde att tiden med så höga spänningar var förbi. Då har jag lärt mig något i dag också............ :thummar:

Med vänlig hälsning Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/

2 personer gillar det här inlägget.
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker

konso1985

#1418 » 20:35:55, 07-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Når Volvo kom med FH12 i 1993 var dysene drevet med 80V, så det er ikke noe nytt sådann.

Konrad, Norge
konso1985
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:25:25, 11-04-2012
Ort: Sør-Trøndelag/Nord-Trøndelag
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo BM T650 og Volvo lastvagnar

Janson1 (trådstartaren)

#1419 » 22:30:29, 11-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har nu (nästan) införskaffat en till pumpdysedieselmotor från VW. Den är några år nyare och har ev ett annat tandhjul (60-2 tänder) och då blir det ett nytt program till ECU:n… med interupt, det blir nödvändigt! Detta blir nog mitt enda sätt att orka få till interuptbaserat program, att skaffa en motor som gör att jag blir tvungen... I mitten eller slutet av maj lär den dyka upp. Jag börjar redan vänta...

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Göran Ekman

#1420 » 22:38:51, 11-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och den motorn kommer att monteras i en Suzuki?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

AN

#1421 » 22:48:16, 11-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Jag har nu (nästan) införskaffat en till pumpdysedieselmotor från VW. Den är några år nyare och har ev ett annat tandhjul (60-2 tänder) och då blir det ett nytt program till ECU:n… med interupt, det blir nödvändigt! Detta blir nog mitt enda sätt att orka få till interuptbaserat program, att skaffa en motor som gör att jag blir tvungen... I mitten eller slutet av maj lär den dyka upp. Jag börjar redan vänta...


Denna har piezoelement då? Eller finns är det bara common rail som har piezo?
Interuptbaserat? Går detta att förklara lite enkelt på ett par rader? :klia: :smile:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Towil

#1422 » 23:08:51, 11-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

MCU val?
Kollde lite på den färdiga koden. Det mesta är ju standard C kod inte mycket arduinio. Är när du läser av och sätter pinnar som skiljer
Så att byta till nyare 32bit MCU borde inte var något jätte problem.
ARM har ju i stort sett intererrupt på alla pinnar, flera UART, I2C,SPI, hög av timers, ADC med högre upplösning, vissa har äkta DAC och FPU.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Janson1 (trådstartaren)

#1423 » 23:19:19, 11-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det är frågan om den har piezoelement eller ej, jag tror den har traditionella elektromagnetiska spridare? Hamna i en Suzuki, ja det kanske vore nåt...
AN: Att förklara enkelt på ett par rader lär bli svårt men ett försök i alla fall...
Nu så räknar jag tänder tills tand 15 eller om det är 16 detekteras, då går jag in i en insprutningsloop där jag först har räknat ut fördröjningen innan insprutning, och sen räknat ut insprutningstid. När detta är gjort så återgår jag till att räkna vidare på tänder, men flera tänder har passerat under tiden jag är i insprutningsläget och dom håller jag inte koll på i dag då det inte på något sätt behövs, efter ett halvt varv resetas 1-28 räknaren och den börjar om på nästa halvvarv osv. Om jag nu skaffar en motor som har typ samma tandhjul men bara en lucka per varv (60-2 tänder) så blir jag helt plötsligt tvungen att hålla reda på tänder även under insprutningsfasen, den varar en till fem tänder beroende på varvtal och belastning. Annars kan jag omöjligt veta när varvets andra insprutning skall börja/sluta. Så om jag alltid räknar tänderna slaviskt (interruptbaserat) så vet jag i alla motorlägen var på varvet jag befinner mig och det blir tvunget med det nya tandhjulet...

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Ulf

#1424 » 23:25:27, 11-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

@AN, interrupt betyder avbrott.
Programmet ligger och snurrar i en loop. I uppstarten av programmet är det koda så att tex pinne 13 är en ingång och reagerar på ett avbrott.
Nu händer något på pinne 13 och cpu:n avbryter och sparar undan var den är i loopen. Nu hoppar den in i avbrottsrutinen (eller funtionen) och börjar köra den koden tills den är klar, då hoppar den tillbaks där den var i loopen.
Avbrottsrutinerna bör vara så minimalistiska det bara går. Tex sätta en flagga att pinne 13 var påverkad. Sedan får loopen reagera på den flaggan och vidta åtgärder.

Enkelt förklarat. Det finns flera olika sorters interrupt, bla från timers.
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Janson1 (trådstartaren)

#1425 » 23:27:21, 11-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil: Jag har redan provat (fuskat) lite med 32-bitars processor men jag lyckas inget vidare... Jag är övertygad om att jag kan klämma ut betydligt mer ur Atmega328 kretsen när jag lärt mig använda interrupt. Jag är liksom inkörd på typen nu och mina mönsterkort är för just NANO-modulen, och där benen inte räcker till så har jag gjort en NANO-MEGA-modul med NANO:s fotprint, 50-60 I/O varav 16 analoga input.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se