I dag dammades dieselmotorn av och startades upp, den startade direkt men gick illa tills luften var ur bränslesystemet, under tiden avnjöts en garageöl. Den haltar lite och jag tror det beror på att spridarna är mekaniskt lite olika snabba. Jag har gjort individuell justering per spridare för detta, och jag känner på mig att 4:an är senare än dom andra, både vid tidprovningen av spridarna och även avgasröret är kallare på 4:an. Nu i morgon skall det bli en ny kallstart och sen skall jag prova mitt nyaste program i ordningen, den har via potar variabel insprutningsbörjan, en pot för lågvarv och en för högvarv. Sen är det bara att läsa av via Serial.printfunktionen vilket som blir rätt värde att programmera in. Nu har jag ju gjort ECU:n med dubbla NANO och en switch så man kan köra olika program på ECU A och ECU B och sen avgöra vilket som fungerar bäst hela tiden.
https://sites.google.com/site/vagecumap ... aps-part-2 är en sida som behandlar trimning av just denna dieselmotor. Det står mycket matnyttigt och dessutom pedagogiskt förklarat men... Jag tror dom har fel på insprutningstid och dom nämner inte tändfördröjningen överhuvud taget, det är ju den snabbgående dieselmotorns gissel. (har varit i alla fall) Dom menar på att soppan skall vara insprutad och klar på ÖDP i alla lägen och mängden avgör hur långt innan man skall börja insprutningen. Jag märker på min motor att jag måste börja 10-12 grader före ÖDP och sen är spridaren igång ca 2-3 grader på tomgång, annars ryker den vitt... Så är det någon som orkar titta så vore jag tacksam! Jag är inte så bra på engelska heller så jag kan ha missuppfattat en del.