Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Arduinoprogrammering mm

72 inlägg • Sida 1 av 5
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Janson1 (trådstartaren)

#1 » 21:55:22, 17-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja som nybliven ägare av en Arduino Uno och en bok om hur man får till det från Kjell&Co
så började jag glad i hågen att läsa och programmera (försöka), så fort jag gjorde nåt litet skitfel eller så, då slog det bak ut direkt. Jag skaffade utvecklingskitet bara enkom för att få till en styrning till en dieselmotor men upptäckte ganska snart att den här prylen går att ha till mycket annat såsom driva lysdioder, displayer, jag lyckades bygga en frekvensräknare ganska snabbt som går upp till ca 16 Mhz. Nu fick jag hem en pekskärm som jag skall försöka få liv i....
Men till sist så faller jag tillbaka till ECU dieslmotorprogrammeringen, det primära.
Nu, ni andra som håller på med Arduino eller PIC processorer, vad programmerar ni och hur blir resultaten?
En bild på prylarna kan ju vara på sin plats.
Bild

6 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



Towil

#2 » 23:31:54, 17-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:En bild på prylarna kan ju vara på sin plats.

Fasen, måste fixa större skrivbord. :lmao:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Janson1 (trådstartaren)

#3 » 23:38:11, 17-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag använder golvet som avlastningsyta när skrivbordet blir överfullt.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Baron3D

#4 » 00:27:52, 18-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har jobbat med 6800, Z80, 68000, 68HC11, PIC16 - 32.

Tar med ett privat projekt.
Här kommer första projektet med PIC18. PIC-scope.
Började helt från början. Först en liten programmerare som anslöts till COM-porten(på PC). (nere till höger)
Sedan ett PC-program för att kunna programmera och överföra data till och från. Programmerat i Borland Builder.
Använde Eagle kretskortsprogram för kretskorten.
Och skrev PIC18 programmet med hjälp av MPLAB och C18.
Låda och strömförsörjning från Biltema.


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Baron3D
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:17:36, 15-12-2013
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

AN

#5 » 13:17:06, 18-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte du kittet, med bok och komponenter från Kjell & Co?
Rekommenderar du det? Skulle också vilja lära mej att programmera. Har lite arduino-grejor och en engelsk bok, så jag har testat lite för några år sedan, men sen kom annat emellan.
Är det bra att starta med Arduino som nybörjare?
Då jag inte har någon direkt erfarenhet av programmering kommer lite basic frågor:
Har man nytta av Arduino programmering om man, vill lära sej programmera andra språk,eller skiljer det så mycket att man måste lära sej helt från grunden om man vill programmera annat?
Har Arduino ett eget språk/kod?
Säger man språk eller kod, eller vad är rätta namnet?
Vilka är de vanligaste språken/koderna?
Finns det olika miljöer för samma språk att programmera i? Som att man kan skriva text i Word ellen Notepad, se på filmklipp VLC eller mediaplayer?

// AN
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Janson1 (trådstartaren)

#6 » 17:28:17, 18-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN: om du har ett "kit" så räcker det att köpa boken, om man kan lite om programmering så är boken hyfsat bra men är man helt grön som jag är/va då blir det bara halvbegripligt... Sen så är det jättemånga sidor med bara ellära och ohms lag som jag tycker tar upp onödigt mycket från själva programmeringen. Jag tror Arduino är en bra nybörjargrej. Arduino verkar ha ett förenklat programmeringsspråk men den klarar C+ programmering också, tror jag. Jag tror vidare att man har stor nytta av att kunna programmera då man får in ett visst tänk inför problemen, detta lite oavsett programmeringsspråk. I Arduinovärlden kallas det för sketch den filen som blir av sitt alster.
Det här med miljöer finns det många av, jag har en gratismiljö som är hämtad direkt från www.arduino.cc och det är den som Kjells bok behandlar.
Nu är ju jag ny och grön på detta så det finns säkert mycket bättre svar från andra.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Hansborg

#7 » 19:55:08, 18-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här finnes en svenskspråkig guidning http://www.lawicel.se/blog/about/arduino-kom-igang-2/

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Janson1 (trådstartaren)

#8 » 22:17:04, 18-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja Hansborg, en bra sida!
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Towil

#9 » 22:17:23, 18-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Arduino är för de som vill styra elektronik. Så man behöver även kunskaper i elektronik för att man skall kunna få full utdelning.

Programmering är något universellt kan man säga. Är som att prata, som är att ge ljud ifrån sig. Hur man sedan kombinerar dessa ljud som bildar ett språk. Är nästan samma med programmering kan man hur man styr en CPU så är principen den samma för alla olika progameringsspråk. Själva språket är regler hur man skriver så att det automatiskt kan översättas till något CPU’n förstår.
Det finns en uppsjö av olika programmeringsspråk att välja på beroende på vilka problem man skall lösa. Ibland behöver man styra enskilda pinnar på en cpu en annan gång kanske man skall skapa 100 användarkonton på en server. Så beroende på vilken nivå man befinner sig så behövs olika verktyg för att lösa uppgiften.

Arduino programmeras i en variant av C++. C++ kommer ur C som är ett språk som inte är så nybörjavänligt tyvärr.

Man kan säga att man lär sig programmera en gång men man får lära sig olika språk beroende på vad man skall syssla med och vad som är populärt för tillfället.

Själva koden består av text som skriver i en lämplig editor. Denna text översätts sedan av ett datorprogram som kallas kompilator. För att man inte skall behöva göra allt detta manuellt har man oftast en utvecklingsmiljö (IDE) som sköter bakgrundsjobbet.
Det finns massor av mer eller mindre avancerade IDE att använda beroende på språk och vilken hårda vara man kör på och programmerar till.

Program språk och IDE görs av och används av programmerare där av att det finns massor att välja på. En del är gratis, en del kostar pengar.

Hade du inga problem i skolan att räkna med bokstäver i matematiken så fixar du det. För i grunden är det matematik och logisk problemlösning.

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Ulf

#10 » 18:09:27, 19-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

På barnkanalen har det gått ett program om programmering för barn.
Ruskigt pedagogiskt! Riktigt bra för en nybörjare oavsett ålder!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Wizzman

#11 » 23:34:50, 19-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Följer tråden med stort intresse! Har fått upp ögonen för arduino på sista tiden och har varit nära att beställa flera gånger, men kan inte riktigt bestämma mig om jag ska köpa ett dyrare kit i Sverige med bättre instruktioner eller ett billigare kit med mer prylar på ebay.

Kan lite grundläggande elektronik och jobbar med programmering så den biten borde gå bra att lära sig även om språken jag jobbar med är något helt annat (betydligt äldre).


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Towil

#12 » 23:59:51, 19-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte fel att ha en original UNO som referens. Det har jag om det bråkar, så kan man kolla om det funkar på den.

På ebay finns det mycket med pirat chip så se upp.

Härifrån kan få det mesta man behöver i postlådan för 29kr dagen efter.
http://www.electrokit.com/arduino.c576

Skall man ha lite mera så är oftast http://www.tme.eu/se/ i Polen billigare på lösa komponenter.

Skall man sedan göra lite antal olika projekt så blir det dyrt att köpa färdiga kort. Jag köper lösa atmega328p chip som kostar runt 35-40kr och programmerar dem med en AVR Dragon programmerare/hårdvarudebugger.
http://www.electrokit.com/avr-dragon-de ... rare.44225
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

QV_

#13 » 09:27:20, 20-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil skrev:Det är inte fel att ha en original UNO som referens.


Nu har jag ingen koll på vad UNO är men jag fick lust att göra ett projekt förra året (men som tyvärr inte är påbörjat) och valde då Raspberry Pi istället för Arduino. Varför vet jag inte, det vart så.

Vad är skillnaden praktiskt mellan dessa två system?

/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Towil

#14 » 09:46:15, 20-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Raspberry Pi är en vanlig dator som kör Linux.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Aqualize

#15 » 02:30:49, 08-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevligt med fler Arduinointresserade!

Gällande programmering, ja det heter programmeringsspråk. Man skriver kod med det. Som om progammeringsspråket är en viss mall/praxis för hur man skriver ett recept och koden är hur man bakar/lagar maten.

Jag skulle inte rekommenderade arduino för en som bara vill lära sig programmera för persondatorer/mobiler etc. Det finns enklare språk (man får mer gjort) för det. Vill istället påverka verkliga världen, speciellt via elektroniska saker och att det inte kräver så mycket beräkningskraft, ja då är det en väldigt bra början.
Möjligen är en Raspberry Pi med rätt saker enklare, finns nog någon bindning så man kan använda python för att styra I/O-stiften. Annars verkar Wiring Pi finnas. Arduinomiljön bygger på Wiring så jag antar man rör sig åt samma håll med C++ där. Men jag har inte testat något sådant här.
En klar skillnad med arduinon är att den (de flesta varianterna) har analog ingång. Du kan läsa av en spänningsnivå och t.ex. använda en vridpotentiometer. Raspberry Pi har inte det, då måste det till något BoB (Break out Board - litet kretskort som ansluts med en kabel) tror jag.
Sen tycker jag Raspberry Pi är lite overkill. Du har en rätt så komplett linuxmiljö (om man kör Raspbian) som man kanske vill köra uppdateringar på osv, se till att program autostartar osv. Arduino är rakt på - bara skriva kod och det körs. Inget filsystem osv.

Det man programmerar Arduino med är väl i princip C++ och att det har en god uppsättning bibliotek (färdiga funktioner för typiska användningar, och i Arduinos fall - elektronik). Det kanske är utdaterat men det har åtminstone varit så att Arduinos bibliotek har lite si och så med prestanda. digitalWrite för att slå på eller av en utgång. I ett test var det 28 gånger långsammare än att flippa en bit för det. Så ska man kräma ut maximalt ur de enklara kretsarna får man till och kanske överge standardbiblioteken och läsa på hur man gör det på lägre nivå.
Senast redigerad av Aqualize 02:32:43, 08-01-2017, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se