Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Arduinoprogrammering mm

72 inlägg • Sida 3 av 5
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

jpd

#31 » 23:48:13, 08-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lågnivå är ju inte samma som realtid. Att blinka med lite dioder klarar både RPi och arduino.

Att prata nätverk och mer högnivågrejer bör bli enklare med en Rpi.
Att få in en SFP i RPi verkar däremot jobbigt - en medieomvandlare mellan i varje ände kanske?
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10



QV_

#32 » 23:53:24, 08-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

För rödljuslaser blir det nog en MosFet eller liknande.
När det är dags...
För i första svängen blir det en LED. Måste ju göra praktiska prov att det fungerar som tänkt i verkligheten också innan man plöjer ner några tusen i komponenter
Bild
Eftersom jag inte har någon ordning detta år (och förra) så vart det ett "komplett kitt" för att testa men jag har inte gjort rätt piro ännu.

/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_

#33 » 23:56:18, 08-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja SFP blir via konverter om jag inte får för mig att köra ett eget protokoll..... För SFP kan man köra "manuellt" men då åker ju möjligheten till tal och video, för så bra på programering vill jag inte bli.

/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_

#34 » 23:57:38, 08-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

blinken på LED är inte tidskritiskt utan mera i 1/2 sekund som snabbast.

/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Ulf

#35 » 10:14:34, 09-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:
Ulf skrev:På barnkanalen har det gått ett program om programmering för barn.
Ruskigt pedagogiskt! Riktigt bra för en nybörjare oavsett ålder!


Vad heter detta?

Programmera mera.

Ger faktiskt en bra basförståelse utan att gräva ner sig i något språk, iaf de avsnitt jag har sett.
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Aqualize

#36 » 13:21:05, 09-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil skrev:Så detta

Note that this module is unsuitable for real-time or timing critical applications. This is because you can not predict when Python will be busy garbage collecting. It also runs under the Linux kernel which is not suitable for real time applications - it is multitasking O/S and another process may be given priority over the CPU, causing jitter in your program. If you are after true real-time performance and predictability, buy yourself an Arduino http://www.arduino.cc !

Note that the current release does not support SPI, I2C, hardware PWM or serial functionality on the RPi yet. This is planned for the near future - watch this space! One-wire functionality is also planned.


Verkar inte vara lämpat för något lågnivå pill.

Nej det där låter ju inte bra. Men är det någon gammal info tro, eller att det inte ingår i grund-releasen? Googlade och för python verkar det finnas en modul spidev, https://github.com/doceme/py-spidev
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

Towil

#37 » 14:23:42, 09-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är väl som allt inom programmering det finns många att välja på.
Sedan så finns det olika versioner av pyton, 2 och 3 som tydligen inte är så kompatibla med varandra.
Så det gäller att hålla kolla på vilken version det funkar med.
Har inte kört python själv så jag har ingen större koll på miljön.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Aqualize

#38 » 00:02:26, 12-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sant, tycker det på linux verkar vara vanligt/standard bland distributioner att ha python länkat till python 2-serien och man får skriva python3 för att få 3-serien.
Kollade för spidev koden och det finns indikationer på att det är gjort för att fungera med både 2:an och 3:an. Men jag har ju inte testat att utveckla med det.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

Ulf

#39 » 15:13:10, 12-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bland alla språk jag pillat med så är nog Python just pyton...
Det går, men jag blir inte riktigt klok på det.
Det är nästan i klass med Erlang...
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

igelkottar

#40 » 17:02:25, 12-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ulf skrev:Bland alla språk jag pillat med så är nog Python just pyton...


Försök inte slingra dig nu. :vissla: :skratta3: :djaevul: :shake_hands: :coffee:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Goran2000

#41 » 01:19:49, 13-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan ju styra hur många grejor som helst med min lilla manick
så jag ska bygga om min Carson Linde-truck till Arduino-kontroll.
Har utökat programvaran i boxen för att se hur det ser ut.

Goran2000
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:41:42, 07-02-2012
Ort: Alingsås
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Takeuchi TB035

Bengt Erik Eriksson

#42 » 01:44:03, 13-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

har någon lust att titta in här och berätta för mig vad som menas med cykelpedal?
arduino trubbel
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

S-A

#43 » 08:57:55, 13-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aqualize skrev:[*]Spelkontroll till datorn - Det här är det senaste projektet. Efter att jag upptäckte ett projekt där man kan flasha om ATmega16U2-kretsen, den som har USB och skickar vidare till 328-eller 2560kretsen (arduino mega) till att inte vara så dum utan agera som bl.a. spelkontroller enligt Windows så tog ett projekt fart. Jag har börjat köra Farming Simulator 17 och testade min billiga ratt och pedaler - fungerade väldigt dåligt med en racingratt som inte tillåter mycket styrutslag och återfjädrar väldigt snabbt. Projektstatus är att jag har en vridpot av bättre kvalité (några hundralappar) som går 3 varv. Den ska anslutas mot ratten som är från en åkgräsklippare och dess rattstång. Vidare har jag köpt MDF-skiva som jag sågar ut en spelkontroll av där jag ska arkadspelsknappar att trycka ner för olika funktioner och bäst - minijoysticks. Nu ska frontlastaren - och framför allt Ponsee skördaren, bli lättstyrda. Det är sådan här modell JH-D400X-R4 4-axis joystick. Tyvärr verkar det som axel 3 och 4 är samma men kopplas om med brytaren på toppen. Trodde undre och övre delen av knoppen kunde vridas var för sig. Förutom det fysiska så finns det ett hinder med - spelet kan inte använda den "joystick" som min arduino mega 2560 blir när den är omflashad. Det fungerar i Windows, inställningar, i inställningsmenyn och även i Farming Simulator 2013 (fullt ut) men inte in-game i spelet. Har lagt in buggrapport på det. Verkar finnas en annan lite äldre firmware att flasha om med, ska se om det ger effekt.[/list]



Prosjekt-tråd? :eat: :eat:

1 person gillar det här inlägget.
S-A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:53:52, 20-03-2011
Ort: Østlandet
Norge
Maskintyp: Traktor

Aqualize

#44 » 11:22:39, 13-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

S-A skrev:
Aqualize skrev:[*]Spelkontroll till datorn - Det här är det senaste projektet. Efter att jag upptäckte ett projekt där man kan flasha om ATmega16U2-kretsen, den som har USB och skickar vidare till 328-eller 2560kretsen (arduino mega) till att inte vara så dum utan agera som bl.a. spelkontroller enligt Windows så tog ett projekt fart. Jag har börjat köra Farming Simulator 17 och testade min billiga ratt och pedaler - fungerade väldigt dåligt med en racingratt som inte tillåter mycket styrutslag och återfjädrar väldigt snabbt. Projektstatus är att jag har en vridpot av bättre kvalité (några hundralappar) som går 3 varv. Den ska anslutas mot ratten som är från en åkgräsklippare och dess rattstång. Vidare har jag köpt MDF-skiva som jag sågar ut en spelkontroll av där jag ska arkadspelsknappar att trycka ner för olika funktioner och bäst - minijoysticks. Nu ska frontlastaren - och framför allt Ponsee skördaren, bli lättstyrda. Det är sådan här modell JH-D400X-R4 4-axis joystick. Tyvärr verkar det som axel 3 och 4 är samma men kopplas om med brytaren på toppen. Trodde undre och övre delen av knoppen kunde vridas var för sig. Förutom det fysiska så finns det ett hinder med - spelet kan inte använda den "joystick" som min arduino mega 2560 blir när den är omflashad. Det fungerar i Windows, inställningar, i inställningsmenyn och även i Farming Simulator 2013 (fullt ut) men inte in-game i spelet. Har lagt in buggrapport på det. Verkar finnas en annan lite äldre firmware att flasha om med, ska se om det ger effekt.[/list]



Prosjekt-tråd? :eat: :eat:

Dröjer nog några veckor innan jag kan visa något då byggandet sker hos föräldrarnas ställe. Kan väl visa en bild på testkontrollen jag kopplade ihop för att kolla om spelkontrollen fungerade i spelet (vilket det inte gjorde, och de verkar inte börjat arbeta med buggrapporten).
Det ska som sagt använda en mega (eller mega-kompatibel) men för testsyftet verkar jag använt en UNO. Viktigare att USB-kretsen dels är Atmega och minst 16U2 (Mega 1280 har t.ex. 8U2).

Bild
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

Aqualize

#45 » 00:01:40, 14-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådär! Nu har maskinistens bilduppladdning hoppat igång. Ser att direktlänken till bilden ovan inte fungerar.
Jag får också tillägga att jag är lite blind och inte såg att jag visste hade använt en mega i testsyftet, lurades lite av storleken på spelkontrollsskölden.
Bild
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se