Hej på er. Jag hittade nyss den här tråden.
Kul med fler intresserade av arduinos och Farming Simulator. Jag har kört Farming Simulator 2015 och 2017 en hel del. I FS 2015 var jag tvungen att konfigurera mina joysticks 'under huven' på simulatorn för att in-game kunde den inte hantera fler än en HID-enhet åt gången även fast spelmotorn klarade detta galant.
Det kan finnas kvar vissa sådana inkompatibiliteter även i FS2017 så därför har jag tips jag kan ge på vad som går att göra åt det utifall att.
För övrigt så kör jag Logitech Attack3-spakar och en äldre racing-ratt där jag främst använder pedalerna för gas och broms.
Jag har funderat på att framöver göra någon arduino-utrustning kring dessa för att då kunna lägga in fler knappar i spakarna samt att ha
dubbelverkande pedaler för t.ex. larvstyrning av grävmaskin.
Jag har inte hittat några sådana pedaler färdiga förutom dyra roder-kontroller för flygsimulatorer så därför funderar jag på att göra något eget.
Vad jag dock inte förstår i FS över lag är att deras
styrning av hydraulkranar med mus och tangentbord är gjorda så som de har gjort med fyra knappar som ska styra två funktioner och sen ha kombination
av switch-knappar (Ctrl + shift) för att byta styrgrupp.
De borde helt klart ha gjort så att de använder 12 knappar och gör funktionerna i samma upplägg som gamla traditionella sexspakkonfigurationen enligt RTG-standard.
Eftersom detta inte är gjort direkt i spelet så finns tyvärr inte möjligheten att ha 12 knappar 'lediga' för att åstadkomma detta utan att ändra om hela mappningen av tangentbordet i spelet,
vilket jag inte har idas göra.
Men som sagt kul med fler intresserade av detta.
Jag funderar också att möta verkligheten lite mer genom att ta in en arduino i min äldre minigrävare och låta den sköta kontroll av lite extra hydraulik och annat.
Jag kan inte annat än säga att jag är hyfsat sugen på att göra något positioneringssystem med lägesgivare för hydraulcylindrarna så jag kan göra en enklare form av scanlaserutrustning.