Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Arduinoprogrammering mm

72 inlägg • Sida 2 av 5
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Aqualize

#16 » 02:32:13, 08-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

För mig började det väl för en runt 4 år sen tror jag. Det blev en massa inköp på ebay med arduinokloner (men har flera original, bland annat oanvänd zero) och shields etc. Har några olika sortimentlådor med prylar att plocka med.
Har väl inte varit så jätteaktivt men lite projekt har det blivit:
  • Arduinodriven Sverigekarta (lysdioder) - Fick sponsring av material på jobbet för att lysa upp en karta som visar var vi har kunder i Sverige. Det satt små nålar för anslagstavlor men de syndes först när man kom ca. 1 meter nära. Det har blivit lysdioder (3mm cylindriska röda) som kan styras individuellt. Jag har en Arduino Yún - det är i princip en Arduino Uno (mja, Leonardo) tillsammans med en linuxdator på ett och samma kort. Trådat och trådlöst nätverk har det. Linuxdatorn är (och kör en variant av) i paritet med wifi-hemmarouters som kom för ett antal år sedan (typ Linksys WRT54GL). Så det är bara terminalanslutning till den, raspberry pi är flera gånger kraftigare. Det roliga med detta - och det har inte slutförts än - att jag ska kunna programmera en webbsida som fungerar i mobiltelefonen och man kan tända och släcka dioder. Man kan t.ex. låta den tända upp alla kunder som har en viss variant av programmet. Det är väl runt 80 lysdioder och 4 st sådana här kort för att förenkla styrningen: https://www.adafruit.com/products/1429 Obs! Står att man kan koppla dem i serie, i princip hur många som helst (arduinons minne skulle ta slut först). Tog ett tag innan jag upptäckte att störningar eller vad nu för problem jag hade gjorde att detta inte gick. Modifierade programbiblioteket lite och nu är alla inkopplade direkt till arduinon.
  • IR-mottagare/sändare till TV:n - Farsan är en gammal gubbe (ja så är det) och hör sämre samt att lära honom att hantera en ny fjärrkontroll är väl stört omöjligt. Köpte en pelarhögtalare som står närmre hans TV-plats (för TV:n har bakåtriktad högtalare, lät i hela huset när han tittade på TV tidigare) men den sablans TV:n reglerar ju ljudet ENDAST på dess inbyggda högtalare när man använder fjärrkontrollen. Ljudutgången måste man in i någon meny för att justera. Lösningen har blivit en liten Teensy (ett kort som går att programmera i arduinomiljön) som har en IR-mottgare och två sändare. Med ett bibliotek för fjärrkontroller så klarar den av on/off, mute och volym upp och ner. Volymen på TV:n är neddragen helt och när han höjer volymen snappar den upp meddelandet på TV-fjärrkontrollens protokoll och sänder istället en sådant signal till högtalaren. Och skickar två "knapptryck" för att sänka volymen på TV:n så den hålls ner. En praktisk lösning på ett problem.
  • Hastighetsautomatik på åkgräsklipparen - Påbörjade en styrning av hydrostaten på åkgräsklipparen m.h.a. en linjärt ställdon med feedback. Det kom väl aldrig till programmeringsstadiet men det blev en fin låda byggd samt 7-segmentdisplay. Tänkt att man med en vridpot (med fasta lägen) skulle reglera hastigheten istället för med högerpedalen. Hade tänkt en "stopp"knapp där man på en bil har tutan som skulle fungera när man ska göra små förflyttningar. Hydrostaten är ju inte konstant, i utförslut drar det ju iväg snabbare än uppför så med magneter och hallsensorer (tror jag att jag köpte) skulle mäta hastigheten för varje bakhjul och på så vis kompensera. Nu försvann behovet av att bygga klart detta så bidde inget mer (finns ju annat att ta tag i). Jag hade använt en Sparkfun pro micro
  • Styrning av backkamera i lastaren på traktorn - jag har en kamera monterad på en elservomotor (som jag i dagarna nog bröt sönder när jag testade att rucka på den när det var kallt - för byta till ny). Det gör att jag kan rikta denna kamera fullt upp samt fullt ner och allt där i mellan för att enklare se lasten. Projektet sitter i en liten fin låda med säkringshållare utåt och switchad spänningsregulator så det är jämn och fin spänning på 5v taget från traktorns elsystem. Egentligen använde jag en kinavariant som ser likadan ut (10-pack för runt 100 kr) men jag var dum när jag kopplade så den gick sönder - hade inte de andra tillgängliga så fick bli köp hos Kjell. Använder en Arduino nano-klon (tror det var ett pris på runt 30 kr st.) samt något väldigt bra - ett kort man sätter ner dess stift i och har skruvkopplingsblock (som sockerbitar) ut. Mycket enkelt att dra kablar vidare då. Att den är gjord för att kunna tas lös var för att att kunna ta med in och programmera. Men för att snabbt få resultat försökte jag förra vintern programmera den med laptopen med i traktorn. Hade inte satt på kupévärmare. Kan meddela att förmåga att skriva kod minskar när det är minusgrader! Vad projektet gör är att läsa av en skjutpot och försöka ställa elservon efter det. Tyvärr har det blivit en logaritmisk skjutpot så det matchar inte så bra. Behöver nog byta det och låta arduinon mjuka ut positionen ännu mer. Det kan bli att kameran hackar lite uppåt och neråt när man vill ha den still.
  • Spelkontroll till datorn - Det här är det senaste projektet. Efter att jag upptäckte ett projekt där man kan flasha om ATmega16U2-kretsen, den som har USB och skickar vidare till 328-eller 2560kretsen (arduino mega) till att inte vara så dum utan agera som bl.a. spelkontroller enligt Windows så tog ett projekt fart. Jag har börjat köra Farming Simulator 17 och testade min billiga ratt och pedaler - fungerade väldigt dåligt med en racingratt som inte tillåter mycket styrutslag och återfjädrar väldigt snabbt. Projektstatus är att jag har en vridpot av bättre kvalité (några hundralappar) som går 3 varv. Den ska anslutas mot ratten som är från en åkgräsklippare och dess rattstång. Vidare har jag köpt MDF-skiva som jag sågar ut en spelkontroll av där jag ska arkadspelsknappar att trycka ner för olika funktioner och bäst - minijoysticks. Nu ska frontlastaren - och framför allt Ponsee skördaren, bli lättstyrda. Det är sådan här modell JH-D400X-R4 4-axis joystick. Tyvärr verkar det som axel 3 och 4 är samma men kopplas om med brytaren på toppen. Trodde undre och övre delen av knoppen kunde vridas var för sig. Förutom det fysiska så finns det ett hinder med - spelet kan inte använda den "joystick" som min arduino mega 2560 blir när den är omflashad. Det fungerar i Windows, inställningar, i inställningsmenyn och även i Farming Simulator 2013 (fullt ut) men inte in-game i spelet. Har lagt in buggrapport på det. Verkar finnas en annan lite äldre firmware att flasha om med, ska se om det ger effekt.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.



Aqualize

#17 » 02:39:46, 08-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visstja. Normala (för nybörjare och hobbyister) att programmera är i IDE:n från www.arduino.cc
Däremot är den väldigt fattig på funktioner för att vara IDE (den kan kompilera och ladda upp programmen så man får väl kalla det IDE ändå). Är man van programmerare för vanligare datorprogram är det i princip ett skämt. Kör man windows finns det dock bättring. http://www.visualmicro.com/ gör plugin till Visual Studio (även gratisvarianten, Community) så man kan programmera arduinon med bibliotek där i och ladda upp etc.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

Aqualize

#18 » 02:43:24, 08-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:
Towil skrev:Det är inte fel att ha en original UNO som referens.


Nu har jag ingen koll på vad UNO är men jag fick lust att göra ett projekt förra året (men som tyvärr inte är påbörjat) och valde då Raspberry Pi istället för Arduino. Varför vet jag inte, det vart så.

Vad är skillnaden praktiskt mellan dessa två system?

/Jan

Vad är det för projekt? Om det nu inte är påbörjat kanske vi får ge lite tips, jag tänkte på valet. Skulle det vara något som man verkligen gör enklare med Arduino så är det ju inte många hundra "i sjön" som gick till Raspberryn.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

joakim72

#19 » 13:10:38, 08-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att få många lysdioder styrda så skulle jag rekommendera ws2811 från adafruit, dessa kopplas i serie och adresseras enkelt med ex. färdig rutin i arduino.
Dessutom R,G,B!
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

AN

#20 » 13:25:45, 08-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ulf skrev:På barnkanalen har det gått ett program om programmering för barn.
Ruskigt pedagogiskt! Riktigt bra för en nybörjare oavsett ålder!


Vad heter detta?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

igelkottar

#21 » 14:30:56, 08-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det vara detta?
Bli en bra programmerare
Programmera mera
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Goran2000

#22 » 14:54:36, 08-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt nuvarande Arduino-projekt är en universal-transceiver som man kan styra det mesta med.
Har gjort en prototyp som enbart har RF och en liten touchscreen, bara för att se om principen funkar.
Köpt en Tamiya FH12 dragare som jag styr med sändaren.




3 personer gillar det här inlägget.
Goran2000
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:41:42, 07-02-2012
Ort: Alingsås
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Takeuchi TB035

QV_

#23 » 18:45:54, 08-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aqualize skrev:
QV_ skrev:men jag fick lust att göra ett projekt förra året (men som tyvärr inte är påbörjat) och valde då Raspberry Pi istället för Arduino. Varför vet jag inte, det vart så./Jan

Vad är det för projekt? Om det nu inte är påbörjat kanske vi får ge lite tips, jag tänkte på valet. Skulle det vara något som man verkligen gör enklare med Arduino så är det ju inte många hundra "i sjön" som gick till Raspberryn.


Nu har jag redan köpt två Raspberry Pi2B med 1 display och lite kringutrustning.
Men eftersom jag inte programerat på många år (senast var det Pascal och assambler, vilket kanske ger en hint om hur långt tillbaka det var) så är det mest viken tröskel som är lättats att kliva över när man skall börja programerar igen.

Projektet är att styra utrustning på andra sidan en fiberkabel.

I korthet så
Tänkte jag använda Ethernet SFP (1 fibers) för kommunikation mellan de två enheterna (master och slav)
uppgiften är att få 12 eller 24 LED att blinka efter önskemål
1 Alla lyser
2 Alla lyser men blinkar efter nummer (lång blink =10 kort blink =1) så man vet vilken det är.
3 stegar fram 1 LED itaget
4 Pratar med andra sidan
5 VIDEO från andra sidan
6 riktigt lyxit vore en robotarm på andra sidan :hurra: men det ligger mycket långt fram i så fall....

LED är inte LED utan rödljuslaser men det är "nästan samma"
Master har display, slav har det inte.
Så är det iallfall tänkt (i korthet)

/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Towil

#24 » 19:33:27, 08-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är väl Python script som är vanligast på den.
https://www.raspberrypi.org/documentation/usage/python/
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

QV_

#25 » 20:04:50, 08-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommer använda "standard" som då förhoppningsvis alla andra använder oavsett vilken modell det blir. Har även PIC programerare men det är ett större plock med den för denna typ av projekt. Kretskortsetsare, komplett lödstation (Weller) osv finns på lager men kommer ju inte fram förens maskinhallen blir byggd... Ser fram emot att få montera en varvräknare på svarven så att upplindningar av spolar blir lättare. Men just nu är det Långfärdsskridskor och SRT klättring på schemat. Focusera på en sak är inte riktigt min grej.....

/Jan
Har sålt av alla mopeder, motorcyklar, flipperspel, båtar, radiostyrda flygplan, övrigt radiostyrt innan rivningen av ladan (maskinhallens plats). Man måste få plats.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Aqualize

#26 » 22:03:39, 08-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

joakim72 skrev:För att få många lysdioder styrda så skulle jag rekommendera ws2811 från adafruit, dessa kopplas i serie och adresseras enkelt med ex. färdig rutin i arduino.
Dessutom R,G,B!

När jag började hade jag inte någon vidare koll på "neopixel" (är väl deras produktnamn) på sådana. Lite problem kanske formatet. Det är 3 mm och benen från lysdioden sticks igenom kartan för minsta möjliga avtryck.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

Aqualize

#27 » 22:13:01, 08-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil skrev:Är väl Python script som är vanligast på den.
https://www.raspberrypi.org/documentation/usage/python/

Det var först på nästa sida som lite GPIO nämndes.
Det där wiring pi gick jag in på hemsidan. Det blir väl väldigt likt arduino förutom utvecklingsmiljön
http://wiringpi.com/
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

Towil

#28 » 22:36:06, 08-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är Python det officiella som följer med och är installerat när du kör PI som en dator att programmera med.
https://pypi.python.org/pypi/RPi.GPIO

Man det kanske är skit. Har inte provat det själv.
Har en Pi liggandes men inte använt den till något vettigt.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Aqualize

#29 » 22:39:33, 08-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:
Aqualize skrev:
QV_ skrev:men jag fick lust att göra ett projekt förra året (men som tyvärr inte är påbörjat) och valde då Raspberry Pi istället för Arduino. Varför vet jag inte, det vart så./Jan

Vad är det för projekt? Om det nu inte är påbörjat kanske vi får ge lite tips, jag tänkte på valet. Skulle det vara något som man verkligen gör enklare med Arduino så är det ju inte många hundra "i sjön" som gick till Raspberryn.


Nu har jag redan köpt två Raspberry Pi2B med 1 display och lite kringutrustning.
Men eftersom jag inte programerat på många år (senast var det Pascal och assambler, vilket kanske ger en hint om hur långt tillbaka det var) så är det mest viken tröskel som är lättats att kliva över när man skall börja programerar igen.

Projektet är att styra utrustning på andra sidan en fiberkabel.

I korthet så
Tänkte jag använda Ethernet SFP (1 fibers) för kommunikation mellan de två enheterna (master och slav)
uppgiften är att få 12 eller 24 LED att blinka efter önskemål
1 Alla lyser
2 Alla lyser men blinkar efter nummer (lång blink =10 kort blink =1) så man vet vilken det är.
3 stegar fram 1 LED itaget
4 Pratar med andra sidan
5 VIDEO från andra sidan
6 riktigt lyxit vore en robotarm på andra sidan :hurra: men det ligger mycket långt fram i så fall....

LED är inte LED utan rödljuslaser men det är "nästan samma"
Master har display, slav har det inte.
Så är det iallfall tänkt (i korthet)

/Jan

Ja det kan bli lite jobbigt med arduino. "Pratar med andra sidan" (inte som att enheterna pratar utan walkie-talkie stil?) och video får man nog inte till. SFP antar jag du kommer ha någon adapter och tänkt använda vanliga nätverksgränssnittet. På arduino finns det sköldar för det men processorn är ju så begränsad att man kan väl (har jag för mig) hålla uppe 4 st TCP-anslutningar max i taget. Med Raspberry Pi får du ju hela nätverksdelen på köpet. Så här håller jag med, kör på Raspberry Pi.
Sedan har ju Raspberry Pi ett speciellt gränssnitt där man kan koppla in en kamera. Sådan torde vara väl stödd i programmeringen.

För att driva lasrarna räcker inte portarna till. Det BoB jag hade använt för lysdiodsprojektet borde gå att använda. Adafruit har dock ingen färdig kod för Raspberry Pi men väl arduinokoden som man kan se "hur det gör" samt om man använder WiringPi tippar jag på att det inte är allt för svårt att anpassa den.
ws2811, där varje Lysdiod (eller för dig, laser) får sin egen IC som opererar på en gemensam buss kanske också finns. Oftast verkar det vara färdiga LEDstrips dock när man googlar. joakim kanske har bättre koll där.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

Towil

#30 » 22:43:48, 08-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så detta

Note that this module is unsuitable for real-time or timing critical applications. This is because you can not predict when Python will be busy garbage collecting. It also runs under the Linux kernel which is not suitable for real time applications - it is multitasking O/S and another process may be given priority over the CPU, causing jitter in your program. If you are after true real-time performance and predictability, buy yourself an Arduino http://www.arduino.cc !

Note that the current release does not support SPI, I2C, hardware PWM or serial functionality on the RPi yet. This is planned for the near future - watch this space! One-wire functionality is also planned.


Verkar inte vara lämpat för något lågnivå pill.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se