Om batteriet inte orkar dra igång... då brukar det vara dags att byta ut det... Starthjälpen är nödlösning för att kunna komma iväg, men... med dåligt
batteri... ingen höjdare... kan bli stopp längs vägen... ("been there... done that..." se nedan BMW K11)
Inkoppling 24/7.
Finns uppsjö med olika varianter - tycke och smak.
Jag kör "riktig" batteriladdare för syrabatterier.
Timer. 1A eller därunder som "underhåll". Vid återställning av laddning har jag 4A, 6A och 8A
laddare som då får gå på sitt max enligt vad batteritillverkaren rekommenderar,... som jag högaktningsfullt inte förstår...
Urladdat batteri: 30min på, 15min av - fullt ös - då får jag snabbaste fyllningen och bästa av -syra- batterier.
AGM och GEL... de är en helt annan historie... så... jag gör samma sak med samma laddare till dem.
Vad som är rätt och vad som är fel?... inte en susning - de som förstår sig på kommer nu att banna mig!
Det verkar som om din fråga har 2 delar:
a) underhållsladdning / återställande efter användning/körning
b) för lite kräm (laddat ur sig) o behöver starthjälp.
Se'n är det en oklar underförstådd fråga(?) om att kunna ge starthjälp när batteri är dåligt ?
Beroende på hur din bil är konstruerad.
I min VW T4:a sitter en 4A laddare i ciggaretuttaget (fick tillverka "laddkabeln" själv) och en 4A (båda biltema snik för syrabatterier) på 24/7 med 0.7A. Tar strömmen från DEFA strömuttag som jag monterati fronten på bussen för att ha
ström in till laddare och kupé värmare. Kopplat så jag kan använda 3 faser (10A st),
motorvärmare, kupévärmare fram och kupévärmare bak.
Snabbt, lätt enkelt att plugga in.
VWns dubbla batterier gör att -skulle- startbatterier vara dåligt; fram med startkablarna, som jag tillverkade av
svart och orange svetskabel (mjuk ned till ca -25'C).
Falköping skriver du.
På MF 165 har du väl
hytt? Står den under tak eller är det i solskenet?
Klart du monterar en 50W-75W solpanel på taket på den, oavsett, o kopplar den så du alltid får extra ström till batteriet. "Många bäckar små".
Just startbatteri på
traktor har varit uppe i flera trådar - Magloman m.fl. har svarat utförligt varje gång. Sammanfattning: "traktor motorer kräver ofta starka batterier".
Jag föredrar dubbla batterier ss på i min buss av det skälet att båda brukar inte går sönder samtidigt. När det gäller traktorer ser jag att man rekommenderar MAX Ah storlek som går att montera och då så få batterier som möjligt.
Det är inte alls ovanligt att jag råkar ha laddat ur mc-batteri lagomt tills jag ska iväg... det brukar kosta mig ca 30-40min väntan på att min batterierna ska ha fått lagom med startström... Batterier mår -inte- bra av sådan "misshandel"...
Ta istället för vana att -alltid- koppla in en svag laddström när du parkerar. Strömuttag/cigarettändaruttag som är kopplat förbi elektroniken direkt till batteriet och säkrat med lagom stark
säkring är det absolut billigaste du kan komma.
- gammal batteriladdare hittar du i bytesbod/tippen/blocket/"bra att ha gömman"
- strömuttag finns på Biltema för några tior
-
säkringshållare finns där också för någon tia eller så
Tänk KISS: krångla inte till det!
När det gäller äkta starthjälp... då tycker jag du ska tänka om helt och hållet...
- Bilgenerator, gräsklipparmotor, bilbatteri. Liten, sådan där tung
vagn som du inte vill ha, på
hjul. Då får du -rätt- form av starthjälp, och du är helt oberoende av sladdar till "två hål i väggen".
[Allmänt] Motionsanläggning, Motionscykel, Testanläggning generator, el-verk, kalori drivet el-verkBehöver du batteriladdare med starthjälp, då är något verkligen galet fel!... Fixa -det- felet istället.
Start Batterier [Allmänt] Batterier allmänt.Här behövde jag laddare med starthjälp...
12V Generator, laddningsregulator, spänningsregulator dc_lindberg @ [Allmänt] Batterier allmänt....när motorn väl var igång... då gällde det att inte stänga av den... för då... behövdes starthjälp för att få igång den igen...