Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Rekommendation av starthjälp/powerbank till bilbatteri?

49 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

sailing (trådstartaren)

#31 » 14:33:07, 23-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:Sen beror det ju på vad det är för maskin och vad för slags batteri som monterats? En del tror verkligen på fullt allvar att små 60-70Ah batterier ledigt ska räcka till tyngre maskiner. Batterierna är ju så dyra så man snålar verkligen in och näe sååå stort behöver man väl inte ha som sitter original, helt onödigt tycker man. Två batterier original, det blir ju dubbelt så dyrt, näe vi tar ett bara och tejpar kablarna på andra sidan, det räcker. Och sen undrar man varför det aldrig fungerar............

En 105 ah från biltema.

Startade hjullastaren efter några veckor och det gick OK.

Skall tillägga att det handlar om en ca 7 ton hjullastare.
sailing
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:28:59, 15-05-2016
Ort: Stockholms Län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



henke100

#32 » 00:32:49, 11-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

sailing skrev:Hej!

Vad rekommenderar ni för starthjälp/powerbank till bilbatterier?

Har huvudsakligen använt startkablar från bilen till hjullastaren för väcka liv i den.

Eftersom vi har vår maskin ute oskyddad i kylan hos kunden, urladdas batteriet. Grannar kommer inte uppskatta att bilen gör oväsen när alla sover och jag ska förbereda mig för snöplogningen.

Har aldrig haft en sådan pryl och skulle uppskatta era synpunkter och erfarenheter av dessa enheter.

De 'är ok till lättstartade bilar men till en maskin som skulle kunna var trögstartad neej tack"

Köp riktiga batterier istället med bra kvalitet te.x http://sznajder.se/batteri-entreprenad- ... -skogsbruk
Där köper vi batterier till våra maskiner billiga bra kvalitet snabba leveranser

1 person gillar det här inlägget.
henke100
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:52:06, 10-11-2017
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T-serien

mr7

#33 » 13:09:17, 31-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Väcker upp denna tråden lite.
Jag har länge tänkt köpa en liten smidig batteriladdare med starthjälp som ansluts till 220V, jag har i dagsläget ingen laddare alls..
- Helst vill jag inte ha något stort åbäke på hjul då den kan behöva bäras en bit (ingen rullvänlig mark)
- Jag skulle vilja ha en laddare som kan lämna batteriet på laddning en längre tid.
- Det är väl ett plus om den klarar alla sorters batterier även om jag bara har vanliga 12v standardbatteri i dagsläget, inget är större än 72Ah (personbilar och MF 165)
- Helst maxpris 1500-2000kr exkl. m.

Jag har sett att i infotexten till vissa laddare står att de kan ladda inkopplade batteri, vad kan hända om man gör det med "vilken laddare som helst"?

Vad tror ni om denna?
denna har starthjälp på 100A, räcker det eller bör man ha mer ifall man råkar köpa någon större maskin i framtiden..?

https://www.telwin.com/en/prodotti/?id= ... rec=807576

Har hittat den för strax under 1500+m
mr7
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:48:32, 05-07-2013
Ort: Falköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 165

magloman

#34 » 14:25:39, 31-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såna där med ”starthjälp” är väldigt effektiva på att döda elektronik i bilar och maskiner.
Är ju säkrast att inte äga någon för då frestas man inte att använda det. Kan nog funka på många fordon men inte alla.

Köp nåt liknande ctek så dyr som budgeten tillåter.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

dc_lindberg

#35 » 15:02:35, 31-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

mr7 - imorgon finns inte uppgifter kvar om det du frågar om...
Ta som vana att ta dig besväret att bifoga info => då förstår man din fråga även i övermorgon...
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg

#36 » 15:29:33, 31-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om batteriet inte orkar dra igång... då brukar det vara dags att byta ut det... Starthjälpen är nödlösning för att kunna komma iväg, men... med dåligt batteri... ingen höjdare... kan bli stopp längs vägen... ("been there... done that..." se nedan BMW K11)

Inkoppling 24/7.
Finns uppsjö med olika varianter - tycke och smak.
Jag kör "riktig" batteriladdare för syrabatterier. Timer. 1A eller därunder som "underhåll". Vid återställning av laddning har jag 4A, 6A och 8A laddare som då får gå på sitt max enligt vad batteritillverkaren rekommenderar,... som jag högaktningsfullt inte förstår...
Urladdat batteri: 30min på, 15min av - fullt ös - då får jag snabbaste fyllningen och bästa av -syra- batterier.

AGM och GEL... de är en helt annan historie... så... jag gör samma sak med samma laddare till dem.

Vad som är rätt och vad som är fel?... inte en susning - de som förstår sig på kommer nu att banna mig!

Det verkar som om din fråga har 2 delar:
a) underhållsladdning / återställande efter användning/körning
b) för lite kräm (laddat ur sig) o behöver starthjälp.
Se'n är det en oklar underförstådd fråga(?) om att kunna ge starthjälp när batteri är dåligt ?

Beroende på hur din bil är konstruerad.
I min VW T4:a sitter en 4A laddare i ciggaretuttaget (fick tillverka "laddkabeln" själv) och en 4A (båda biltema snik för syrabatterier) på 24/7 med 0.7A. Tar strömmen från DEFA strömuttag som jag monterati fronten på bussen för att ha ström in till laddare och kupé värmare. Kopplat så jag kan använda 3 faser (10A st), motorvärmare, kupévärmare fram och kupévärmare bak.
Snabbt, lätt enkelt att plugga in.
VWns dubbla batterier gör att -skulle- startbatterier vara dåligt; fram med startkablarna, som jag tillverkade av svart och orange svetskabel (mjuk ned till ca -25'C).

Falköping skriver du.
På MF 165 har du väl hytt? Står den under tak eller är det i solskenet?
Klart du monterar en 50W-75W solpanel på taket på den, oavsett, o kopplar den så du alltid får extra ström till batteriet. "Många bäckar små".
Just startbatteri på traktor har varit uppe i flera trådar - Magloman m.fl. har svarat utförligt varje gång. Sammanfattning: "traktor motorer kräver ofta starka batterier".
Jag föredrar dubbla batterier ss på i min buss av det skälet att båda brukar inte går sönder samtidigt. När det gäller traktorer ser jag att man rekommenderar MAX Ah storlek som går att montera och då så få batterier som möjligt.

Det är inte alls ovanligt att jag råkar ha laddat ur mc-batteri lagomt tills jag ska iväg... det brukar kosta mig ca 30-40min väntan på att min batterierna ska ha fått lagom med startström... Batterier mår -inte- bra av sådan "misshandel"...
Ta istället för vana att -alltid- koppla in en svag laddström när du parkerar. Strömuttag/cigarettändaruttag som är kopplat förbi elektroniken direkt till batteriet och säkrat med lagom stark säkring är det absolut billigaste du kan komma.
- gammal batteriladdare hittar du i bytesbod/tippen/blocket/"bra att ha gömman"
- strömuttag finns på Biltema för några tior
- säkringshållare finns där också för någon tia eller så

Tänk KISS: krångla inte till det!

När det gäller äkta starthjälp... då tycker jag du ska tänka om helt och hållet...
- Bilgenerator, gräsklipparmotor, bilbatteri. Liten, sådan där tung vagn som du inte vill ha, på hjul. Då får du -rätt- form av starthjälp, och du är helt oberoende av sladdar till "två hål i väggen".
[Allmänt] Motionsanläggning, Motionscykel, Testanläggning generator, el-verk, kalori drivet el-verk
Behöver du batteriladdare med starthjälp, då är något verkligen galet fel!... Fixa -det- felet istället.

Start Batterier
[Allmänt] Batterier allmänt.

Här behövde jag laddare med starthjälp...
12V Generator, laddningsregulator, spänningsregulator
dc_lindberg @ [Allmänt] Batterier allmänt.
...när motorn väl var igång... då gällde det att inte stänga av den... för då... behövdes starthjälp för att få igång den igen...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

mr7

#37 » 18:08:14, 31-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var många antaganden i svaren..

Det är ytterst sällan det behövs starthjälp men det vanligaste är väl att barnen slagit på lampor och att fordonet blivit lämnat så ett tag.. Bilarna står vanligen så till att de måste bogseras ut för att starta med startkablar därav tanken på starthjälp, men som ni skriver så ska man väl inte använda starthjälp till bilen pga känslig elektronik så jag får väl fortsätta bogsera ut dem.. Min underförstådda fråga var väl snarare om 100A räcker för att starta en 165a, jag kanske har sökt dåligt för jag har inte hittat sådan info.

Jag har annars egentligen inga problem med att batteri laddar ur, och vanligen kör vi så frekvent med alla fordon att det inte skulle märkas anmat än om att det är dags att byta generator (vilket är ganskannyligen gjort på 165an) traktorn drar väl lite tjuvström men om jag slår av huvudströmbrytaren efter användning så går den igång nästa gång jag ska starta.
(Den står alltid under tak när den inte används, solcellsanläggning har jag på ladugårdstaket, inkopplad i onsdags..)

I nuläget är problemet traktorn varit under renovering ett tag, det fanns ström kvar i batteriet men det räckte inte länge när jag skulle lufta bränslesystemet så jag laddade hos grannen i natt och lånade en annan laddare nu..
Ett nytt batteri är givetvis inte fel, det har säkert tagit lite skada då traktorn inte varit igång (och laddat batteriet) på ett tag, men jag är inte säker på om det räcker för att lufta och få igång traktorn.

Att jag vill kunna ha batteriet en längre tid kanske inte är jättetydligt, men det handlar om minst en natt, men kanske en helg eller så ifall jag måste åka iväg och missar dra ur laddaren.
mr7
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:48:32, 05-07-2013
Ort: Falköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 165

Towil

#38 » 18:12:34, 31-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bästa att starta med är ett annat friskt batteri. Ingen risk för överspänning och den kan leverera ordentligt med ström.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

dc_lindberg

#39 » 18:40:10, 31-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

mr7 skrev:Det var många antaganden i svaren..

Det är ytterst sällan det behövs starthjälp men det vanligaste är väl att barnen slagit på lampor och att fordonet blivit lämnat så ett tag..

Bilarna står vanligen så till att de måste bogseras ut för att starta med startkablar därav tanken på starthjälp, men som ni skriver så ska man väl inte använda starthjälp till bilen pga känslig elektronik så jag får väl fortsätta bogsera ut dem..

Min underförstådda fråga var väl snarare om 100A räcker för att starta en 165a, jag kanske har sökt dåligt för jag har inte hittat sådan info.
(Den står alltid under tak när den inte används, solcellsanläggning har jag på ladugårdstaket, inkopplad i onsdags..)

Att jag vill kunna ha batteriet en längre tid kanske inte är jättetydligt, men det handlar om minst en natt, men kanske en helg eller så ifall jag måste åka iväg och missar dra ur laddaren.


Som man frågar får man svar...

1 - fordonen är "felparkerade"
Lösning:
a) parkera fordonen rätt (jag -får- säga så, för jag kan inte parkera mina på annat sätt än "fel" själv)
b) Dra fram el till där fordon står parkerade; en "laddningsstolpe"
c) Montera DEFA, Calix eller Biltema "el in i bil" (helt eller delar av motorvärmarsystem)
=> då finns el där du behöver ha den.

Problem.
- barn
Lösning:
- saknas... med tiden blir de äldre och... (tittar i spegeln o inser att inte F blir de förståndigare med ålder inte!...)
Lösning:
- det som kan slås på när tändningen är avstängd bör kopplas på annat batteri, ss på VW bussen... eller så får man ta sig an elsystemet och koppla om så att det inte går att aktivera med mindre än att tändningen är på, eller har använts för att aktivera en förbikopplande krets med relä-start (se åter igen VW buss).
- om inget av det går, så -måste- du ha en laddning med spänningsavkänning, ss Magloman redan svarat dig; och då blir det rätt dyrt... barn kostar... (f.ö. se mitt förslag om "bakväg" som en form av lösning).
- underhållsladdare finns som tillbehör till DEFA och Calix; kostar skjortan, men så är de gömda under motorhuven också.

Traktorn.
- Då fungerar inte "mikroladdning" från solceller på hytt taket; men den står alltid "varmt" vilket är en fördel.
Problem:
- kortslutningsströmmen. Den avgör vilket batteri som du minst måste ha.
På Avataren (BMWn till höger) sitter Opel Kadetts startmotor som original. Dvs 320A drar den. Det innebär att batteri bör kunna ge -minst- 300A i kortslutningström. Banner 53030 var det enda som fungerade hyfsat bra. Jag har bytt till Valeo startmotor. Den använder en planetväxel och är listad som 15A kortslutningsström. Skillnaden är att jag får igång moppen på ett "moppe batteri" och jag kan stå å nöta! Med Bosch original och 30Ah syrabatter hade jag ca 4st startförsök vid -20'C. Med original 24Ah eller 28Ah så hade jag 1-2 startförsök, se'n var strömmen slut... Med 30Ah batteri och Valeon... har inte kört slut på batteri trots att jag åkt på att nöta duktigt några gånger!
Lösning:
- plocka isär startmotorn och fixa till den så att den går så lätt som möjligt.
- läs på vad -din- startmotor "drar"
- skaffa batteri som har urladdningskapacitet som minst motsvarar eller ännu heller överträffar med råge vad din startmotor kräver.
- du kan med -gott samvete- montera en liten MC-batteriladdare, eller C-Tec eller nått sånt, som står o pytsar i 0.5-1A laddström. Det håller även ett 70Ah batteri fräscht. Vill du vara snäll mot batteriet så monterar du en timer 15min/tim eller så, 24-7, då "hämtar" batteriet sig lite mellan laddningarna och tar "bättre" laddning.

Man blir -lätt- hemmablind!
Det kan vara svårt, kanske rent omöjligt, att se att ens tankegång och problemlösningstänkande "gått i baklås".


Dina frågor var enkla.
Svaren hade du redan.
Vad är det som komplicerar dessa lösningar för dig? Att du inte har löst det på ungefär det här sätten än, betyder att det finna andra saker som utgör hinder och problem. DEFA/Calix finns till 25% av nypris, eller så, på skroten, så inte ens det är ett problem. Du kan ta en laddare/nödstart med dig -till- fordon, så förlängningskabel finns (men kan den förläggas "permanent" fram till fordon, eller måste du som jag dra fram den varje gång du ska använda den o lägga tillbaka den på en gång efter du använt den?), så det är heller inte problemet.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

QV_

#40 » 19:25:06, 31-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har räknat lite snabbt på batteriförbrukningen (kapacitet) vid start.
En bil drar runt 0,5 Ah om den startar "lätt"

Så 10 A under 6 minuter ger kapacitet l överkant.
Jag är lite förundrad över hur bråttom alla har just när bilen skall startas med kablar.
Men de kanske gick ut sent....

Om batteriet är helt urpumpat så räcker ju inte 6 minuter, men kör man med startkablar istället för laddare så kommer det ju mer ström istället.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

torbjorn_forsman

#41 » 19:58:16, 31-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

De gånger man förstör elektronik i bilen medelst starthjälp, så måste egentligen tre villkor ha varit uppfyllda samtidigt:
1) Bilbatteriet var i så dåligt skick (t ex fruset, svårt sulfaterat eller djupurladdat) att det saknade möjlighet att "hålla emot" överspänningstopparna som starthjälpen kan ge ifrån sig (framför allt då strömuttaget plötsligt minskar, t ex när man släpper nyckeln efter att ha kört startmotorn, eller för den delen medan man kör startmotorn om den är i dåligt skick och t ex har kraftig gnistbildning vid kollektorn).
2) Starthjälpen saknar överspänningsskydd (eller har rudimentärt sådant som bara är till för att skydda dess egen likriktare) och innehåller någon induktiv komponent (t ex en stor transformator) som kan generera spänningstopppar.
3) Elektronikenheterna i bilen tål inte de här sorternas överspänningar. Det finns en standard ISO 7637, som innehåller riktlinjer för vilka överspänningar bilelektronik bör tåla, men det är inte alltid den följs. I synnerhet inte när det gäller eftermarknadsprylar.

En grundläggande regel är att om bilbatteriet är fruset, så ska man inte ens tänka på att försöka ladda det eller starta bilen det sitter i. Ta in det för upptining, om det är bråttom att få igång bilen så ställ dit ett annat batteri istället.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mr7

#42 » 22:12:28, 31-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

men @dc_lindberg Jag hade några kriterier som jag ville ha uppfyllda, vad anledningarna till det beror på ansåg inte jag vara väsentligt, men eftersom jag skriver att jag vill ha en batteriladdare/starthjälp som går på 220V så förutätter det ju att jag har el framdraget där den behövs vilket jag har.. däremot är terrängen lite besvärlig så en vagnmodell kommer att bli jobbig att dra mellan platserna. I slutet av mitt ursprungliga inlägge ställde jag två frågor:

1. "Jag har sett att i infotexten till vissa laddare står att de kan ladda inkopplade batteri, vad kan hända om man gör det med "vilken laddare som helst"?"

Dvs kan man ladda batteriet när det är inkopplat i fordonet med alla laddare eller om man inte kan det, vad händer då?

2. " Vad tror ni om denna?
denna har starthjälp på 100A, räcker det eller bör man ha mer ifall man råkar köpa någon större maskin i framtiden..?"

Sista frågan inkluderar då en Telwin Alaska 200 samt att jag även nämnde att jag har en MF165
Tack för bild och pdf förresten, tänkte inte så långt även om jag själv ibland irriterat mig på brutna länkar!

1 person gillar det här inlägget.
mr7
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:48:32, 05-07-2013
Ort: Falköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 165

mr7

#43 » 22:56:10, 31-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag läst på lite mer utifrån era svar

Startmotorn på MF165 är antingen på 2,8 eller 3,2kW så om jag tänkt och räknat rätt 3200w/12V = ca267A (233A om den är på 2,8kW) därmed är mitt förslag på starthjälp för klen redan här, skulle jag i framtiden vilja ha någon kul större maskin så räcker den rimligen alltså ännu sämre..

Frågan vad som kan hända om man laddar ett batteri utan att ta loss fordonets kablar tror jag inte att jag hittat svar på.. (Jag är inte speciellt kunnig om el som ni säkert märkt) men jag har alltså sett att en del laddare ska kunna det.
mr7
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:48:32, 05-07-2013
Ort: Falköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 165

torbjorn_forsman

#44 » 08:17:34, 01-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så länge batteriet är i bra skick och kan hålla ner eventuella transienter (överspänningar) från laddaren, så är det ingen fara att ladda vilket batteri som helst inkopplat i fordonet. Problem kan uppstå i de sammanhang som jag beskrev i inlägg #41.
Ett fall till är om det är en laddare som har desulfateringsfunktion, dvs skickar in korta kraftiga strömpulser i batteriet. Om det finns stora kondensatorer eller andra avstörningskomponenter i fordonets elsystem, så kommer de att "svälja" det mesta av de där strömpulserna så att desulfateringseffekten aldrig blir som det var tänkt.

När det gäller startmotorer och strömförbrukning, så tänk på att den angivna effekten är den som startmotorn kan leverera mekaniskt. Sen har den ingen vidare verkningsgrad (sällan över 50 %), och vid de höga strömmarna är spänningen framme vid startmotorn långt under 12 V även om batteriet är i bra skick (kanske snarare 9-10 V vid en tung kallstart). Så strömmen blir betydligt högre än man kan få för sig vid en enkel överslagsräkning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

rid54

#45 » 15:53:35, 01-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Max rekommenderad laddström till ett blybatteri är en sak som har att göra med att spänningen är beroende av syrakoncentrationen vid plattorna. Om man laddar med stark ström, kommer inte syrastyrkan att hinna jämna ut sig, utan spänningen stiger trots att syrakoncentrationen som helhet inte är uppe i rätt nivå (i hela elektrolyten). Laddar man "lagom hårt" så hinner utjämning ske och laddaren indikerar "klar" (14,5 V, typ) när batteriet faktiskt är laddat.

Underhållsladdning (ständig laddning) ska ske med max 13,7 V eller nåt sånt. En "smart" laddare driver upp spänningen till 14,5 och sedan går den över till att hålla 13,7 (alltså, ungefärliga spänningar). En sån laddare kan lämnas inkopplad ständigt och då är batteriet i toppform.

Generellt gäller att batterier som är buffertar i ett system, som normalt drivs från nätet, ska hållas vid 13,7 V, medan batterier som används cykliskt (nödkraft och liknande) och som urladdas hyfsat djupt, ska laddas till 14,5 och sedan ska laddningen avslutas. Som nämnts är det då bäst att ladda med max den rekommenderade laddströmmen för att inte lura laddaren.

1 person gillar det här inlägget.
rid54
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:15:15, 13-10-2012
Ort: Vallentuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 880


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se