Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Rekommendation av starthjälp/powerbank till bilbatteri?

49 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Ove.G

#16 » 12:44:31, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Maskiner som som inte går 8 timmar/dag bör använda AGM /spirabatteri dels tål dom kyla, tar åt sig laddning snabbare, mindre sjävurdragning och högre startström.

2 personer gillar det här inlägget.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel



torbjorn_forsman

#17 » 22:36:36, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dock är ju ett problem att AGM-batterier vill ha några tiondels volt högre laddspänning än "vanliga" blybatterier, så om man använder AGM i gamla fordon där laddningsregulatorn är avsedd för ett batteri av äldre typ kommer batteriet aldrig att bli fulladdat. Och AGM är ännu mer känsligt för problem med dålig laddningsreglering, spänningsfall i kablar till generatorn mm än andra batterier.

Så om man har problem med laddningen på en gammal maskin ska man inte tro att allt löser sig med AGM. Vet man däremot att allt som har med generator, laddningsreglering och kablage att göra är i perfekt skick så kan det vara värt att prova. I synnerhet om laddspänningen verkar ligga lite i överkant - inte bara direkt efter en kallstart utan även då allting är varmkört.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#18 » 04:39:14, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

sailing (trådstartaren)

#19 » 20:19:47, 12-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Konstig maskin.

Den startade på andra försöket efter att maskinen hade stått ute i ca minus 20 grader. Snösäsongen är snart över och då har man en god chans att undersöka vidare i lite varmare grader.

1 person gillar det här inlägget.
sailing
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:28:59, 15-05-2016
Ort: Stockholms Län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

sailing (trådstartaren)

#20 » 20:21:30, 12-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet


2 personer gillar det här inlägget.
sailing
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:28:59, 15-05-2016
Ort: Stockholms Län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

sailing (trådstartaren)

#21 » 20:22:07, 12-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ove.G skrev:Maskiner som som inte går 8 timmar/dag bör använda AGM /spirabatteri dels tål dom kyla, tar åt sig laddning snabbare, mindre sjävurdragning och högre startström.

Tack!

Då har jag lärt mig något nytt.
sailing
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:28:59, 15-05-2016
Ort: Stockholms Län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

sailing (trådstartaren)

#22 » 20:22:26, 12-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Dock är ju ett problem att AGM-batterier vill ha några tiondels volt högre laddspänning än "vanliga" blybatterier, så om man använder AGM i gamla fordon där laddningsregulatorn är avsedd för ett batteri av äldre typ kommer batteriet aldrig att bli fulladdat. Och AGM är ännu mer känsligt för problem med dålig laddningsreglering, spänningsfall i kablar till generatorn mm än andra batterier.

Så om man har problem med laddningen på en gammal maskin ska man inte tro att allt löser sig med AGM. Vet man däremot att allt som har med generator, laddningsreglering och kablage att göra är i perfekt skick så kan det vara värt att prova. I synnerhet om laddspänningen verkar ligga lite i överkant - inte bara direkt efter en kallstart utan även då allting är varmkört.

Tack!

Då har jag lärt mig något nytt.

1 person gillar det här inlägget.
sailing
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:28:59, 15-05-2016
Ort: Stockholms Län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stefan1972

#23 » 09:15:14, 13-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen beror det ju på vad det är för maskin och vad för slags batteri som monterats? En del tror verkligen på fullt allvar att små 60-70Ah batterier ledigt ska räcka till tyngre maskiner. Batterierna är ju så dyra så man snålar verkligen in och näe sååå stort behöver man väl inte ha som sitter original, helt onödigt tycker man. Två batterier original, det blir ju dubbelt så dyrt, näe vi tar ett bara och tejpar kablarna på andra sidan, det räcker. Och sen undrar man varför det aldrig fungerar............

3 personer gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#24 » 10:42:28, 13-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sedan gäller det att välja rätt batteri för uppgiften!
Den här lilla rackaren har kraft nog att starta de flesta traktorer utan problem. Har sålt många för singelmontage till typ MF135 och BM430 m.fl. och det räcker utmärkt för vinterstart.
Lågprisbatterier kan "hålla" rätt länge, men den där riktiga kraften får man inte uppleva utan att gå upp i storlek rätt ordentligt och knappt då!
I de flesta av våra maskiner sitter det bara 2 stycken sådana batterier och de ger utmärkt kraft både som serie och parallellkopplade!
Så titta inte på bara storlek och Ah, utan det är startkraften som är viktigast för startförmågan, Ah är viktigare för belastning över tid!
I 650 skogsmaskinen sitter det ett sådant batteri och den startade utan värmare morgonen efter det varit 30 grader kallt och minus 5 vid starttillfället! Maskinen är lättstartad men det är ändå 2 stora hydraulpumpar som ska dras runt vid start! :thumme:
http://www.oie.se/Produkt/batteri-high- ... 1001064498
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

magloman

#25 » 10:55:15, 13-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med och ETT batteri friskt inkopplat är oftast bättre än två parallellkopplade med dåliga kopplingar/sladdar.

Hade ett rött optima till min 430 förut och den small igång som skit(dock ej testa vid kallgrader på länge), men i jämförelse som det var innan med dubbla parallella batterier var det en väldig skillnad. Nu kör jag den met på sommaren och då startar den på ett vanlig bilbatteri 60ah också, fast inte med samma kraft.

I Zetorn har jag ETT varta heavy duty 120ah batteri, och sen den fick ny startmotor(se sep tråd) för några år sen har det inte varit några problem på vintern heller.
Dubbla parallella har jag helt gått ifrån, känns inte naturligt. Cellerna i ett batteri är ju på 2v och sitter i serie, så seriekoppling tror jag funkar men inte parallellt. De drar ur varandra då och ställer mer krav på att allt är lika o korrekt.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Stefan1972

#26 » 11:09:46, 13-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att ett litet batteri fungerar är ju möjligt men problemen hopar sig ju om det är en maskin med en kraftig startmotor. Startar maskinen direkt så fungerar ju ett litet bra. Behöver man nöta det minsta lilla extra så brukar det krokna ganska fort och ett litet batteri på en kraftig startmotor brukar i såna lägen innebära att även startmotorn belastas på fel sätt, den får liksom inte den kräm den behöver och istället för att spinna på som den ska så blir det bara värmeutveckling på fel ställen.
En maskin som är segstartad kan ju därför dra nytta av all kraft den kan få och då blir det ju fel att avvika nå mycket från vad som ska vara där. Även om trettifem andra utan problem använder ett billigt litet batteri.
Men visst spelar cca en stor roll också, ett litet batteri på 1000CCA är såklart troligen bättre än ett lite större på 750CCA. Det är ju som sagt inte Ah som är den stora biten i det hela men med mer Ah så får man ju automatiskt mer CCA så det går ju hand i hand.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#27 » 11:11:45, 13-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Parallellkoppling kräver mer ordning på prylarna än vad man normalt hittar i installationerna! Krävs två helt likvärdiga batterier som är perfekt anslutna! En konstruktion som kräver onödigt mycket av skötaren för att funka till 100%! Allt för vanligt att parallellkopplade installationer visar sig bara gå på ett aktivt batteri när det andra förlorat kontakten med uppgiften så att säga. Och i det läget är det oftast inte bara till att fixa kontakten på det friställda batteriet, utan det blir till att byta båda batterierna för att få full funktion sedan installationen fixats till så det kan funka öht! Så parallellkoppling är något man ska undvika där det går. Men t.ex där det tidigare suttit 2 st 6v batterier i serie blir det oftast lämpligast att montera 2 12:or parallellt, men det är en kritisk installation! :???:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

magloman

#28 » 11:13:16, 13-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

+1
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Ove.G

#29 » 12:01:07, 21-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fördelen med AGM batteri är att det tar åt sig laddning snabbare pga lågt innre motstånd, alltså det behöver mindre körtid för att ladda upp med fullt fungerande generator.
Detsamma gäller bibehållen strömstyrka och spänning över tid, alltså ingen självurladdning. Men investeringen är större
Har även mycket hög CCA i förhållande till sin storlek.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

dc_lindberg

#30 » 15:42:25, 21-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser att flera svar varit inne på det, men inte lyft fram det helt.

Ah är en sak, ju fler desto fler och längre startförsök har man på sig.

Dock måste man kontrollera kortslutningskapaciteten(?) på batteriet man väljer. Räcker strömmen till för startmotorn?

Jmf:
- Avatarmopeden i original har Opel Kadetts startmotor, 320A.
Ett batteri som levererad det fungerar, men... många av de syra batterier som såldes till modellen var på 200-250A kortslutningsström... gick väl sisådär på sommaren, och batteriet gav 1 möjligen upp till 3 startförsök, men 4 glöm det!
De batterierna var på 19-24h.
Jag valde Banner 53030, 30Ah, med 480A (om jag minns talet rätt) kortslutningsström. Då hade jag sommartid 5-6 startförsök och i -20*C hade jag 2-3 utan problem.

Valde att byta från Boschen till Valeo. Valeo startmotor är 15A.
Dvs jag kunde stå å nöta med startmotorn i evigheter i -25'C o hade i alla fall ström över med 53030 batteriet. Startmotorn är dessutom så snål att jag kört med batterier som varit -slut- men den lilla ström de haft räcker i alla fall till för att starta med Valeon. Boschen?... inte ens "klick".

Med det sagt.
Ta reda på vilken startmotor du har, och vad den kräver för ström. Det lär nog vara bra mycket mer än Opel Kadettens 320A, men hur mycket?
När du vet det - fråga de andra här som kan och begriper detta så kan de tala om hur mycket starkare batteriet behöver vara för att verkligen orka driva din startmotor.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se