Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Rekommendation av starthjälp/powerbank till bilbatteri?

49 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

sailing (trådstartaren)

#1 » 21:50:59, 04-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Vad rekommenderar ni för starthjälp/powerbank till bilbatterier?

Har huvudsakligen använt startkablar från bilen till hjullastaren för väcka liv i den.

Eftersom vi har vår maskin ute oskyddad i kylan hos kunden, urladdas batteriet. Grannar kommer inte uppskatta att bilen gör oväsen när alla sover och jag ska förbereda mig för snöplogningen.

Har aldrig haft en sådan pryl och skulle uppskatta era synpunkter och erfarenheter av dessa enheter.
sailing
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:28:59, 15-05-2016
Ort: Stockholms Län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Grottulf

#2 » 22:00:42, 04-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker det låter som att du ska byta batteri/er i hjullastaren.
För är bara batteriet fräscht så klarar det kyla utan problem.
Eller så kanske du har något som drar tjuvström?
Men montera i så fall huvudströmbrytare om du inte redan har det, det ska man ha ändå.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS

QV_

#3 » 22:06:09, 04-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bilmotor som är lättstartad tar 1/2Ah i kapacitet.
Så en starthjälp behöver kunna mata in några Ah för att man skall kunna köra startmotorn några sekunder extra.

Men ett nytt batteri är kanske bättre....

/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Towil

#4 » 22:14:25, 04-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla på denna först innan du bestämmer dig för en batteribank.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

sailing (trådstartaren)

#5 » 22:25:05, 04-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grottulf skrev:Jag tycker det låter som att du ska byta batteri/er i hjullastaren.
För är bara batteriet fräscht så klarar det kyla utan problem.
Eller så kanske du har något som drar tjuvström?
Men montera i så fall huvudströmbrytare om du inte redan har det, det ska man ha ändå.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk


Dagen före julafton, var batteriet slut och vi köpte ett nytt batteri från biltema. Jag förstår inte varför batterin sjunker så snabbt i en relativt OK temperatur (0-7 minus grader).

Huvudströmbrytare ställs till "AV"så fort vi har använt klart maskinen för dagen.

Om vi använder motorvärmare, då brukar maskinen starta utan problem. Förra året hade vi inga problem alls... utan vandalismen så klart.
sailing
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:28:59, 15-05-2016
Ort: Stockholms Län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#6 » 22:27:28, 04-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste man hjälpstarta arbetsmaskinen när den ska tjänstgöra så måste man se över konceptet! En arbetsmaskin ska vara körklar när den behövs, är den inte det så får man fixa till det. Kör man yrkesmässigt så måste man helt enkelt se över prylarna så de funkar när de behövs! Börja arbetspasset med att hjälpstarta maskinen är helt enkelt fundamentalt fel, då har man endera felaktig utrustning och/eller inte ordnat för maskinen på uppställningsplatsen. Se över prylarna!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Towil

#7 » 22:29:01, 04-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollat att den vekligen bryter eller att det inte sitter några extra kablar till batteriet som inte går via brytaren.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Grottulf

#8 » 22:31:53, 04-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och att den verkligen laddar som den ska.
Mät vilken spänning du har över batteriet på tomgång resp arbetsvarvtal.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS

Turbodiesel

#9 » 22:44:40, 04-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har en sådan här sedan minst tio år, batterierna i den är bytta en gång. Det sitter två riktigt vassa blybatterier i den. Vi har provat de där små moderna pocketmodellerna till 12V, men de går sönder ganska omgående om det inte är små bensinmotorer och batteriet bara är något svagt.

Har man maskinhandel så är den prisvärd, men för en maskin är det bättre att fixa grundproblemet, och försöka hyra in sig på lite ström för motorvärmaren.

https://www.esska.se/esska_se_s/Stroemk ... -6420.html
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

sailing (trådstartaren)

#10 » 23:03:09, 04-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Voltmätaren visade att alternator gör sitt jobb och laddar. Volten på batterin går upp.

Egentligen är det inte min maskin,utan min fars maskin. Och det märks. Maskinen verkar ha haft några sjukdomar sedan den införskaffades och varit hos olika mekaniker som sätter sitt prägel med start&Drive knapp och dylikt och ny dator modul till hjullastaren. Så pengar har den slukat ordentligt i goda massor.

Alternator gör sitt jobb.

Det är ... startmotor... kanske?

Lapporna lyste helt OK, faktiskt.

Aja, jag lär mig något i processen. Jag upprättar i alla fall en journal för mig själv.

2 personer gillar det här inlägget.
sailing
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:28:59, 15-05-2016
Ort: Stockholms Län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#11 » 23:38:21, 04-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur hög är batterispänningen under drift? Mät inte bara direkt efter start utan flera gånger under körning, både med motorn på tomgång och på högre varvtal, och med och utan lyse och andra större elförbrukare påslagna. Ibland kan t ex en trasig diod i generatorn eller dålig kontakt i någon kabel lura laddningsregulatorn så att den laddar någotsånär på tomgång, men vid högre varvtal slutar den ladda helt och hållet (regulatorn "tror" att batterispänningen redan är för hög). Det kan förekomma temperaturberoende fel i laddningsregulatorer, en del sorters glapp visar sig bara då saker börjar vibrera vid ett visst motorvarvtal, osv osv.

Tänk på att om batteriet har varit så urladdat att det inte gick att starta på det, så krävs åtminstone ett dygns sammanhängande körning för att fordonets egen generator ska kunna ladda det fullt. Var batteriet urladdat när maskinen startades och den sedan bara har körts ett par timmar, så bör man ta hem batteriet och sätta det på laddning.

Om det är lätt att starta med starthjälp inkopplad direkt till batteripolerna, så kan man nog anta att startmotorn och startmotorkablar, jordflätor mm är i bra skick. Om det går bättre med en startkabel mellan batteriets minuspol och motorblocket, så har man nog en dålig jordfläta någonstans. Osv osv.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

backmouse

#12 » 00:10:56, 05-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta är lite långsökt, men startmotorn kan ha problem.
Har haft en bil som jag byte batterier, laddrelä, kablar mm. Funkade bara med max laddat batteri och fick ladda hela tiden.
Visade sig att det var något fel i startmotorn ( tror det var dålig kontakt i solenoiden som gav spänningsfall). Med ny s-motor så försvann problemet.
backmouse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:59:50, 23-07-2011
Ort: Västmanland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR38
Volvo FL618
Scania 144 -530

QV_

#13 » 00:42:51, 05-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

sailing skrev:Voltmätaren visade att alternator gör sitt jobb och laddar. Volten på batterin går upp.


Vilket betyder att det är troligt att generatorn laddar men inte säkert att batteriet blir laddat.
Om det sedan är en voltmätare i maskinen skall man inte förvänta sig någon noggranhet....

tångamperemätare för DC är det man skall ha för att felsöka laddning. Då får man svar!

/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

dc_lindberg

#14 » 01:20:01, 05-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

sailing skrev:
A)
Dagen före julafton, var batteriet slut och vi köpte ett nytt batteri från biltema.

B)
Jag förstår inte varför batterin sjunker så snabbt i en relativt OK temperatur (0-7 minus grader).

C)
Huvudströmbrytare ställs till "AV"så fort vi har använt klart maskinen för dagen.

D)
Om vi använder motorvärmare, då brukar maskinen starta utan problem.

E)
Förra året hade vi inga problem alls... utan vandalismen så klart.


Bra presenterat i sak, men... som andra så väl påpekat ovan, råder lite oklarheter.
Du har presenterat kända fakta; A, B, C, D och E.

På A:
- BT's batterier är ökänt ojämn kvalité på (om de inte bättrat sig sista året ngt)
=> åtgärd - kontrollera att batteriet -verkligen- har den utlovade kapaciteten...

På B:
- blir ungefär samma svar som på B, men med frågetecken kring hur det står till med motoroljan, och startmotorn.
Seg olja och sliten startmotor kan ge de där problemen, likväl som "brända" kablar, oxiderade kontakter, ärgade och oxiderade kabelanslutningar.

På C:
- finns ingen som helst anledning att tro att huvudströmbrytaren felar, men som påpekats ovan, det är väl ändock som så att den -verkligen- bryter strömmen från batteriet så att inget dumhuvä valt att koppla in något mellan batteriet och huvudströmbrytaren?

På D:
- Detta är inte märkligt alls, det förklarar A-C på ett bra sätt. Ringar in frågan mot; motorolja och startmotorns skick med reservation för ärg och oxidation i kabelanslutningar. Min peng börjar leta sig i vadslagning mot primärt kablaget och sekundärt startmotorn.

På E:
- är nog att betrakta som att det snarast är D som ger dig svaret på besvären...

Att släpa på ett extra batteri för att kunna starta... kompis till mig skaffade sig sådandär "starthjälp" när han körde taxi i Roslagen... begrep aldrig varför... men han -hade- problem att få igång VW-handikap bussen när det var svalt ute (man har inte många startförsök på sig med original batterikapacitet...).

Jag avråder från inköpande av "starthjälp", eftersom det är en dyr och dum lösning med på tok för dålig kapacitet.
Köp ett 100Ah, eller i vart fall ett 80-90Ah, vanligt startbatteri som du har i reserv - det + starkablarna har bättre funktion än "starthjälp" (starthjälp är på ca 40Ah).

Vaddå griniga om du måste ha bilmotorn snurrande i max 5 min för att få ström till maskinen?
...ska du -verkligen- hjälpa dem då?...

Det här är ett annat sätt att nå lösningen av startström - ett av de snyggast byggen jag sett:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg

#15 » 11:39:46, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Talade just med en god vän.
Hans traktor vägrade starta idag (13:on dagen), men den startade när det var 20 minus ute... utan värmare, starthjälp osv... Idag är det -30'C...

Jag fick svaret att - helt normalt.
Hydraulpumpar och växellådan/bakaxel dras alltid runt...
:!:
Du hittar kanske orsaken i gammal hydraul olja och hypoidolja = "tjock och seg" ?
Min BCS jordfräs var sådan när jag använde T2200... verkstaden hällde i 75W/90 helsyntet - o det blev skillnade i jordfräsen (jag vågade inte för jag kunde inte få fram vilka oljor som väöxellådan tålde).
=> kolla vad du har för oljor i och vad du ev., kan byta till med "snällare" kallstarts/lågtemperatursviskositet.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se