Vad rekommenderar ni för starthjälp/powerbank till bilbatterier?
Har huvudsakligen använt startkablar från bilen till hjullastaren för väcka liv i den.
Eftersom vi har vår maskin ute oskyddad i kylan hos kunden, urladdas batteriet. Grannar kommer inte uppskatta att bilen gör oväsen när alla sover och jag ska förbereda mig för snöplogningen.
Har aldrig haft en sådan pryl och skulle uppskatta era synpunkter och erfarenheter av dessa enheter.
Jag tycker det låter som att du ska byta batteri/er i hjullastaren. För är bara batteriet fräscht så klarar det kyla utan problem. Eller så kanske du har något som drar tjuvström? Men montera i så fall huvudströmbrytare om du inte redan har det, det ska man ha ändå.
En bilmotor som är lättstartad tar 1/2Ah i kapacitet. Så en starthjälp behöver kunna mata in några Ah för att man skall kunna köra startmotorn några sekunder extra.
Grottulf skrev:Jag tycker det låter som att du ska byta batteri/er i hjullastaren. För är bara batteriet fräscht så klarar det kyla utan problem. Eller så kanske du har något som drar tjuvström? Men montera i så fall huvudströmbrytare om du inte redan har det, det ska man ha ändå.
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Dagen före julafton, var batteriet slut och vi köpte ett nytt batteri från biltema. Jag förstår inte varför batterin sjunker så snabbt i en relativt OK temperatur (0-7 minus grader).
Huvudströmbrytare ställs till "AV"så fort vi har använt klart maskinen för dagen.
Om vi använder motorvärmare, då brukar maskinen starta utan problem. Förra året hade vi inga problem alls... utan vandalismen så klart.
Måste man hjälpstarta arbetsmaskinen när den ska tjänstgöra så måste man se över konceptet! En arbetsmaskin ska vara körklar när den behövs, är den inte det så får man fixa till det. Kör man yrkesmässigt så måste man helt enkelt se över prylarna så de funkar när de behövs! Börja arbetspasset med att hjälpstarta maskinen är helt enkelt fundamentalt fel, då har man endera felaktig utrustning och/eller inte ordnat för maskinen på uppställningsplatsen. Se över prylarna!
Vi har en sådan här sedan minst tio år, batterierna i den är bytta en gång. Det sitter två riktigt vassa blybatterier i den. Vi har provat de där små moderna pocketmodellerna till 12V, men de går sönder ganska omgående om det inte är små bensinmotorer och batteriet bara är något svagt.
Har man maskinhandel så är den prisvärd, men för en maskin är det bättre att fixa grundproblemet, och försöka hyra in sig på lite ström för motorvärmaren.
Voltmätaren visade att alternator gör sitt jobb och laddar. Volten på batterin går upp.
Egentligen är det inte min maskin,utan min fars maskin. Och det märks. Maskinen verkar ha haft några sjukdomar sedan den införskaffades och varit hos olika mekaniker som sätter sitt prägel med start&Drive knapp och dylikt och ny dator modul till hjullastaren. Så pengar har den slukat ordentligt i goda massor.
Hur hög är batterispänningen under drift? Mät inte bara direkt efter start utan flera gånger under körning, både med motorn på tomgång och på högre varvtal, och med och utan lyse och andra större elförbrukare påslagna. Ibland kan t ex en trasig diod i generatorn eller dålig kontakt i någon kabel lura laddningsregulatorn så att den laddar någotsånär på tomgång, men vid högre varvtal slutar den ladda helt och hållet (regulatorn "tror" att batterispänningen redan är för hög). Det kan förekomma temperaturberoende fel i laddningsregulatorer, en del sorters glapp visar sig bara då saker börjar vibrera vid ett visst motorvarvtal, osv osv.
Tänk på att om batteriet har varit så urladdat att det inte gick att starta på det, så krävs åtminstone ett dygns sammanhängande körning för att fordonets egen generator ska kunna ladda det fullt. Var batteriet urladdat när maskinen startades och den sedan bara har körts ett par timmar, så bör man ta hem batteriet och sätta det på laddning.
Om det är lätt att starta med starthjälp inkopplad direkt till batteripolerna, så kan man nog anta att startmotorn och startmotorkablar, jordflätor mm är i bra skick. Om det går bättre med en startkabel mellan batteriets minuspol och motorblocket, så har man nog en dålig jordfläta någonstans. Osv osv.
Detta är lite långsökt, men startmotorn kan ha problem. Har haft en bil som jag byte batterier, laddrelä, kablar mm. Funkade bara med max laddat batteri och fick ladda hela tiden. Visade sig att det var något fel i startmotorn ( tror det var dålig kontakt i solenoiden som gav spänningsfall). Med ny s-motor så försvann problemet.
sailing skrev:Voltmätaren visade att alternator gör sitt jobb och laddar. Volten på batterin går upp.
Vilket betyder att det är troligt att generatorn laddar men inte säkert att batteriet blir laddat. Om det sedan är en voltmätare i maskinen skall man inte förvänta sig någon noggranhet....
tångamperemätare för DC är det man skall ha för att felsöka laddning. Då får man svar!
/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
sailing skrev: A) Dagen före julafton, var batteriet slut och vi köpte ett nytt batteri från biltema.
B) Jag förstår inte varför batterin sjunker så snabbt i en relativt OK temperatur (0-7 minus grader).
C) Huvudströmbrytare ställs till "AV"så fort vi har använt klart maskinen för dagen.
D) Om vi använder motorvärmare, då brukar maskinen starta utan problem.
E) Förra året hade vi inga problem alls... utan vandalismen så klart.
Bra presenterat i sak, men... som andra så väl påpekat ovan, råder lite oklarheter. Du har presenterat kända fakta; A, B, C, D och E.
På A: - BT's batterier är ökänt ojämn kvalité på (om de inte bättrat sig sista året ngt) => åtgärd - kontrollera att batteriet -verkligen- har den utlovade kapaciteten...
På B: - blir ungefär samma svar som på B, men med frågetecken kring hur det står till med motoroljan, och startmotorn. Seg olja och sliten startmotor kan ge de där problemen, likväl som "brända" kablar, oxiderade kontakter, ärgade och oxiderade kabelanslutningar.
På C: - finns ingen som helst anledning att tro att huvudströmbrytaren felar, men som påpekats ovan, det är väl ändock som så att den -verkligen- bryter strömmen från batteriet så att inget dumhuvä valt att koppla in något mellan batteriet och huvudströmbrytaren?
På D: - Detta är inte märkligt alls, det förklarar A-C på ett bra sätt. Ringar in frågan mot; motorolja och startmotorns skick med reservation för ärg och oxidation i kabelanslutningar. Min peng börjar leta sig i vadslagning mot primärt kablaget och sekundärt startmotorn.
På E: - är nog att betrakta som att det snarast är D som ger dig svaret på besvären...
Att släpa på ett extra batteri för att kunna starta... kompis till mig skaffade sig sådandär "starthjälp" när han körde taxi i Roslagen... begrep aldrig varför... men han -hade- problem att få igång VW-handikap bussen när det var svalt ute (man har inte många startförsök på sig med original batterikapacitet...).
Jag avråder från inköpande av "starthjälp", eftersom det är en dyr och dum lösning med på tok för dålig kapacitet. Köp ett 100Ah, eller i vart fall ett 80-90Ah, vanligt startbatteri som du har i reserv - det + starkablarna har bättre funktion än "starthjälp" (starthjälp är på ca 40Ah).
Vaddå griniga om du måste ha bilmotorn snurrande i max 5 min för att få ström till maskinen? ...ska du -verkligen- hjälpa dem då?...
Det här är ett annat sätt att nå lösningen av startström - ett av de snyggast byggen jag sett:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann
Talade just med en god vän. Hans traktor vägrade starta idag (13:on dagen), men den startade när det var 20 minus ute... utan värmare, starthjälp osv... Idag är det -30'C...
Jag fick svaret att - helt normalt. Hydraulpumpar och växellådan/bakaxel dras alltid runt...
Du hittar kanske orsaken i gammal hydraul olja och hypoidolja = "tjock och seg" ? Min BCS jordfräs var sådan när jag använde T2200... verkstaden hällde i 75W/90 helsyntet - o det blev skillnade i jordfräsen (jag vågade inte för jag kunde inte få fram vilka oljor som väöxellådan tålde). => kolla vad du har för oljor i och vad du ev., kan byta till med "snällare" kallstarts/lågtemperatursviskositet.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann