Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

delar till Katrin trådsökare/utringare

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

QV_ (trådstartaren)

#1 » 20:31:17, 25-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så då har man fler leksaker att pyssla med...
Bild
Har hämtat upp denna trådsökare som Tela har gjort.
Den är tillverkad för att söka och finna trådar på korta avstånd. Alltså en 3-4km.
Tänkte att denna skall fungera utmärkt till att söka efter tråden till gräsklipparens begränsningsslinga. Jag la ner den 1999 så den borde börja gå sönder snart.... tror jag

Bild
Men i priset jag betalade ingick inga tillbehör. De går ju i vissa fall tillverka rätt lätt men jag tänkte kolla om någon har något eller har praktiska kunskaper av användandet av just Katrin.

/Jan
Om ingen har något så får väll tillverkningen av tillbehör + sökning av tråd visas i tråden.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



bonnen513

#2 » 21:23:56, 25-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

[Trädgårdsmaskiner] Felsöka slinga till robotgräsklippare

Detta sätt funkar väldigt bra annars.
jag tyckte att det blev bäst signal genom att koppla kabeln man ville följa till "guide utgången" , jag vet inte om den skickar ut nån annan frekvens som passade radion bättre

Kanske nån med finare mätinstrument har lust att kolla vad det är för signaler den skickar ut??
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

torbjorn_forsman

#3 » 22:48:07, 25-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan hålla med om att kabelsökningsmetoden med en AM-radio med inbyggd ferritantenn brukar fungera utmärkt.
Om man letar efter kraftkablar så kan det vara lättare att höra störningen på radion om man kopplar in något som stör kraftigt till elnätet i grannskapet (t ex gammal borrmaskin, helst varvtalsreglerad som körs på halvfart, med bortklippt störningsskydd).

Ska man använda en elstängselapparat så bör man tänka på att den ger tillräckligt hög spänning (6-10 kV) för att ge isolationsfel på de flesta elkablar. Och äldre stängselapparater (före ca 1991-95) saknar i Sverige radiostörningsskydd och är alltså lättare att höra än modernare apparater. Jag har för mig att alla nya modeller som sattes på marknaden efter 1991 måste vara avstörda, och äldre modeller utan avstörning fick inte säljas efter 1995.

Om någon vill ha hjälp med RF-mätningar, så har jag just nu och fram till den 14 februari tillgång till en spektrumanalysator.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

QV_ (trådstartaren)

#4 » 23:08:40, 25-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att föra tillbaka tråden till Katrin så är jag inte specielt orolig för tråden, men det är en rätt OK ursäkt :-)
Har inte mer än 1500m2 gräs så det är inte så många hundra meter. Normalt så klipper jag upp någon befintlig skarv och ohmmäter mig fram till felet. Att koppla på mitt 6MJ stängelsaggreget med tillhörande 4 jordspett... nja. Då räcker det med ett öra för att hitta felet. Inga övriga instrument behövs om man nu inte får fler hål i kabeln.

Sökspolen är en feritstav och en massa varv med tråd. Så den kan man göra i svarven.
Sändtången ser ju ut som en strömtång och det har jag i olika varianter ström till volt och ström till ström. men jag har aldrig kört någon "baklänges"
Sökstaven skall vara "mera komplicerad" och någon mera info har jag inte förnärvarande.
Bild

/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

torbjorn_forsman

#5 » 23:22:12, 25-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som strömtång kanske "tången" från en tändinställningslampa går att använda. Jag har använt en sådan som kabelströmtransformator vid radiostörningsmätningar, med lämpligt belastningsmotstånd fungerade den ganska bra från låga frekvenser och upp till 10-20 MHz, vill jag minnas.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

QV_ (trådstartaren)

#6 » 23:32:24, 25-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

en sådan tång har jag ju faktiskt. En värdelös från B-tema.
Iallfall värdelös tillsammans med tilltänkt instrument för varvtalsbestämmning av en Ottomotor.
Hoppas jag inte slängt den....

/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_ (trådstartaren)

#7 » 23:36:39, 25-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den skall "bara" fungera på 82KHz

Bild

/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

håkan öhlund

#8 » 23:23:48, 04-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan!
Den där Katrin apparaten känner jag igen för jag har tom byggt dom åt telia när jag jobbade på Fält elektronik för 15år sen. Men har inte använt dom i praktiken men testat dom innan leverans. Vi hade i alla fall en söktång och så en sök stav som liknade en batong samt en sökpråb som ingick vid leverans Kopplade in tången till sändaren och nöp den runt en kabel och så batongen till mottagaren och då fick man fram ett pippande ljud när man närmade sig kabeln så visst gick det att hitta med den.. Vet tyvärr inte om du hittar dom tillbehören nu om inte telia har någon liggades ..
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se