Sida 1 av 1

Anslutningsbeteckningar EJ BOSCH

InläggPostat: 23:03:10, 02-03-2017
av oskarpadammen
Hej.

Försöker att hitta ett schema över anslutningsbeteckningar på relä, knappar, mm. som sitter i till exempel Ford, Massey Ferguson Engelska grejer.
Antar detta är något Lucas system använt sig av.
Brukar vara beteckningar som C, H, M, L, R, + och B, hade varit fint att ha liggande när man ska felsöka i elsystem.
Det jag hittat hitintills följer bara Tysk standard http://www.greensilver.com/pic/bosch.pdf

Mvh Oskar

Re: Anslutningsbeteckningar EJ BOSCH

InläggPostat: 23:36:34, 02-03-2017
av torbjorn_forsman
Det finns flera olika system med "bokstavsbeteckningar".
Här är en bild med några översättningar som är gångbara för generatorer och laddningsregulatorer.
Bild

Man kan tillägga att skillnaden mellan Lucas' beteckningar A och B för "B+" är att den ena av dem är menad att gå direkt från laddningsregulatorn till batteriet, medan ström till strålkastarna ska tas ut från den andra av dem, kommer dock inte ihåg vilken som är vilken. Anledningen till detta är att äldre mekaniska laddningsregulatorer med dålig spänningsreglering, har en extra "kompoundlindning" som kopplas i serie med strålkastarna, vilket får regulatorn att reglera på lite högre spänning då lyset är tänt än annars.

På blinkreläer brukar Lucas ange spänningsmatningen (49 enligt tysk standard) med B och utgående ledning till blinkers (49a) med L.
Franska blinkreläer har ofta matningen angiven med +, utgående ledning C och ev ledning till kontrollampa R.

Re: Anslutningsbeteckningar EJ BOSCH

InläggPostat: 22:20:45, 06-03-2017
av oskarpadammen
Där var det några beteckningar ja, kanske är så jobbigt så varje märke har sina märkningar..
Det var avancerat med extra lindning som hjälper till att hålla volten uppe, men tycker det låter som en typisk Lucas lösning :smile:

Re: Anslutningsbeteckningar EJ BOSCH

InläggPostat: 22:27:10, 06-03-2017
av torbjorn_forsman
Det var ganska vanligt innan man lyckades göra riktigt bra spänningsregulatorer. Bosch har också haft sådana lösningar en gång i tiden, men det var före kriget. På billiga småbilar fanns det förr ofta ingen laddningsregulator alls utan man hade en mer eller mindre självreglerande generator med s k tredje borste, en billig men inte särskilt bra lösning. Franska treborstgeneratorer hade ibland en extra fältlindning som låg i serie med strålkastarna för att få upp spänningen lite mer när de var tända, men jag tror inte att Lucas någonsin brydde sig om det.

Förresten hade jag fel förut, Lucas' anslutning till strålkastarna heter A1 och inte B.
Möjligen kan A respektive B vara "B-" men på var sin sida av ev amperemeter.

Re: Anslutningsbeteckningar EJ BOSCH

InläggPostat: 18:09:06, 19-03-2017
av oskarpadammen
Har för mig att det är laddning utan reglering på 2st 20-tals Chevrolet EPA-traktorer vi har iaf. Generatorerna då gav väl 6-9 amp som nästan helt går åt att hålla ett batteri lite högre i volt? kanske..
Det drar allt några ampere när man ska ha upp ett par batterier i 14volt när man provkör generator hemma i provbänken.

Re: Anslutningsbeteckningar EJ BOSCH

InläggPostat: 22:37:43, 19-03-2017
av torbjorn_forsman
Det är nog självreglerande generatorer med s k tredje borste på de gamla chevorna. Inte särskilt bra lösning men den hängde kvar till slutet av 30-talet på billiga bilar. Den levde kvar till tidigt 50-tal i England, t ex på Ford Prefect.