Personligen tycker jag att du ska inhandla en fabriksbyggd Y-D start, ny eller begagnad. Och sedan koppla in den & ställa dess motorskydd efter (förhoppningsvis) medföljande anvisning. Ofta kopplas motorskydd vid Y/D start in på tre av motorns sex ledningar och ställs in på märkströmmen vid Y-koppling, även fast den inte körs Y-kopplad vid normal drift. Då är motorn skyddad i både start och driftstillfälle för ex,v fasbortfall, felaktig timer & dylikt. Är det inkopplat på det vis som "känns" rätt så brinner motorn gärna om det blir något knas, och säkringarna har ingen aning om vad som sker innan motorn är totalt död.
Kontaktorer för induktiv last (motorer & liknande) dimensioneras vid lastfall AC3. Så det går inte att leta upp den högsta angivna strömtåligheten på den och vara nöjd så, elpatroner och glödlampor är hästlängder snällare mot kontakter. Därför är kontaktorer och brytare ofta stämplade med en mängd olika strömbegränsningar för olika användningsområden.
Kortslutningskontaktorn (den som blir bryggad på ena sidan) kan väljas en storlek mindre, eftersom den inte blir utsatt för lika stor belastning som de två andra.
Att bygga enbart med timerns växlande kontakter för att skapa omslag räcker inte, helst ska kontaktorerna både vara mekaniskt och elektriskt förreglade. Timerkontakten är betydligt snabbare än kontaktorernas reaktion, så du kommer att få snabba kortslutningar med strömmar bortåt 10000A (ja, tiotusen ampere) under växlingsfasen (Y/D) om du har starkt nät, även om den ser ut att lyckas. Själva motorns kortslutningsström ligger runt 100A, så det är en viss skillnad.
Sen är jag lite bekymrad när den tar 45A vid sin rätta (delta) inkoppling, att det står 380V istället för 400V på den bör inte vara orsaken. Det finns troligen miljontals med äldre motorer där ute som fungerar perfekt med den "nya" nätspänningen.
Elmotorer tillverkas även i speciellt högmomentsutförande för att orka igång med trögstartade laster, troligen är det motorer av det utförandet som används original på dessa kompressorer. Dock är det inget jag har haft möjlighet att kolla upp närmare.
Förövrigt är dessa kompressorer bland de vackraste skapelserna i industrivärlden, den individ som ritade dessa besitter rent konstnärliga talanger. Äldre grejer finns ju med samma känsla, men knappast nyare.