Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Kompressorbygge Atlas Le11

38 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Edholm09 (trådstartaren)

#1 » 21:26:18, 29-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Jag har kommit över ett gammalt kompressor block till en Atlas Copco LE11.
Jag håller just nu på att bygga ihop den med en gammal elmotor och en 250L tank.
Det jag allra främst behöver hjälp med är Y/D starten och avlastningen.
Allt blir mer eller mindre hemmapul men då det ändå finns viss risk med tryck & ström så tänkte jag att det kanske va klokast att fråga här först.

Jag måste läsa på hur man laddar upp bilder, eller det kanske inte funkar med IPad?

Mvh/Edholm
Edholm09
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:35, 28-03-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Edholm09 (trådstartaren)

#2 » 21:43:11, 29-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Som bygget ser ut just nu, håller på med indikatorklocka för att se så axlarna står centrerade mot varandra.
Lite orolig för backventilen då jag inte riktigt har några flödessiffror på den men den är åtminstone 1" rörgäng,
Sen ser man elventilen som bara är en 1/4" (NC 230V AC) som jag tänkt utnyttja till avlastning,
Väldigt osäker på om den verkligen hinner släppa ut tillräckligt för att kompressorn inte ska börja bygga mottryck i Y-läget.
Tanken är att den ska vara aktiverad när kompressorn går i Y samt när den laddat klart.

Y/D starten är tänkt att byggas med 3 kontaktorer samt 1 tidrelä, osäker på om jag bör komplettera med 1 relä för att sköta avlastningen.

Måste man ha kontaktorerna förreglade av relän eller kan det räcka att ha huvudkontaktorn innan tidrelä och sen sköta Y/D med varsin utgång på tidrelä?

Usch vad struligt jag ska försöka rita ner ett schema på hur jag tänkt så kanske det blir klarare.

Mvh/Edholm
Edholm09
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:35, 28-03-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Edholm09 (trådstartaren)

#3 » 19:28:32, 30-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror man kan klicka på bilderna för att få se hela.

Bild

Första schemat ritat.
Varför har man 3 kontaktorer? Är kortslutningen på K3 viktig? Schemat är stulet av någon bild på internet samt att vi har så i styrskåpen på jobbet. Men varför gör man det?

Kan man ha K1 aktiverad direkt av tryckvakten, jag tycker det borde funka men det kanske är dumt.

Jag har inte löst aktiveringen av avlastningsventilen då jag vill att den ska vara öppen då kompressorn är avstängd samt i Läge Y.
Kanske enklare att beställa en ny ventil som är NO och låta D kontaktorn styra den.

Bild

Märkplåt på motorn, enligt sägen så har varit Y/D kopplad men som jag har lärt mig så ska de motorerna vara märkt 400-690V på denna står det bara 380v, är det dumt att ens försöka med denna motor?

Hoppas någon orkar ta sig tid att hjälpa med mina frågor.

Mvh/Edholm
Edholm09
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:35, 28-03-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

AN

#4 » 00:09:11, 31-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Edholm09 skrev:Varför har man 3 kontaktorer? Är kortslutningen på K3 viktig? Schemat är stulet av någon bild på internet samt att vi har så i styrskåpen på jobbet. Men varför gör man det?


Först och främst jag är ingen elektriker. Men eftersom det var dåligt med svar kan jag väl försöka på någon av frågorna iaf.
Men när K3 sluter, så så blir det väl kontakt mellan V2 U2 W2, detta blir ju samma som att ett bläck skulle ligga tvärs V2 U2 W2, alltså Y-Koppling.
När K2 sluter blir det kontakt mellan u1w2, och mellan v1u2, och mellan w1v2, precis som om blecket skulle flyttas till D-Läge.
K1 matar motorn. Tror det blir så iaf, du kan ju studera schemat och bilden.

Bild

Hade ett projekt på en liknande kompressor, som jag ville enbart skulle gå i Y-Läge, och inte växla till D-Läge.

Men reservation för ovanstående tills någon elektriker eller kunnig bekräftat.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Skru'are

#5 » 02:01:57, 31-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

YD START-Model.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

1 person gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

davidof

#6 » 08:49:18, 31-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det där motorn som suttit på motorn original?
Fick en atlas lt9 för några år sedan där vevaxeln gått av efter motorbyte. Den fixades och utbytesmotorn blev av med lagringen närmast blocket då det blev för stumt annars. Var liknande konstruktion på orginalmotorn om jag inte missminner mig.
davidof
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:41, 16-10-2015
Ort: Västernorrland
Sverige

Edholm09 (trådstartaren)

#7 » 14:30:18, 31-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack AN det är klart det är så.

Davidof, jasså intressant, hade ni samma typ av koppling? Jag har fått för mig att Atlas original är en stum järnkoppling, kostar för övrigt 8000:- att köpa original.
Det här är inte originalmotorn utan jag tror den kommer ifrån en fläkT. Varvtalet och Kw ska dock stämma mot originalmotorn

Mvh/Edholm
Edholm09
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:35, 28-03-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Edholm09 (trådstartaren)

#8 » 14:36:22, 31-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

En av kontaktorerna jag har tänkt att använda.
Att det egentligen inte går är ju självklart men är det idiotiskt att ens försöka?

Jag läste någonstans att man vid Y/D start belastar kontaktorerna mindre så man klarar sig med mindre är detta verkligen sant?

Anledningen att jag så gärna vill testa med dessa är att dom fanns i gömmorna.
En komplett Y/D start är billigare än bara kontaktorer som ska klara 11kw 400V

Bild


Bild

Fanns dessa extra brytare som aktiveras då kontaktorn drar, jag har funderat på att utnyttja dessa att sköta avlastningen.
Senast redigerad av Edholm09 15:58:22, 31-03-2017, redigerad totalt 1 gång.
Edholm09
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:35, 28-03-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#9 » 14:50:08, 31-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan mycket väl stämma som Davidof skriver. Min far har också en Atlas Copco-kompressor där motorn och blocket sitter bultat ihop med fläns, dock bara 5,5 hp motor. Men där är, precis som Davidof skriver, ingen lagring på motorns kopplingssida. Kanske värt att tänka än en gång hur flexibel din koppling är.

Apropå kontaktorer till YD-koppling så borde det gå att göra med bara två kontaktorer. Hur lagligt och lämpligt det är får någon annan berätta.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Edholm09 (trådstartaren)

#10 » 16:05:34, 31-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkligen intressant.
Detta är ett problem jag inte väntade mig.
Undra om min koppling är stabil nog att hålla en motor utan främre lagring?
Linjeringen mellan motor & kompressor måste ju bli väldigt kritisk när man kör på det viset.

Kul att folk kommer med kommentarer och hjälp. Mycket uppskattat.
Edholm09
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:35, 28-03-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

AN

#11 » 11:47:20, 02-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Edholm09 skrev:Undra om min koppling är stabil nog att hålla en motor utan främre lagring?
Linjeringen mellan motor & kompressor måste ju bli väldigt kritisk när man kör på det viset.


Men i ditt fall har du ju lagring fram på motorn.
Ska se om jag kan ta en bild på hur det ser ut original.

Min har två driftslägen, Halvautomatisk och Helautomatisk.
Halvautomatisk: Elmotorn går konstant.
Helautomatisk: Elmotorn stoppar vid uppnått tryck.
Det står att man inte ska ha mer än 15 starter per timme.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Turbodiesel

#12 » 14:10:18, 02-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gissningsvis används stum koppling original för att få svänghjulsnytta av motorns rotor, stum koppling gör det ofördelaktigt med lager i gaveln. Har du så hårt element som möjligt i rotexkopplingen så skulle jag tro att det håller för hyfsat lång drift i vilket fall.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Edholm09 (trådstartaren)

#13 » 14:21:07, 02-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag pratade med Atlas reservdelar så beskrev dom det som 2 plattjärn som bultades ihop.
Jag har aldrig sett någon bild på hur det ser ut utan går bara på hur han beskrev det.

Han förklarade också att vid hydrauldrift så använde dom rotex kopplingar.

Jag köpte Röd stjärna är väl mitten tror jag.
Finns väl gul=mjuk röd=hårdare grön=hårdast.

tror jag kommer köra som jag har det, men man kanske får vara beredd på att plocka lagret om kopplingen far.

Är det någon som kan beskriva hur ljudnivån är på dessa? Lägre,högre eller likvärdig som en normal kolvkompressor.

Davidof vet man varför axeln gick av?

Ingen som har någon kommentar gällande kontaktorerna?
Edholm09
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:35, 28-03-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Turbodiesel

#14 » 14:27:15, 02-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan inte köra utan lager med rotexkoppling, och den stumma kopplingen används som sagt bara vid eldrift, för att få den så tyst & vibrationsfri som möjligt. Det är helt klart en skön gång i de här maskinerna.

Jag tror att det kommer att fungera utmärkt med din variant.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

AN

#15 » 23:04:10, 02-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tillför väl inte så mycket nu när du inte kör med original elmotor, men såhär ser det original på en LE7.

Här möts axlarna, kompressorn till vänster och elmotorn till höger.
Bild


In mot elmotorn, den har ingen gavel, man ser lindningarna.
Bild
Bild


In mot kompressorn.
Bild

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se