Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Kompressorbygge Atlas Le11

38 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Turbodiesel

#31 » 02:54:30, 16-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Personligen tycker jag att du ska inhandla en fabriksbyggd Y-D start, ny eller begagnad. Och sedan koppla in den & ställa dess motorskydd efter (förhoppningsvis) medföljande anvisning. Ofta kopplas motorskydd vid Y/D start in på tre av motorns sex ledningar och ställs in på märkströmmen vid Y-koppling, även fast den inte körs Y-kopplad vid normal drift. Då är motorn skyddad i både start och driftstillfälle för ex,v fasbortfall, felaktig timer & dylikt. Är det inkopplat på det vis som "känns" rätt så brinner motorn gärna om det blir något knas, och säkringarna har ingen aning om vad som sker innan motorn är totalt död.

Kontaktorer för induktiv last (motorer & liknande) dimensioneras vid lastfall AC3. Så det går inte att leta upp den högsta angivna strömtåligheten på den och vara nöjd så, elpatroner och glödlampor är hästlängder snällare mot kontakter. Därför är kontaktorer och brytare ofta stämplade med en mängd olika strömbegränsningar för olika användningsområden.

Kortslutningskontaktorn (den som blir bryggad på ena sidan) kan väljas en storlek mindre, eftersom den inte blir utsatt för lika stor belastning som de två andra.

Att bygga enbart med timerns växlande kontakter för att skapa omslag räcker inte, helst ska kontaktorerna både vara mekaniskt och elektriskt förreglade. Timerkontakten är betydligt snabbare än kontaktorernas reaktion, så du kommer att få snabba kortslutningar med strömmar bortåt 10000A (ja, tiotusen ampere) under växlingsfasen (Y/D) om du har starkt nät, även om den ser ut att lyckas. Själva motorns kortslutningsström ligger runt 100A, så det är en viss skillnad.


Sen är jag lite bekymrad när den tar 45A vid sin rätta (delta) inkoppling, att det står 380V istället för 400V på den bör inte vara orsaken. Det finns troligen miljontals med äldre motorer där ute som fungerar perfekt med den "nya" nätspänningen.

Elmotorer tillverkas även i speciellt högmomentsutförande för att orka igång med trögstartade laster, troligen är det motorer av det utförandet som används original på dessa kompressorer. Dock är det inget jag har haft möjlighet att kolla upp närmare.


Förövrigt är dessa kompressorer bland de vackraste skapelserna i industrivärlden, den individ som ritade dessa besitter rent konstnärliga talanger. Äldre grejer finns ju med samma känsla, men knappast nyare. :grin:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere



Edholm09 (trådstartaren)

#32 » 09:12:09, 16-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Absolut så är det ett sätt.

Jag tror dock inte jag kommer köpa en färdig Y/D start men jag uppskattar omtanken.

Det va ett skrivfel av mig tidigare den drar 45A i Y läget och sedan 12 på D.

Ska nog låna hem en bättre tångamp och dubbelkolla med.

Rent spontant så tycker jag motorskyddet ska sitta på huvudkontaktorn, men jag har sett flera där den bara är satt på D kontaktorn är det för att spara pengar? Att kunna ha ett mindre motorskydd? För i det läget så bör den bara va skyddad i läge D, enda som alltid är inkopplat är ju huvudkontaktorn.

Varför kan man inte dimensionera kontaktorerna för vad som står på motorn? Att de är dimensionerade för AC3 menar du då att man ska ta strömmen över lindningen × roten ur 3? Eller va det för att beräkna fasförskjutningen?
Jag får kanske återvända till mina gamla böcker och se om jag förstår.

Förövrigt så förstår jag problemet med att ge råd över internet gällande elektriska inkopplingar (det finns ju en liten risk med allt) och jag är tacksam över alla som försöker.

Förresten jag bytte också tidrelä ifrån ladt2 till lads2 vilken den senare ska vara mer lämplig för Y/D start

Mvh/Edholm
Edholm09
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:35, 28-03-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#33 » 09:34:03, 16-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om den drar så hög ström i Y-läget så är nog något felkopplat (kanske en av lindningarna har råkat bli polvänd).
Kolla om strömmen är lika på alla faser, och kolla spänningen mellan motorns Y-punkt och elnätets nolla.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Turbodiesel

#34 » 15:24:03, 16-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Edholm09 skrev:Absolut så är det ett sätt.

Jag tror dock inte jag kommer köpa en färdig Y/D start men jag uppskattar omtanken.

Det va ett skrivfel av mig tidigare den drar 45A i Y läget och sedan 12 på D.

Ska nog låna hem en bättre tångamp och dubbelkolla med.

Rent spontant så tycker jag motorskyddet ska sitta på huvudkontaktorn, men jag har sett flera där den bara är satt på D kontaktorn är det för att spara pengar? Att kunna ha ett mindre motorskydd? För i det läget så bör den bara va skyddad i läge D, enda som alltid är inkopplat är ju huvudkontaktorn.


Motorskydd har i stort sett samma pris när det gäller den lilla storleksskillnaden, var inkopplingen görs är viktig när det gäller Y/D start om man önskar skydd i båda lägena. Sitter motorskyddet på rätt ställe så skyddar det effektivare, och ska det ändå monteras så kan man ju göra det riktigt.

Varför kan man inte dimensionera kontaktorerna för vad som står på motorn? Att de är dimensionerade för AC3 menar du då att man ska ta strömmen över lindningen × roten ur 3? Eller va det för att beräkna fasförskjutningen?
Jag får kanske återvända till mina gamla böcker och se om jag förstår.

Strömangivelserna på motorn visar vad den tar vid märkeffekt, en ampere är alltid en ampere, men motorer är en så kallad induktiv last. På kontaktorer brukar det finnas angivet maxström vid några olika lastfall/driftskategorier (typ var & till vad den ska användas) AC1 & AC3 har inget med en & trefas att göra. Ska du styra en enkel värmelast (elpatron t,ex) så kan du använda löjligt små kontaktorer, de överlever dock bara några få gånger på en hårdstartad motor.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kontaktor

Förövrigt så förstår jag problemet med att ge råd över internet gällande elektriska inkopplingar (det finns ju en liten risk med allt) och jag är tacksam över alla som försöker.


Ämnet är ganska komplext, och det gäller att veta vad man gör. Speciellt när det ska vändas på begagnade prylar, och att det fungerar betyder inte att det är rätt gjort. Även många elektriker är nöjda bara lampan lyser när de är klara.

Förresten jag bytte också tidrelä ifrån ladt2 till lads2 vilken den senare ska vara mer lämplig för Y/D start

Mvh/Edholm
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Djävulssnickarn

#35 » 03:24:35, 18-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

YD-start är rätt så komplicerat, använd mjukstart istället. Jag har installerat en som heter Allen Bradley SMC3 på mina maskiner med motorer på över 4 kw, dom funkar skitbra.
Har en likadan kompressor som du har, fast med ASEA-motor
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv

Henrik1977

#36 » 15:10:34, 11-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för flöde på en sån kompressor?
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30

greg

#37 » 12:36:39, 26-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Hur är ljudnivån när kompressorn går? Kan man samtala med ngn?
Har en LE11 som jag funderar om jag skall sätta den på ovan bjälkaget och bygga in den i isolerad låda..Har en stående tank som jag tänker har rakt under i verkstaden..
greg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:59:09, 04-09-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Atlas 1302ELC
case 4230

Edholm09 (trådstartaren)

#38 » 12:42:06, 26-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej!
Flödet om jag inte har fel är ca 900L/min,
Finns en manual att hämta någonstans på internet där det står om dessa kompressorer.

Ljudnivån vet jag inte riktigt nånting om, det lilla jag kört min så tyckte jag den levde om som en normal 4-5hK kolvkompressor. den va tystare än jag trodde men den är absolut inte ljudlös.

Efter att bråkat med Y/D start en längre stund så fick jag tillslut tag på en beggagnad Frekvensomriktare som jag tänkt använda. tyvärr så tog tiden samtidigt slut, så allt står bara i sina hörn och inväntar.

Mvh/Anders
Edholm09
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:35, 28-03-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se